دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری به تشریح برنامه‌های این ستاد به منظور توسعه علوم شناختی پرداخت.

 

به گزارش جماران؛ دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری ضمن تشریح برنامه‌های این ستاد به منظور توسعه علوم شناختی گفت: حمایت از برنامه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی تنها بخشی از اقداماتی است که ستاد به منظور آشنایی بیشتر با این حوزه انجام می‌دهد. البته تامین زیر ساخت‌ها در این حوزه نیز مسئله‌ای است که از دید این ستاد دور نمانده است.​

دکتر کمال خرازی در این باره اظهار کرد: ستاد برنامه‌های متنوعی در سطوح دانش‌آموزی و دانشجویی دارد، چرا که آشنایی با این حوزه خصوصا در دوران دانش‌آموزی و دانشجویی نقش مهمی را در توسعه نیروی انسانی برای آینده ایفا خواهد کرد. در این زمینه می‌توان به برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی مختلف در دانشگاه‌ها اشاره کرد. در این دوره‌ها زمینه آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان با حوزه علوم شناختی فراهم می‌شود تا آگاهانه گرایش آینده خود برای ادامه تحصیل را انتخاب کنند.

خرازی درباره دیگر برنامه‌های ستاد در زمینه توسعه حوزه شناختی گفت: حمایت ستاد از دانشجویان دوره دکتری جهت شرکت در کنگره‌های معتبر، حمایت از دانشجویان برای انجام رساله دکتری خود زیر نظر مشترک اساتید برجسته داخلی خارجی و گذراندن دوره‌های آموزشی اساتید در خارج از کشور از دیگر برنامه ‌های ستاد است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تعامل متخصصان حوزه‌های مختلف علمی را از ویژگی‌های علوم شناختی ذکر کرد و ادامه داد: اجرای تحقیقات پیشتاز گروهی در حوزه شناختی یکی از لوازم توسعه این دانش و فناوری است و در حال حاضر نیز اساتید و متخصصانی که در مرزهای دانش مشغول تحقیق هستند، با تشکیل گروهی متشکل از متخصصان رشته‌های ذیربط کار خود را پیش می‌برند و ستاد نیز خود را موظف می‌داند به عنوان یک اولویت از طرح‌های پیشتاز گروهی که در آن متخصصان رشته‌های مختلف گرد هم جمع شده باشند، حمایت کند. 

خرازی همچنین به تامین زیرساخت‌های لازم در کشور برای انجام تحقیق در حوزه شناختی اشاره کرد و گفت: محققان برای انجام تحقیقات خود نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی هستند و ستاد در این راستا از تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی برای انجام پروژه‌های مصوب حمایت می‌کند. راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز نیز از دیگر اقداماتی است که برای رفع نیازهای محققان کشور به تجهیزات آزمایشگاهی انجام گرفته است.

وی همچنین بیان کرد: ستاد علوم شناختی با روش‌های مختلف برنامه توسعه این حوزه را در دستور کار خود دارد و خوشبختانه در اساتید، دانشجویان و دانش آموزان انگیزه فراوانی برای فعالیت در این حوزه وجود دارد و این مسئله نشان می‌دهد که استعدادهای سرشاری در کشور ما وجود دارد که اگر مورد حمایت قرار گیرد و زیرساختهای آن فراهم شود، می‌توان در این حوزه نیز همچون سایر حوزه‌های علمی به پیشرفت‌های قابل توجهی نایل آییم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.