سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو گفت: در حالی که به نظر می‌رسید مشاوران و هیات حاکمه آمریکا یک متن و نطق متینی را برای نخستین سخنرانی ترامپ تهیه کنند اما او با سخنان خارج از قواعد دیپلماتیک و خلاف حقوق بین‌الملل نشان داد که رهبر آمریکا از اصول دیپلماتیک چیزی نمی‌داند.

به گزارش جماران؛ سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با بیان اینکه سخنرانی ترامپ نتیجه لابی‌ها و فشارهای اسرائیل، عربستان و گروه‌های تندرو و جنگ‌طلب داخلی آمریکا بود، تاکید کرد: نه تنها کشورهای اروپایی بلکه کل جهان با بسیاری از سخنان رئیس جمهور آمریکا به ویژه اظهارات او درباره توافق هسته‌ای موافق نبودند.

سیدعلی خرم در رابطه با سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: اظهارات دونالد ترامپ، سخنانی خارج از عرف دیپلماتیک بود. هیچ رهبر یا رئیس‌جمهوری براساس حقوق بین‌الملل حق ندارد دیگران را تهدید به نابودی کند و کسی که این کار را انجام دهد، می‌توان علیه او در مجامع بین‌المللی شکایت کرد.

ترامپ رفتاری خلاف منطق و اصول حقوق بین‌المللی داشت

وی ادامه داد: ترامپ روز گذشته رفتاری خلاف منطق و اصول حقوق بین‌المللی داشت. او علیه کره شمالی سخن گفت و پیونگ‌یانگ را تهدید به نابودی کرد. یکی را خونخوار، دیگری را جنایتکار و کشوری را حامی تروریسم دانست؛ درحالی که این اتهامات باید در دادگاه‌های بین المللی به اثبات برسد و طرح آن ادعاها خلاف اصول بین‌المللی است.

ترامپ نشان داد از اصول دیپلماتیک چیزی نمی‌داند

این استاد حقوق بین‌الملل با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته همان رفتار خارج از عرف و بی‌عقلانه‌ای را داشت که در طول مبارزات انتخاباتی‌اش به نمایش می‌گذاشت، اظهار داشت: در حالی که به نظر می‌رسید مشاوران و هیات حاکمه آمریکا یک متن و نطق متینی را برای نخستین سخنرانی ترامپ تهیه کنند اما او با سخنان خارج از قواعد دیپلماتیک و خلاف حقوق بین‌الملل نشان داد که رهبر آمریکا از اصول دیپلماتیک چیزی نمی‌داند.

سخنان ترامپ نتیجه لابی‌های اسرائیل، عربستان و تندروها بود

خرم با بیان اینکه سخنرانی ترامپ نتیجه لابی‌ها و فشارهای اسرائیل، عربستان سعودی و گروه‌های تندرو و جنگ‌طلب داخلی آمریکا بود، تصریح کرد: مشخص است آنچه او درباره ایران یا سوریه گفت، در نتیجه لابی‌های اسرائیل و سعودی بوده یا آنچه که او در رابطه با کره شمالی، ونزوئلا و کوبا سخن گفت در نتیجه فشارهای گروه‌های جنگ‌طلب و تندروی داخلی در آمریکا است.

کشورها فهمیدند که با چه فرد خطرناک و ناآشنایی روبرو هستند

وی ادامه داد: در مجموع می‌توان سخنان ترامپ را اینگونه دانست که اظهارات وی در شان رئیس‌جمهور و رهبر یک کشور قدرتمند همچون ایالات متحده نبود و همه کشورها فهمیدند که با چه فرد خطرناک، ناآشنا به اصول دیپلماتیک و حقوق بین‌الملل و تاثیرپذیر از لابی‌ها روبرو هستند.

سخنان ترامپ علیه برجام اظهارات جدیدی نبود

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو در رابطه با سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: سخنان ترامپ علیه برجام اظهارات جدیدی نبود و او همان حرف‌هایی را تکرار کرد که در طول مبارزات انتخاباتی‌اش و همچنین ماه‌های اخیر گفته است. با این وجود، خارج شدن یا نشدن واشنگتن از توافق هسته‌ای، خود محل سوال است چراکه خروج یکجانبه از آن هزینه‌های سنگینی برای کاخ سفید به همراه دارد.

ترامپ تلاش کرد علیه ایران اجماع‌سازی ایجاد کند

خرم با اشاره به استراتژی جدید ایالات متحده هم ابراز داشت: ترامپ در ابتدا تلاش می‌کرد تا جهانیان را قانع کند که برجام، توافقی ناکارآمد است. اینک تلاش می‌کند تا ایران را کشوری نشان دهد که به تعهداتش پایبند نیست. دیروز او هم در همین چارچوب بود و او تلاش کرد با این نطق، زمینه اجماع جهانی علیه ایران را ایجاد کند تا اگر دو ماه دیگر خواست از توافق هسته‌ای خارج شود بتواند پیش زمینه عدم پایبندی ایران به تعهداتش در اذهان کشورهای مختلف ایجاد کرده باشد.

جهان با سخنان ترامپ درباره برجام موافق نبود

وی در پاسخ به این سوال که آیا سخنان توانست همراهی کشورهای دیگر را علیه ایران با خود همراه سازد؟ بیان کرد: نه تنها اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی بلکه کل جهان با بسیاری از سخنان رئیس جمهور آمریکا به ویژه اظهارات او درباره توافق هسته‌ای موافق نبودند کماآنکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود پس از ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که برجام ضامن صلح است و فرانسه تلاش می‌کند از این توافق حفاظت کند.

تنها هیات آمریکایی، اسرائیلی و عربستانی برای ترامپ دست زدند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: تنها هیات آمریکایی، اسرائیلی و عربستانی برای ترامپ دست زدند و از سخنان او رضایت داشتند و دیگر کشورها در قبال سخنان او به ویژه اظهاراتش درباره ایران سکوت کردند و دیدند که ترامپ هیچ تفاوتی با ماه‌های قبل نکرده و همچنان او همان دیوانه قبلی است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.