نکته جالب توجه اینکه شنیده شده که متن سخنرانی رئیس‌جمهور در 24 ساعت مانده به زمان انجام سخنرانی، بارها دستخوش تغییر و تحول شده است.

به گزارش جماران؛ همشهری نوشت:

رئیس‌جمهور چهارشنبه در صحن مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کرد و یک روز بعد وارد تهران شد، اما همچنان سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی در سازمان ملل بازتاب دارد، نطقی که در داخل و خارج تحسین طیف‌های مختلف را برانگیخت، خبرنگار همشهری به جزئیاتی از پشت صحنه نگارش متن ۱۹۰۰کلمه‌ای سخنرانی رئیس‌جمهور دست یافته است.

نطق امسال رئیس‌جمهور از این جهت اهمیت یافت که در آمریکا یک رئیس‌جمهور تندرو و پرحاشیه بر سر کار است و سخنرانی پر از تهدید و ارعاب او در صحن سازمان ملل باعث شد نطق منطقی و آرام و در عین حال قاطع روحانی چهره اعتدال و صلح‌طلب ایران را به دنیا نشان دهد تا جایی که حتی شبکه الجزیره با کنار هم گذاشتن بخش‌هایی از جملات کلیدی ترامپ و روحانی در کنار هم، دوگانه ترامپ - روحانی را به نمایش گذاشت. در فضای مجازی هم بازار مقایسه داغ بود تا جایی که برخی نطق ترامپ را با سخنرانی‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران مقایسه و در سوی دیگر سخنرانی روحانی را به سخنرانی‌های باراک اوباما تشبیه کردند. رئیس‌جمهور در سخنرانی امسال خود از آرایه‌‌های ادبی بیشتری هم استفاده کرد، از کنایه و تلمیح تا نام بردن از شعرایی که جهان، فرهنگ ایران را به نام آنان می‌شناسد.

نطق رئیس جمهور چگونه آماده شد؟

اما نطق رئیس‌جمهور چگونه آماده شد؟ اگر سخنرانی امسال روحانی را مرور کنید، سه محور اصلی دیپلماسی، فرهنگی و اقتصادی در آن مشهود است. خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد که سخنرانی رئیس‌جمهور اگرچه چارچوب کلی‌اش در تهران نگارش شده اما تا واپسین لحظات سخنرانی نیز دستخوش تغییر بوده است.

مسئولیت تنظیم متن سخنرانی رئیس‌جمهور بر عهده یک تیم بوده که با کار مشورتی زیرنظر مستقیم رئیس‌جمهور کار نگارش متن را دنبال کرده‌اند.

بر این اساس محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ازجمله نگارندگان متن سخنرانی رئیس‌جمهور در حوزه دیپلماسی بوده و علاوه بر قسمت‌های مربوط به برجام و منطقه، علاقه زیاد ظریف به مولانا نام این شاعر ار در متن سخنرانی گنجانده بود و رئیس‌جمهور اشاره‌ای به این شاعر برجسته داشت که این اشاره بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت.

از طرفی محمد نهاوندیان هم در حوزه اقتصادی و تجاری و قسمت مربوط به دعوت از تجار و سرمایه‌گذاران در متن سخنرانی رئیس‌جمهور اعمال نظر داشته است.

همچنین حسام‌الدین آشنا هم که مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور است از دیگر دست‌اندرکاران نگارش متن بوده که در حوزه‌های فرهنگی و ارتباطاتی متن سخنرانی رئیس‌جمهور، رد پای او قابل مشاهده است. اما چهارمین نفری که او هم در تنظیم متن سخنرانی روحانی نقش آفرین بوده، محمود واعظی رئیس دفتر روحانی بوده است.

نکته جالب توجه اینکه شنیده شده که متن سخنرانی رئیس‌جمهور در 24ساعت مانده به زمان انجام سخنرانی، بارها دستخوش تغییر و تحول شده، این تغییرات به حدی بوده که چارچوب کلی متن و رویکرد آن کاملا تغییر یافته و مسائل سیاسی و منطقه‌ای جایگاه محوری خود را به مسائل فرهنگی داده‌اند، این تغییر به یک دلیل رخ داده؛ سخنرانی ترامپ!

حسن روحانی علاوه بر یک بخش که به صورت مستقیم به ترامپ پاسخ داد در جای جای متن خود با کنایه رفتارهای ترامپ و شرکای منطقه‌ای آمریکا را تحقیر کردکه همین کنایه‌ها تاثیرگذاری متن را بالا برده بود، ازجمله آنجا که گفت: اعتدال هم‌افزایی اندیشه‌ها‌ست نه رقص شمشیرها.

یک منبع آگاه در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: بعد از سخنرانی ترامپ، متن سخنرانی رئیس‌جمهور چندبار دستخوش تغییر شد و با حساسیت فراوان مورد بازنگاری قرار گرفت.

این اتفاق زمانی رخ داده که رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود تلاش می‌کند ایران را در کنار کره‌شمالی به‌عنوان یک خطر برای جامعه بشری نشان دهد و همین رویکرد او باعث شده تیم مشورتی رئیس‌جمهور پیشنهاد تغییر متن را بدهند و در نهایت برای گرفتن ضرب اظهارات ضد‌ایرانی، تند و یاغی گرایانه ترامپ، مسائل فرهنگی و شاعرانه جای خود را به مسائل سیاسی و سخت داد تا روحانی با لحنی آرام و تن صدایی پایین، از تمدن، فرهنگ و ادب ایران با مردم جهان سخن بگوید.

مقایسه جالب الجزیره از سخنرانی ترامپ و روحانی

شبکه الجزیره با کنار هم گذاشتن بخش‌هایی از جملات کلیدی ترامپ و روحانی در کنار هم، دوگانه ترامپ - روحانی را به نمایش گذاشت، این شبکه بین‌المللی برای بخش‌هایی که جملات ترامپ را پخش می‌کرد مارش جنگی و برای سخنان رئیس‌جمهور ایران یک موسیقی ملایم و آرامش‌بخش استفاده کرده است. بخش‌هایی که الجزیره در این کلیپ انتخاب کرده و کنار هم قرار داده است را در ادامه می‌خوانید:

ترامپ: ما هیچ راهی جز نابودی کره‌شمالی نداریم.

روحانی: ما تهدید نمی‌کنیم و تهدید را از جانب هیچ قدرتی نمی‌پذیریم.

ترامپ: ما 700بیلیون دلار برای مسائل نظامی خود هزینه می‌کنیم.

روحانی: مشی اعتدال زیبایی‌آفرین است سلاح‌های مرگبار صادراتی زیبا نیست.

ترامپ: توافق هسته‌ای ایران یکی از بدترین و یک‌سویه‌ترین توافقاتی است که ایالات متحده تا‌کنون وارد آن شده است.

روحانی: تصور کنید که منطقه خاورمیانه بدون برجام در چه وضعیتی قرار داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.