اگرچه کاتالونیایی‌ها درباره اینکه از اسپانیا جدا شوند یا خیر دچار تضاد شده‌اند اما خودمختاری منطقه همچنان یک مساله حساس در این منطقه شمال شرقی اسپانیا با ۷.۵ میلیون نفر جمعیت باقی مانده است.

 

احزاب کاتالونیا امروز (دوشنبه) در حالی قرار است به بررسی گام‌های بعدی درباره آینده این منطقه خودمختار بپردازند که دولت مرکزی اسپانیا جدایی این منطقه را رد کرده است.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خوردی تورول، سخنگوی دولت منطقه‌ای کاتالونیا پس از آنکه اقدام دولت اسپانیا را کودتایی کامل علیه نهادهای این منطقه خودمختار توصیف کرد، گفت: آنچه در حال حاضر رخ داده و همه با آن موافق و متحد هستند براساس خواسته مردم است.

دولت ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا روز شنبه اعلام کرد که کارلس پوجدمون، رهبر این دولت منطقه‌ای را از کار برکنار می‌کند و مادرید از این به بعد کنترل وزارتخانه‌های کاتالونیا را به دست می‌گیرد تا از جدایی و استقلال منطقه ممانعت کند.

احزاب کاتالونیا حالا امروز و در پی این تصمیم دولت مرکزی قرار است دیدار کنند و تاریخ و دستورکاری را برای برگزاری نشست پارلمان منطقه‌ای اعلام کنند تا در آن به بررسی گام‌های بعدی بپردازند؛ جلسه‌ای که می‌توان آن را به منزله یک فرصت دیگر برای جدایی طلبان در اعلام استقلال یک‌جانبه قلمداد کرد.

منطقه کاتالونیا اول اکتبر سال جاری میلادی در جریان برگزاری رفراندوم به موفقیت کامل برای جدا شدن از اسپانیا دست یافت.

اگرچه کاتالونیایی‌ها درباره اینکه از اسپانیا جدا شوند یا خیر دچار تضاد شده‌اند اما خودمختاری منطقه همچنان یک مساله حساس در این منطقه شمال شرقی اسپانیا با ۷.۵ میلیون نفر جمعیت باقی مانده است.

دولت اسپانیا گفته است که چاره‌ای جز اجرایی کردن ماده ۱۵۵ قانون اساسی در به دست گرفتن کنترل منطقه کاتالونیا ندارد چون نمی‌خواهد این منطقه از دولت مرکزی جدا شود.

در همین حال، آلفونسو داستیس، وزیر خارجه اسپانیا گفت: ما باید این ماده از قانون اساسی را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به اتهامات مطرح شده از سوی دولت منطقه‌ای کاتالونیا درباره کودتای دولت مرکزی علیه نهادهای این منطقه خودمختار گفت: اگر کودتایی صورت گرفته باشد در پی اقدامات دولت پوجدمون بوده است.

برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند، دولت راخوی در به دست گرفتن کنترل منطقه کاتالونیا با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد بود.

یکی از این کارشناسان در دانشگاه بارسلون می‌گوید: اگر دولت منطقه‌ای یا مردم از این قانون دولت مرکزی تبعیت نکنند، جه اتفاقی می‌افتد؟ شاید دولت مرکزی می‌خواهد از زور استفاده کند. حتی این گمانه زنی در میان کارشناسان وجود دارد که آیا اقدامات دولت مرکزی در قبال کاتالونیا قانونی است یا خیر.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.