دولت فدرال عراق در چارچوب اقدامات تنبیهی خود علیه منطقه کردستان از کشورهای جهان خواسته است از خرید نفت منطقه کردستان خودداری کنند. بغداد همچنین از اربیل خواسته است مناطق مرزی و فرودگاه‌ها را به دولت مرکزی تحویل دهد.

 

به گزارش جماران؛ همه‌پرسی استقلال کردستان عراق به‌رغم مخالفت‌های گسترده در سطح جهانی روز گذشته برگزار شد. در این میان تنها طرفی که از برگزاری این همه‌پرسی استقبال می‌کرد رژیم صهیونیستی بود. همین تائید و حمایت به اندازه کافی پیامدهای شوم برگزاری این همه‌پرسی را نشان می‌دهد. به عبارتی دیگر صهیونیست‌ها برای برگزاری این همه‌پرسی و تحولات بعدی آن خواب‌های فراوانی دیده‌اند. به گفته ناظران، اسرائیل به دنبال هرچه وخیم‌تر کردن کشمکش‌ها در عراق بخصوص بعد از رهایی این کشور از تروریست‌های تکفیری است. اسرائیل همچنین قصد دارد با سوءاستفاده از مساله کردها امنیت و ثبات کشورهای همسایه ازجمله سوریه، ایران و ترکیه را برهم بزند. بی‌دلیل نیست مقامات صهیونیستی می‌گویند باید قبل از همه استقلال کردستان را به رسمیت بشناسند .

جدعون ساعر وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در صفحه خود روی توییتر نوشت در صورت رای اکثریت کردها به همه‌پرسی جدایی کردستان، اسرائیل اولین کسی خواهد بود که کردستان را به‌‌رسمیت می‌شناسد. همزمان با این اظهارات ده‌ها صهیونیست روز گذشته در حمایت از برگزاری همه‌پرسی کردستان در قدس اشغالی دست به تظاهرات زدند. رویترز، تصاویری از اسرائیلی‌ها را منتشر کرد که در آن تظاهرکنندگان پرچم‌های اقلیم را در کنار پرچم اسرائیل همراه با موسیقی محلی در دست داشتند. در تظاهراتی که چند روز پیش در شهر اربیل نیز برگزار شد پرچم‌های کردستان مستقل و اسرائیل درکنار هم به نمایش گذاشته شد. ماه گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صراحتا حمایت خود را از این همه‌پرسی اعلام کرد.

قابل توجه این‌که در آمریکا نیز رهبر فرقه مسیحی ـ صهیونیست این کشور از رئیس‌جمهور آمریکا خواست از همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت کند. «فرانکلین گراهام» رهبر آمریکایی فرقه مسیحی ـ صهیونیستی اوانجلیکال، در فیسبوک خود نوشت: دعا می‌کنم همه‌پرسی 25 سپتامبر در صلح و آرامش برگزار شود و ایالات متحده از آن حمایت کند. این درحالی است که دولت آمریکا بصراحت خواستار عدم برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق شده بود .

مواضع دوگانه واشنگتن در قبال این همه‌پرسی نشان می دهد که مخالفت کاخ‌سفید با آن، نمایشی است.

استقبال ضعیف کرکوک

خبرگزاری فرانسه روز گذشته در گزارشی راجع به روند برگزاری همه‌پرسی در استان کرکوک نوشت: استقبال از همه‌پرسی در این استان ضعیف است. همزمان مردم عراق در اعتراض به برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، در منطقه «الخالص» واقع در استان دیالی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان در این تظاهرات با سر داد شعارهایی علیه برگزارکنندگان همه‌پرسی، خواستار توقف فوری آن شدند.

سایت شبکه اسکای نیوز گزارش داد مراکز اخذ رای راس ساعت هشت صبح به وقت محلی روی رای‌دهندگان باز شد و رای‌گیری تا ساعت 18 به وقت محلی ادامه داشت. پنج میلیون و 375 هزار فرد ثبت‌نام‌کننده می‌توانستند در این همه‌پرسی شرکت کنند. با انجام همه‌پرسی کردستان، پیمان لوزان مصوب سال 1923 که کردها را از داشتن کشوری مستقل منع کرده بود زیر پاگذاشته و لغو شده است. استقلال کردستان همچنین موجب تغییر نقشه آسیای غربی و به معنای لغو پیمان معروف سایکس ـ پیکو برای ترسیم خاورمیانه بعد از جنگ جهانی دوم خواهد بود .

