مدیر بخش اصناف کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه در سال ۲۰ میلیون لباس برای محرم نیاز داریم و چینی‌ها این نیاز را فهمید‌ه‌اند اظهار داشت: بازار لباس محرم ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود اما چون محصولات از چین وارد می‌شود تولیدکننده ما از این بازار هم بهره‌ای نمی‌برد.

 

به گزارش جماران؛ آئین اختتامیه دومین نمایشگاه لباس عاشورایی، عصر شنبه اول مهرماه 96 با حضور حمید قبادی (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور)، شهباز حسن پوربیگلری (رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی)، حمید‌رضایوسفی‌فر (مدیر بخش اصناف کارگروه ساماندهی مد و لباس) و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان این عرصه در تالار رودکی برگزار و از پیرغلامان و طراحان و تولیدکنندگان عرصه طراحی و تولید لباس عاشورایی تجلیل شد.

در این بخش از محمود رفیعی‌پور، فرج‌الله شجاعی، اسماعیل زینت‌لو، حسن شریفی، تقی قانع عبادی و غلام حسین منصوری به عنوان پیردوختگان عرصه لباس عاشورایی تجلیل شدند.

اشرف‌السادات میرباقری، طراح «لباس آئینی موج عاشورا»، سوده مجرد، طراح مانتو با عنوان «نابرابری»، نگار کاظمی اسفه، طراح مانتوی «شفق همراه با شال»، غزال بهمنی، رفیعه رازبانی و مکیه‌السادات ابراهیم‌زاده به عنوان برگزیدگان این نمایشگاه مورد تجلیل قرار گرفتند.

محمدمهدی دافعیان در بخش لباس‌های چاپ شده کودک و نوجوان، زینب همدانی‌پور چادر حجب، طاهره پیلتن مانتوییاسو افراد شایسته تقدیر این نمایشگاه بودند و از طیبه عزت‌اللهی‌نژاد به عنوان برگزیده بخش مقاله تجلیل شد.

در آئین اختتامیه دومین نمایشگاه لباس عاشورایی، شهباز حسن‌پور بیگلری (رئیس فراکسیون اصناف مجلس) گفت: طی ۴ سال اخیر ۵۰ درصد قاچاق کاهش یافته است اما راه‌های ورودی قاچاق زیاد است و در این زمینه نیز خلأ قانونی وجود دارد و باید دستورالعمل‌های زائد برداشته شود. اخیراً ۲۰۰ کیلومتر از مرز سیستان به سپاه واگذار شده است و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها امنیت در ارتباط با ورود پوشاک قاچاق نیز برقرار شود.

او افزود: گستردگی مرزهای کشور به‌حدی است که نمی‌توان گفت به‌سرعت مشکل قاچاق حل می‌شود هرچند که در طول سال‌های گذشته، دولت‌های مختلف در بحث تجارت همه ناکارآمد بوده‌اند و باید این بخش به مردم سپرده شود و مصرف کالای ایرانی نیز فرهنگ‌سازی شود.

این نماینده مجلس به تعطیل شدن ۲۰۰ هزار واحد صنفی طی چهار سال اخیر اشاره و تصریح کرد: باید کالاهای تولیدشده ما قابل رقابت در کیفیت و سرعت تحویل با کالاهای خارجی باشد. البته در این بین قوانین مزاحمی داریم که البته نسبت به گذشته، گام‌های اساسی را برای اصلاح آن برداشته‌ایم.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی گفت: باید تبلیغ کالای ایرانی به‌عنوان یک اقدام ارزشمند، به یک فرهنگ تبدیل شود و گام‌های اساسی نیز در این زمینه برداشته‌ایم.

در ادامه‌ی این مراسم، حمید‌رضایوسفی‌فر (مدیر بخش اصناف کارگروه ساماندهی مد و لباس) گفت: انتظار داریم همان‌طور که همه نهادها در اولین روز مدارس موظف می‌شوند که با هم همکاری کنند، در حوزه پوشاک نیز این همکاری به‌وجود آید.

او افزود: برای مثال، راهنمایی و رانندگی، همه رانندگان را در اولین روز مدارس موظف می‌کند تا رعایت قوانین را به دانش‌آموزان یاد دهند اما ما از همان روز اول شاهد این هستیم که با عرضه شدن پوشاک نامرغوب به خانواده‌ها، تقلب به بچه‌ها آموزش داده می‌شود.

مدیر بخش اصناف کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه در سال ۲۰ میلیون لباس برای محرم نیاز داریم و چینی‌ها این نیاز را فهمید‌ه‌اند اظهار داشت: بازار لباس محرم ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود اما چون محصولات از چین وارد می‌شود تولیدکننده ما از این بازار هم بهره‌ای نمی‌برد. در بازار عید هم نمایشگاه بهاره را در اختیار دلالان قرار می‌دهیم و تولیدکنندگان بی‌نصیب می‌مانند. همین مسائل موجب شده درآمدهای طلایی در طول سال از دست تولیدکننده خارج شود و آن‌وقت ما انتظار داریم تولیدکننده ما سرپا بماند.

او گفت: تولیدکنندگان هیچ زمان طلایی‌ای را برای فروش محصولات خود به‌دست نمی‌آورند. مشکلات زیادی در حوزه تولید داریم البته برای ترویج استفاده از محصولات ایرانی تلاش‌های زیادی انجام شده و اصناف به نوبه خود به خواست مقام معظم رهبری در حوزه تولید ملی لبیک گفته‌اند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آئین اختتامیه دومین نمایشگاه لباس عاشورایی گفت: در مراکز علمی و دانشگاهی شاهد کمترین توجه به مسئله پوشش و مبانی و مباحث مرتبط به لباس اسلامی و عاشورایی هستیم.

سپس، حمید قبادی (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور) در این مراسم گفت: لباس یک نماد فرهنگی است و جنبه‌های اقتصادی نیز بر آن مترتب است و یکی از شکل‌های بروز و ظهور فرهنگ هر کشوری لباس آن کشور بوده و کشوری که داعیه‌دار فرهنگ مقاومت است باید بتواند نیاز خود را در کشور تأمین کند.

او افزود: لباس در ذیل صنایع فرهنگی کشور قرار دارد که نمونه بارز این مسئله لباس عاشورایی است و اگر یک فرد خارجی طی این ایام وارد کشور ما شود، متوجه فرق ما با سایر کشورها می‌شود و این یعنی لباس توانسته پرچم بلند فرهنگ عاشورایی را بلند کند.

قبادی با اشاره به اینکه در مراکز علمی و دانشگاهی به مسئله پوشش و مبانی و مباحث مرتبط به لباس اسلامی کمترین توجه را می‌شود، تأکید کرد: امروز ما حتی در مراکز علمی نیز شاهد این هستیم که به لباس عاشورایی کمترین توجه می‌شود و وقتی مقالات علمی را جمع‌آوری می‌کنیم، متوجه می‌شویم دست ما در این حوزه خالی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.