نشان عالی دانشگاه اصفهان به استاد فرشچیان اعطا شد تالار موزه دانشگاه به نام این استاد مینیاتوریست اصفهانی تغییر نام یافت ؛عکس استاد فرشچیان هم با امضای وی در این موزه قرار گرفت.

به گزارش جماران؛ آیین نکوداشت محمود فرشچیان استاد هنر نگارگری ایران عصر روز دوشنبه در مرکز همایش های پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این مراسم نشان عالی دانشگاه اصفهان به استاد فرشچیان اعطا شد تالار موزه دانشگاه به نام این استاد مینیاتوریست اصفهانی تغییر نام یافت ؛عکس استاد فرشچیان هم با امضای وی در این موزه قرار گرفت.

رئیس دانشگاه اصفهان در این مراسم گفت: برگزاری آیین نکوداشت استاد فرشچیان افتخار بزرگی برای دانشگاه اصفهان و نقشی جاودان بر پیشانی این دانشگاه است.

هوشنگ طالبی با بیان اینکه هنر و هنرمند همیشه در تاریخ ماندگار است ،افزود: برگزاری آیین نکوداشت استاد فرشچیان به عنوان استاد بزرگ جهان، یکی از بزرگترین افتخارات دانشگاه اصفهان محسوب می شود و باعث ماندگاری بیشتری این دانشگاه خواهد شد.

رئیس دانشگاه اصفهان از رونمایی ششمین اثر استاد فرشچیان خبر داد و گفت: این اثر روز پنجشنبه در تهران رونمایی خواهد شد.

همچنین استاد محمود فرشچیان در این مراسم خواستار ماندگاری و جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود شد.

وی با بیان اینکه برخی عنایت و توجهی کنند و این آب ماندگار زاینده‌رود را به خودش برگردانند گفت: همه اشخاصی که می‌توانند کمک کنند به هر طریقی ممکن آب زاینده‌رود را برای مردم اصفهان ارزانی بدارند.

فرشچیان از مسئولان خواست به هر نحو ممکن آب را به این رودخانه مظلوم و محروم بازگردانند.

وی با توصیه به همه جوانان گفت:وقت خود را بیهوده تلف نکنید و همواره برای سربلندی کشور ایران از لحظه لحظه عمر خود استفاده کنید.

محمود فرشچیان نگارگر و هنرمند ایرانی چهارم بهمن 1308 خورشیدی در اصفهان چشم به جهان گشود و بعدها به دلیل علاقه به هنر نقاشی به کارگاه «حاج میرزا آقا امامی» هنرمند پر آوازه آن روزگار رفت تا از آموزه های این استاد توانمند بهره مند شود.

وی سپس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان را برای تحصیل برگزید و از محضر استاد «عیسی بهادری» بهره مند شد و توانست نقش قالی، مینیاتور، نقاشی رنگ روغن و اصول و مبانی طراحی نقوش سنتی را به خوبی بیاموزد و در پایان مدرک دانش آموختگی را از این مدرسه به دست آورد و در نهایت برای پژوهش و تحقیق در سبک‌های هنری جهان به اروپا سفر کرد.

فرشچیان پس از بازگشت به ایران در اداره کل هنرهای زیبای تهران مشغول به کار شد. 

استاد فرشچیان همراه با نقاشی به مطالعه ادبیات و سرودن شعر عرفانی نیز همت گماشت و اثرهای ارزشمند وی نشان دهنده آشنایی او با ادبیات عرفانی است که این امر بر شگفت انگیزی نقاشی های این هنرمند تاثیر فراوانی گذاشت. «ضامن آهو»، ‌«پنجمین روزآفرینش»،‌ «عصر عاشورا» ، «کوثر» و «پرچمدار حق»، ‌«ستایش پروردگار» از مهم ترین آثار ارزشمند این استاد چیره دست به شمار می رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.