لاورنس کورب، یک کارشناس دفاعی و امنیت ملی در مرکز پیشرفت آمریکایی در واشنگتن معتقد است که ترامپ ممکن است همان کاری را که با قانون داکا انجام داد درباره توافق هسته‌ای با ایران نیز انجام دهد.

به گزارش جماران؛ روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا با وجود تهدیداتش برای لغو توافق هسته‌ای ممکن است از آن خارج نشود و در ازاء متحدان واشنگتن در این توافق را برای اعمال تغییرات مورد نظرش تحت فشار قرار دهد.

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در ادامه گزارش خود نوشت: ترامپ گفته که تصمیم خود را درباره ماندن یا نماندن در برجام گرفته است. رئیس‌جمهور ترامپ ممکن است هم‌زمان که بررسی می‌کند چه کاری با توافق هسته‌ای انجام دهد، توپ را به زمین جامعه بین‌الملل بیندازد.

وی به جای اینکه آمریکا را از توافق خارج کند، می‌پذیرد که دست کم برای چند ماه آینده در توافق هسته‌ای بماند و شرکای آمریکایی در این توافق را به چالش بکشد و از آن‌ها بخواهد به آنچه نقاط ضعف توافق می‌داند،‌ رسیدگی کنند. اگر ترامپ چنین رویکردی را اتخاذ کند که اظهارات مشاوران ارشد رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی و برخی رهبران خارجی که هفته گذشته با رئیس جمهور آمریکا دیدار داشتند، حاکی از آن است، دست به اقدامی مشابه با آنچه در قبال کودکان مهاجر انجام داد، خواهد زد.

وی ماه گذشته سرنوشت حدود ۸۰ هزار مهاجر جوان ثبت نشده را که تحت پوشش قانون داکا قرار داشتند، به کنگره سپرد.

لاورنس کورب، یک کارشناس دفاعی و امنیت ملی در مرکز پیشرفت آمریکایی در واشنگتن معتقد است که ترامپ ممکن است همان کاری را که با قانون داکا انجام داد درباره توافق هسته‌ای با ایران نیز انجام دهد.

وی تصریح کرد: ترامپ می‌تواند توافق را لغو نکند و از آن خارج نشود اما فشارها برای اعمال تغییرات در توافق را ادامه دهد.

هر چند، هنوز احتمال خروج رئیس‌جمهور ترامپ از توافق وجود دارد طبق قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور موظف است هر ۹۰ روز یک‌بار گزارشی به کنگره درباره پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای ارائه دهد. وی تا کنون دوباره این پایبندی را تائید کرده و ضرب‌الاجل بعدی برای این کار ۱۵ اکتبر است.

ترامپ در هفته گذشته نشانه‌های زیادی را بروز داده که قصد دارد پایبندی ایران را تائید نکند و از توافق خارج شود. وی می‌تواند هیچ یک را انجام ندهد، یعنی نه تائید پایبندی و نه عدم تائید آن، بلکه این کار را به کنگره بسپارد.

برخی مقامات ارشد دولتی و کارشناسان منطقه‌ای نزدیک به کاخ سفید می‌گویند که لفاظی‌های تند ترامپ علیه توافق هسته‌ای به معنی قصد او برای خروج از آن نیست. در ازاء ترامپ که این روزها به شدت درگیر جفت کردن زبان به شدت نظامی با اقدام دیپلماتیک در بحران هسته‌ای کره شمالی است، احتمال دارد جامعه بین‌المللی را برای بازبینی توافق با ایران تحت فشار قرار دهد. این هدف به معنی بازگشایی تمامی جوانب توافقی که حصول آن سال‌ها زمان برد، نخواهد بود، بلکه به معنی رسیدگی به مسائل جانبی از جمله برنامه موشکی بالستیک ایران خواهد بود، چیزی که رئیس‌جمهور به دنبال آن است.

ایران نشان داده که با هر گونه تلاش برای بازگشایی موضوع توافق هسته‌ای به شدت مخالف است.

به نوشته کریستین ساینس مانیتور، اما برخی طرف‌های دیگر توافق نشان داده‌اند که آماده بازبینی توافق هستند که ممکن است تلاشی برای جلوگیری از ترامپ از این توافق باشد.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته از متمم توافق هسته‌ای سخن گفت که می‌تواند به موضوع برنامه موشکی ایران و اصلاح "بند غروب" Sunset در توافق هسته‌ای یا لغو آن رسیدگی کند. طبق این بند توافق، محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران به مرور زمان رفع می‌شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دریک گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد که اگر آمریکا خواهان امتیاز است، ایران نیز امتیاز می‌خواهد.

هم‌چنین حسن روحانی در جمع خبرنگاران در نیویورک هر گونه پذیرش متمم و مذاکره مجدد بر سر برجام را رد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.