عبدالفتاح سیسی گفت: ما در جهان اسلام باید با واقعیت مواجه شده و با یکدیگر برای مقابله با افکار نادرستی که مبنای ایدئولوژیک تروریسم و گفتمان مخرب آن واقع شده، همکاری کنیم.

رئیس‌جمهوری مصر گفت، کشورش به ارزش‌های سازمان ملل متحد و اهداف منشور آن اعتقاد راسخ دارد و بر این باور است که تحقق این اهداف یک ضرورت محسوب می‌شود.

به گزارش جماران، به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: در جهانی پیچیده و مرتبط و سرشار از چالش‌هایی که توسط هر یک از کشورها به تنهایی قابل حل نیست، مصر به دنبال برنامه‌های بلندپروازانه توسعه و راهبرد سیاست خارجی فعال است.

وی تصریح کرد: نگاه ما بر مبنای پنج اصل و اولویت است. اولویت اول این که تنها راه حل بحران‌های منطقه عرب از طریق توجه به تفکر «ملت-دولت مدرن» است که مبنای آن اصول شهروندی، برابری، حکمرانی قانون و حقوق بشر خواهد بود. این اصل هسته سیاست خارجی مصر را تشکیل می‌دهد.

سیسی تأکید کرد: در رابطه با سوریه، ما اعتقاد داریم که هیچ راهکاری غیر از راهکار سیاسی مشورتی میان سوری‌ها وجود ندارد و در این راهکار حفظ یکپارچگی کشور سوریه اولویت است.

رئیس‌جمهوری مصر ادامه داد: راه دستیابی به این مهم، از طریق فرآیندهای مذاکراتی سازمان ملل است که تحت حمایت مصر نیز قرار دارد.

سیسی گفت: به طور مشابه، ما اعتقاد داریم که سازش سیاسی تنها راه قابل اتکا برای حل بحران در لیبی محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، تصریح کرد: این منطق در مورد راهبرد مصر در قبال بحران‌های عراق و یمن نیز صادق است. یک ملت-دولت مدرن متحد و توانمند می‌تواند باعث غلبه بر بحران‌های فعلی شده و آمال مشروع ملت عرب را محقق سازد.

رئیس‌جمهوری مصر در ادامه اظهارات خود در تبیین اولویت‌های کشورش، گفت: زمان آن فرا رسیده که راه‌حلی نهایی و همه‌جانبه برای بحران دیرین منطقه عرب یعنی مسأله فلسطین حاصل شود. این مساله تصویری واضح از ناتوانی جامعه بین‌المللی در اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل متحد است. مایلم تاکید کنم که اعراب همچنان به سمت صلح دست دراز می‌کنند. تجربه مصر مهر تاییدی بر این است که صلح ممکن بوده و هدفی واقع‌گرایانه است که ما باید همگی سخت برای آن تلاش کنیم.

سیسی در توضیح سومین اولویت کشورش در عرصه سیاست خارجی، اظهار کرد: تصور آینده برای نظام جهانی و منطقه‌ای بدون مقابله قطعی و گسترده با تروریسم ممکن نیست. این امر باید به‌ گونه‌ای باشد که تروریسم و ریشه‌های آن خشکانده شود و تمامی جناح‌های حامی از آن به چالش کشیده شوند.

وی اضافه کرد: ما در جهان اسلام باید با واقعیت مواجه شده و با یکدیگر برای مقابله با افکار نادرستی که مبنای ایدئولوژیک تروریسم و گفتمان مخرب آن واقع شده، همکاری کنیم.

رئیس‌جمهوری مصر اولویت چهارم کشورش را از میان بردن ریشه‌های بحران‌های بین‌المللی و تهدیدهای موجود علیه ثبات جهانی دانست و گفت: این امر مستلزم تحقق مسئولیت‌های مختلف اعضای جامعه بین‌المللی است.

سیسی موضوع پنجم اولویت‌های کشورش را به این صورت توضیح داد که حل و فصل مناقشات در جهان امروز تنها از طریق احترام به مبانی حقوق بین‌المللی و مذاکره بر مبنای اصول اخلاقی، تاریخی و حقوقی ممکن خواهد بود. وی خواستار توجه به استقلال کشورها و اصل عدم تداخل در امور داخلی سایرین شد.

رئیس‌جمهوری مصر در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: نشست امروز فرصتی است که ما باید از آن برای اقرار به نواقص خود که نظام بین‌الملل را از دستیابی به اهدافش باز می‌دارد، استفاده کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.