رکس تیلرسون گفت: من معتقدم که تحکیم روابط میان عربستان و عراق بسیار مهم است. عراق باید اقتصادی با ثبات داشته باشد و توانایی برآورده کردن نیازهای شهروندان خود را داشته باشد.

 

وزرای خارجه آمریکا و عربستان در کنفرانسی خبری بر لزوم گسترش روابط میان بغداد و ریاض تاکید کردند.

به گزارش جماران، به نقل از اسکای نیوز، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که به ریاض سفر کرده است، گفت: تشکیل شورای هماهنگی میان عراق و عربستان گامی تاریخی است. ما خواهان همکاری بیشتر با عراق هستیم. شورای هماهنگی به تحکیم روابط میان عراق و عربستان کمک می‌کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی تصریح کرد: روابط عراق و عربستان تاریخی است، ما مرزهای مشترک داریم. ما دو کشور عربی هستیم و روابط خوبی در تمامی زمینه ها داریم.

الجبیر همچنین گفت: در دیدار با وزیر خارجه آمریکا در مورد "خطر ایران در منطقه"، اوضاع یمن، بحران قطر، رویارویی با تروریسم در سوریه و عراق و به صورت کلی در خاورمیانه گفتگو کردیم و دیدگاه‌ها میان آمریکا و عربستان مشابه است.

وی افزود: ما درمورد کره شمالی گفتگو کردیم و موضع عربستان کاملا با موضع کشورهای دیگر تطابق دارد که بر مخالفت با هرگونه وجود سلاح هسته‌ای در کره تاکید دارند. ما روابط تاریخی و استراتژیک میان عربستان و ایالات متحده را می‌ستایم. ما به این روابط افتخار می‌کنیم.

در همین حال، رکس تیلرسون در این کنفرانس خبری تصریح کرد: در دیدارها، درمورد اهمیت روابط امریکا و عربستان گفتگو شد. در جلسه امضای تاسیس شورای هماهنگی میان عربستان و عراق حضور یافتیم. شورای هماهنگی عراق و عربستان صفحه‌ جدیدی را در منطقه می‌گشاید.

وی افزود: من معتقدم که تحکیم روابط میان عربستان و عراق بسیار مهم است. عراق باید اقتصادی با ثبات داشته باشد و توانایی برآورده کردن نیازهای شهروندان خود را داشته باشد. تحکیم روابط عراق با کشورهای عربی مجاور آن بسیار مهم است. این شورای هماهنگی در زمانی مهم شکل گرفت. نشستی با پادشاه و ولیعهد عربستان داشتم و سیاست جدید ترامپ در مورد ایران را مورد بررسی قرار دادیم و پادشاه از این سیاست جدید حمایت کرد. من امیدوارم که کشورهای اروپایی و دیگر کشورها به این رویکرد آمریکا ملحق شوند تا سیاست‌های متطابقی علیه ایران اتخاذ شود.

تیلرسون تصریح کرد: در نشست‌ها همچنین درگیری‌ها در یمن و مساله قطر و سوریه و اوضاع منطقه را مورد بررسی قرار دادیم. درمورد مساله کره شمالی و تهدید گسترده آن گفتگو کردیم. ما خواهان گسترش روابط میان عربستان و آمریکا هستیم. امیدواریم تصمیماتی که در جریان سفر اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان اتخاذ شد، اجرا شود.

وی افزود: کمک‌های اقتصادی به عراق برای آنکه روی پاهای خودش بایستد، باید صورت بگیرد و همچنین زیر ساخت ها باید بازسازی شود. ما به عراق به عنوان یک کشور مستقل می‌نگریم. می‌خواهیم که عراق شاهد امنیت و ثبات باشد. این توافق امضا شده میان بغداد و ریاض برای مردم عراق بسیار مهم است.

تیلرسون درخصوص بحران قطر نیز گفت: آمریکا روابط مستحکمی با کشورهای ذی ربط در بحران قطر دارد. آمریکا می‌خواهد این روابط را نگه دارد. ما به گفتگو درخصوص بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ترغیب می‌کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.