ترامپ بارها مخالفت خود با این توافق را اعلام کرده و حتی آن را مفتضحانه خوانده است. اما این بار قضیه فرق دارد. علیرغم اعلان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهاد رسمی نظارت بر پیمان‌های هسته‌ای مبنی بر پایبندی کامل ایران به توافق، وی اصرار دارد که ایران از مفاد این توافق تخطی کرده است.

به گزارش جماران؛ هفته گذشته دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرد و بر گمانه‌زنی‌ها افزود که آیا واقعا او قصد دارد از این توافق کناره گیری نماید یا نقش بازی می‌­کند؟

توافق هسته‌ای ایران هر سه ماه یک بار توسط کنگره آمریکا مورد بازبینی قرار می‌گیرد و اکنون با سخنرانی ترامپ، تردیدها افزایش یافته است که با فرارسیدن آخرین موعد ضرب الاجل – ۱۵ اکتبر – این توافق مورد تایید قرار نگیرد، امری که نتایج آن گریبانگیر رابطه ایران، آمریکا، ثبات خاورمیانه و بازارهای جهانی نفت خواهد شد.

ترامپ بارها مخالفت خود با این توافق را اعلام کرده و حتی آن را مفتضحانه خوانده است. اما این بار قضیه فرق دارد. علیرغم اعلان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهاد رسمی نظارت بر پیمان‌های هسته‌ای مبنی بر پایبندی کامل ایران به توافق، وی اصرار دارد که ایران از مفاد این توافق تخطی کرده است.

در حقیقت، نشریه نیویورک تایمز در جولای گزارش داد که ترامپ به متحدانش محول کرده است راهی منطقی برای اثبات عدم تعهد ایران به توافق هسته‌ای بیابند، علیرغم این که خود می‌داند هیچ شواهد و مدارکی در دسترس نخواهد بود. رییس‌جمهور آمریکا برای به کرسی نشاندن حرف خود، به اقدامات ایران در تست موشکی و حمایت از تروریسم که هیچ ارتباطی هم با برجام ندارد اشاره کرده است.

اما ترامپ به‌خوبی می‌داند که مخالفت یک طرفه با برجام کار بسیار سختی بوده و در این کار تنها خواهد بود. متحدان اروپایی آمریکا تلویحا از همراهی آمریکا در این راه طفره رفته اند و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنانی اظهار داشته ما یک بار به طور کامل دراین‌باره با مقامات ایرانی مذاکره کرده‌ایم و نیازی به تکرار دوباره مذاکرات نیست.

تاثیرپذیری بازارهای نفتی

مشکل ترامپ اینجاست که بیش از اندازه به تصمیمات خود اطمینان دارد. اگر طی سال‌های قبل، تحریم‌های آمریکا علیه ایران توانست تا حد زیادی مانعی بزرگ بر سر راه صادرات نفت ایران و در پی آن تضعیف اقتصاد کشور به شمار رود، به این دلیل بود که کشورهای دیگر نیز در این راه با آمریکا همکاری داشتند، اما به اعتقاد بسیاری از سرمایه گذاران نفتی، تصمیم‌گیری‌های اخیر رییس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران برای بازار نفت بسیار بی‌معناست.

ایران سرسختانه در تلاش است بدون توجه به اظهارات رییس‌جمهور آمریکا صادرات نفت خود را ادامه دهد، چنانجه بلومبرگ به نقل از سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، نیز اعلام کرد ایران بدون هیچ نگرانی از اقدامات آمریکا به صادرات نفت ادامه می‌دهد.

 در حال حاضر، ایران روزانه بالغ بر ۳.۸ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و ۲.۲ میلیون بشکه در روز نفت خام و بالغ بر ۴۰۰ هزار بشکه میعانات نفتی صادرات دارد. به گفته خوشرو، ۶۰ درصد این تولیدات به آسیا و ۴۰ درصد باقیمانده به اروپا فرستاده می‌شود.

قبل از رفع تحریم‌ها در اوایل ۲۰۱۶، صادرات نفت ایران به ناچار به کمتر از ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت، اما با اظهارات اخیر ترامپ، نگرانی وجود ندارد که میزان صادرات نفت ایران دوباره کاهش یابد.

در طول دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، اعضای کابینه وی بارها شاهد تصمیم‌گیری‌های عجولانه و دمدمی مزاجانه وی بوده اند، پس دور از ذهن نیست که وی به یکباره دست از مخالفتش با برجام بردارد، اما در مورد ایران، چنین رفتاری از ترامپ بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 751839
  • منبع: انرژی امروز
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.