تیلرسون تأکید کرد: واشنگتن درک می‌کند که میانمار یک مشکل با شبه‌نظامیان دارد اما ارتش باید قانونمند و خویشتندار باشد و به گونه‌ای عمل کند که اجازه دسترسی به این منطقه داده شود تا ما کاملا بتوانیم شرایط را بررسی کنیم.

 

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، ایالات متحده رهبری ارتش میانمار را مسئول سرکوب وحشتناک اقلیت مسلمان روهینجایی می‌داند.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری رویترز، با این حال رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به این مسئله اشاره‌ای نکرد که آیا کشورش اقدامی علیه رهبران ارتش میانمار برای سرکوب گسترده‌ای که منجر شده تا بیش از ۵۰۰ هزار مسلمان روهینجایی کشورشان را ترک کنند صورت خواهد داد یا خیر.

تیلرسون در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گفت: جهان نمی‌تواند تنها کناری بایستد و شاهد ظلم‌های گزارش شده از این منطقه باشد. ما واقعا رهبری نظامی میانمار را مسئول وقایع رخ داده می‌دانیم. ایالت متحده شدیدا نگران وضعیت پیش آمده است.

در همین حال ۴۳ قانون‌گذار آمریکایی از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا مجددا ممنوعیت مسافرتی علیه رهبران ارتش میانمار به آمریکا اعمال کند و آماده تحریم‌های هدفمند علیه مسببان این سرکوب‌ها باشد. این درخواست در نامه‌ای از جانب اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به تیلرسون مطرح شد. در این نامه آمده است:‌ مقام‌های میانماری ظاهرا آنچه را رخ داده است تکذیب می‌کنند اما واشنگتن باید گام‌های معناداری علیه مرتکبان نقض حقوق بشر ترتیب دهد.

مسلمانان روهینجایی از اواخر اوت و زمانی که گفته می‌شود حملات شبه نظامیان روهینجایی موجب شد تا ارتش میانمار دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند، به صورت گسترده از میانمار گریخته‌اند و نیروهای امنیتی را به آتش‌سوزی عمدی، کشتار و تجاوز متهم می‌کنند.

تیلرسون تأکید کرد: واشنگتن درک می‌کند که میانمار یک مشکل با شبه‌نظامیان دارد اما ارتش باید قانونمند و خویشتندار باشد و به گونه‌ای عمل کند که اجازه دسترسی به این منطقه داده شود تا ما کاملا بتوانیم شرایط را بررسی کنیم. اگر این گزارش‌ها صحیح باشد یک نفر باید مسئول آن باشد و این بستگی به رهبری نظامی برمه دارد که تصمیم بگیرد قصد دارند چه نقشی را در آینده برمه ایفا کنند.

تیلرسون گفت:‌ واشنگتن، میانمار را یک دموکراسی مهم در حال ظهور می‌بیند اما این بحران با مسلمانان روهینجایی آزمونی برای سنجش دولت شراکتی است. ایالات متحده آمریکا همچنان همکاری با میانمار را خصوصا در این زمینه ادامه می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.