یادی از صدام

نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، همزمان با برگزاری همه‌پرسی جدایی این منطقه در یک کنفرانس خبری حاضر شد و با بیان اظهاراتی تحریک‌آمیز علیه بغداد گفت، ما هدف‌مان مذاکره است .

به نوشته اسکای نیوز، وی در سخنانی تند علیه حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق گفت: تهدیدهای العبادی، ما را یاد «صدام» انداخت. وی افزود: تصمیمات العبادی در واکنش به برگزاری همه‌پرسی به منزله تحمیل تحریم‌هایی دسته‌جمعی علیه ملت کردستان است. تجارب تاریخی نشان می‌دهد تحمیل تحریم‌های جمعی علیه ملت‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

دولت فدرال عراق در چارچوب اقدامات تنبیهی خود علیه منطقه کردستان از کشورهای جهان خواسته است از خرید نفت منطقه کردستان خودداری کنند. بغداد همچنین از اربیل خواسته است مناطق مرزی و فرودگاه‌ها را به دولت مرکزی تحویل دهد. پارلمان عراق نیز دیروز در غیاب نمایندگان کرد برگزار شد و بر حفظ تمامیت ارضی کشور تاکید کرد. سلیم الجبوری در جلسه مجلس نمایندگان عراق افزود: پارلمان عراق از دولت مرکزی می‌خواهد تمام تدابیر لازم را برای حفاظت از تمامیت ارضی عراق اتخاذ کند.

مواضع تازه ترکیه و سوریه

بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه درباره اتخاذ تدابیر امنیتی در قبال رفراندوم کردستان عراق گفت: مردم نگران نباشند، ما وارد جنگ تمام عیار نمی‌شویم. عملیات ما موردی و در دفاع از مرزهایمان خواهد بود. از سوی دیگر رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت، کشورش در واکنش به برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، مجازات‌های اقتصادی و سیاسی را در دستور کار قرار داده است. این درحالی است که گفته می شود آنکارا همچنان به مراودات اقتصادی خود با کردستان ادامه می دهد.

از سوی دیگر ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه اعلام کرد دمشق مخالف تجزیه عراق است و برگزاری همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد. المعلم درخصوص این همه‌پرسی تصریح کرد، ما در سوریه فقط عراق واحد را به رسمیت می‌شناسیم و هر گونه اقدامی را که به تجزیه عراق منجر شود، رد می‌کنیم.

افزایش نگرانی ها از رای «آری»

عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب در یادداشتی که روز گذشته در روزنامه رای‌الیوم داشت، نوشت: نتایج همه‌پرسی از چند ماه پیش نهایی شده است و بیشتر رای‌دهندگان رای آری را به صندوق می‌اندازند همان‌طور که بیشتر نظرسنجی‌ها نشان داده است، اما چیزی که مبهم می‌ماند روز بعد از همه‌پرسی است. شرایط نشان می‌دهد مرحله مابعد همه‌پرسی بسیار سخت و عنوان آن را می‌توانیم بی‌ثباتی بگذاریم و چه بسا آتش جنگ شعله‌ور شود، چراکه با واکنش‌هایی از سوی کشورهای همجوار که همه‌پرسی را به مثابه اعلام جنگ دانسته‌اند، مواجه خواهیم شد.

کسانی که به اربیل رفته‌اند، می‌گویند که فضا بسیار پرتنش است و کردها هم خوشحالند و هم نگران. خوشحال از برگزاری همه‌پرسی و استقلال اقلیم کردستان و نگران آینده. محاصره آنها‌ یک روز قبل از همه پرسی آغاز شده است. ایران و عراق مرزهای زمینی و هوایی‌شان را بسته‌اند و ترکیه و ایران رزمایش‌های نظامی برگزار کردند. حق تعیین سرنوشت، یک حق مشروع برای تمام مردم است، اما به شرط فراهم بودن امکانات و ضمانت‌های مطلوب و زمان مناسب. ما فکر نمی‌کنیم بارزانی قبل از اتخاذ این اقدام سرنوشت‌ساز به شکل دقیق محاسبه کرده باشد. ائتلافی که از نظر جغرافیایی، داعش را از بین برده همانی است که برای جنگ دیگری علیه کشور کردستان آماده می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.