بیش از ۵۰۰ فعال نشریات دانشجویی سراسر کشور با امضای نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور، نسبت به بلاتکلیفی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات و عدم معرفی «وزیر دانشگاه» انتقاد کردند.

 

به گزارش جماران؛ تعدادی از فعالان دانشجویی در نشریات دانشگاهی در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری نسبت به بلاتکلیفی وضعیت وزارت علوم انتقاد کردند.

بیش از ۵۰۰ فعال نشریات دانشجویی سراسر کشور با امضای نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور، نسبت به بلاتکلیفی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات و عدم معرفی «وزیر دانشگاه» انتقاد کرده و خواستار معرفی گزینه‌ای همسو با شعارهای روحانی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری شدند.

در متن این نامه که به امضای ۵۲۵ فعال دانشجویی در نشریات دانشگاهی سراسر کشور رسیده، آمده است:

بسمه تعالی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

نمی دانیم ۵ ماه پیش در کشاکش رقابت انتخاباتی و برنامه‌های فشرده تبلیغاتی، آن‌قدر فرصت داشتید که سری به خیابان‌های شهرهای کشور بزنید یا نه، اما قطعاً از خلال مشاهدات اطرافیان مورد اعتماد خود از سطح کشور و ستادهای انتخاباتی‌تان و همایش‌های تبلیغاتی و رصد فضای مجازی، مطلع شدید که عمده بار نجات کشور از بر سر کار آمدن جریانی که سودای یک‌دست کردن فضای سیاسی کشور –چه در عرصه قدرت و چه در عرصه عمومی- را در سر داشت، بر دوش دانشجویان دانشگاه‌های مختلف بود.

جناب آقای دکتر روحانی

از اردیبهشت ۱۳۹۶ تاکنون، آن‌قدر نگذشته که وعده‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی‌تان را فراموش کنیم؛ یادمان هست که متعهد شدید برای تحقق وعده دانشگاه امن بیش از پیش تلاش می‌کنید، قول دادید که راه فرجی‌دانا ادامه می‌یابد، به آزادی سلام کردید و گفتید راه ما راه آزادی و احترام به حقوق شهرندی همه ایرانیان است، از ضرورت احترام به نسل ما و استفاده از فکر نسل ما در مدیریت کشور گفتید، ما را سفیران آگاهی و امیدهای آینده پرفروغ ایران خواندید و از ما خواستید مردم را به مشارکت فعالانه در انتخابات فرابخوانیم و با روشنگری و تلاش برای آگاه کردن مردم، راه را بر هرگونه سوءاستفاده مردم‌فریبان از احساسات و عواطف دینی مردم ببندیم و وقتی در حمایت از سخنان شما شعار دادیم، پاسخ دادید که: روحانی همه آبرو و زندگی خود را فدای مردم خواهد کرد.

بعد از انتخابات که بحث معرفی وزیر علوم پیش آمد، مطمئن بودیم که کسی که ریاست ستاد جوانان و دانشجویانش را دکتر فرجی‌دانا گذاشته، گزینه‌ای با همان مشی و منش را برای وزارت علوم انتخاب خواهد کرد، اما به ناگاه مسیر شایعات دامان وزارت علوم را گرفت. از هر گوشه خبری نگران‌کننده از عدم حضور گزینه‌هایی همچون دکتر فرجی‌دانا و دکتر میلی‌منفرد به گوش می‌رسید و هر روز گزینه‌هایی بی‌ارتباط‌تر با فضای آموزش‌عالی مطرح می‌شد؛ عدم معرفی وزیر علوم در موعد قانونی و سکوت نگران‌کننده شما در این باره، روزبه‌روز فضا را مبهم‌تر و آشفته‌تر می‌کرد. آنقدر آشفته که هرکسی خود را گزینه احتمالی وزارت علوم معرفی و با این عنوان شروع به مصاحبه و  ملاقات و رایزنی با این و آن می‌کرد.

ما دانشجویان اما همچنان به عهدی که با ما بسته بودید، امیدوار بودیم تا اینکه خبر منتفی شدن بعضی گزینه‌های حداقلی مدنظر برای وزارت علوم و رایزنی با چهره‌هایی که با انفعال و یا حتی همراهی خود با برخی نهادهای بیرون از دانشگاه، نقشی اساسی در عقب‌گرد نظام دانشگاهی در سال‌های اخیر داشته اند، از سوی برخی منابع رسمی به گوش رسید. چهره‌هایی که کارنامه عملکردشان در زمینه آزادی بیان و مطبوعات و یا نحوه تعاملشان با نشریات دانشجویی و دست‌اندرکاران آن، آن‌قدر سیاه است که معرفی‌شان به‌عنوان وزیر علوم، جایی برای تردید در وادادگی دولت در برابر اشخاص غیرمسئول غیرپاسخگویی که کمر به شکست ایده دانشگاه امن و آزاد و مستقل بسته‌اند، باقی نمی‌گذارد.

آقای رییس جمهور

وضعیت نامعلوم وزارت علوم، شایعات بسیار تکذیب یا تأیید نشده، طرح یکباره گزینه‌های بی‌ربط و سکوت جناب‌عالی در این خصوص، موجب شده که اذهان ما دانشجویان درگیر سوالات متعددی شود؛ سوالاتی از جنس اینکه مگر می‌شود رییس‌جمهوری که وعده دانشگاه امن و مستقل را در انتخابات داده است، برای تعیین وزیر دانشگاه، اسیر فشارها شود؟ مگر می‌شود رییس جمهوری که می‌گفت راه ما، راه آزادی و احترام به حقوق شهروندی است، این‌گونه خود را دربند چهار کلام حرف کند؟ مگر می‌شود دولتی که شعار ایستادگی و عقب‌گرد ممنوع می‌داد، با کنار گذاشتن گزینه‌های مطلوب و رایزنی با برخی چهره‌های اصولگرا و یا بعضی مسئولان دانشگاهی -که تا قبل از انتخابات در پاسخ به اعتراضات دانشجویی، وعده عزل و برکناری‌شان داده می‌شد- این‌چنین آموزش‌عالی کشور را به عقب بازگرداند؟ و مهم‌تر از همه آن‌که اگر قرار بود نهایتاً وزارت علوم با چنین سرنوشتی مواجه شود، چرا از همان ابتدا فلان خانم اصولگرا یا فلان رییس دانشگاه منفعل را به عنوان رییس ستاد دانشجویان و جوانان خود معرفی نکردید؟َ

رییس جمهور حقوقدان

همچنان که مستحضرید اصول ۲۴ و ۱۶۸ قانون اساسی و مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون مطبوعات و مواد ۱۲ و ۱۳ و ۱۰۶ و ۱۰۷ و بخش‌های ج و چ و ح منشور حقوق شهروندی که توسط دولت جناب‌عالی تهیه و تنظیم شده، بر آزادی بیان و حقوق مطبوعات و نشریات تأکید کرده  وظیفه خود می‌دانیم که به صورت صریح و قاطع به اطلاع برسانیم که برخی گزینه‌هایی که این روزها نام‌شان برای تصدی وزارت علوم به گوش می‌رسد، کارنامه سیاهی در حمایت از دانشجویان و صیانت از حقوق و آزادی‌شان دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.