مایکل مالوف گفت: «اکنون سئوال این است که آیا سعودی‌ها و اماراتی‌ها می‌توانند از این سامانه‌ها به طور موثری استفاده کنند؟ من تردید دارم، مگر اینکه آن‌ها آموزش زیادی ببینند».

به گزارش جماران؛ مقام سابق پنتاگون ضمن بیان ناتوانی ارتش‌های عربستان و امارات در استفاده از سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته گفت: «تاد و اس-400 با هدف مقابله با موشک‌های ایران است.»

یک مقام سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ارتش عربستان را فاقد تخصص لازم برای استفاده از سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی «اس-400» ساخت روسیه و «تاد» ساخت آمریکا توصیف کرد.

«مایکل مالوف» در گفت‌‌وگو با وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» اظهار داشت: «فروش سامانه تاد بر اساس برنامه قبلی و ارسال بسته نظامی 110 میلیارد دلاری است که "دونالد ترامپ" و "ملک سلمان" پادشاه عربستان در ماه مه در پی توافقی آن‌ را منعقد کردند. احتمالا اعلام فروش تاد با فروش سامانه اس-400 ساخت روسیه به عربستان تصادفی بوده است.»

مالوف درباره انگیزه‌های عربستان از خرید این سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته گفت: «این کار تلاشی برای مقابله با تهدیدهای ایران است. این دو سامانه قابلیت‌های متفاوتی دارند. تاد برای مقابله با موشک‌های بالستیک است و اس-400 بیشتر علیه جنگنده‌ها استفاده می‌شود. این سامانه‌ها بسته به موقعیتی که مستقر می‌شوند کارایی دارند و به نظر می‌رسد که بایستی نزدیک به شرق عربستان به هدف ایران استقرار یابند. این رویداد حرکتی قابل توجه است که همگی در آن واحد اتفاق افتاده و فکر می‌کنم منظور سیاسی آن نمایش پشتیبانی و حمایت آمریکا در امور دفاعی از عربستان و شورای همکاری خلیج فارس است.»

وی در خاتمه این گفت‌و‌گو درباره ادعای مقام‌های آمریکایی پیرامون این‌که فروش این تسلیحات امنیت منطقه‌ای را  افزایش می‌دهد، گفت: «یک سامانه مشابه نیز به امارات متحده عربی ارسال می‌شود. بنابراین، اگر ایران قصد شلیک موشک‌های بالستیک را داشته باشد، این سامانه بسیار موثر علیه آن‌ها خواهد بود. اکنون سئوال این است که آیا سعودی‌ها و اماراتی‌ها می‌توانند از این سامانه‌ها به طور موثری استفاده کنند؟ من تردید دارم، مگر اینکه آن‌ها آموزش زیادی ببینند. گمان می‌کنم این اقدام بخشی از سیاست جدید دولت ترامپ در حمایت از عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و با توجه به مخالفت‌ها با ایجاد روابط نزدیک با ایران باشد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.