مقامات اروپایی نگرانند که نابود کردن برجام می‌تواند به یک بحران بین‌المللی هسته‌ای تبدیل شود و مایل به حمایت از تیلرسون هستند. یک مقام ارشد آلمانی که خواست نامش فاش نشود در این‌باره گفت که نباید اجازه دهیم که این توافق پیش چشمان ما نابود شود.

به گزارش جماران؛ پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین گزارش داد: موضع دولت آمریکا در قبال توافق هسته‌ای از هم گسسته است و خروج این کشور از این توافق، واشنگتن را در میان متحدانش منزوی خواهد کرد در حالی‌که ایران قادر خواهد بود توافقی با روسیه و چین و قدرت‌های اروپایی داشته باشد.

پایگاه خبری میدل ایست آنلاین در ادامه نوشت: هر چند نشانه‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا به دنبال برای راهی از بین بردن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است، متحدان اروپایی واشنگتن از موضع رکس تیلرسون وزیر امور خارجه ترامپ حمایت می‌کنند، کسی که در یک دولت از هم گسسته، حامی شناخته شده توافق هسته‌ای به شمار می‌آید.

رییس‌جمهور ترامپ طبق قانون باید هر 90 روز یک بار گزارشی به کنگره آمریکا درباره پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ارائه دهد که تا کنون در هر دو گزارش پیشین خود تایید کرده است ایران به تعهداتش در این توافق عمل می‌کند.

وی تا کنون بارها علیه توافق هسته‌ای انتقاد کرده و حتی گفته است که انتظار دارد در گزارش بعدی وزارت امور خارجه درباره پایبندی ایران اعلام کند که ایران خلاف توافق عمل می‌کند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با وجود اذعان به اینکه متحدان اروپایی واشنگتن خواهان حفظ توافق هسته‌ای هستند، گفته است که آمریکا برای ادامه اجرای برجام منافع خود را در نظر می‌گیرد و کار آنها این نیست که اطمینان یابند اروپایی‌ها از آنها راضی هستند.

اما بر خلاف هیلی، تیلرسون به علاوه جیمز ماتیس وزیر دفاع و ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ معتقدند که آمریکا باید در توافق هسته‌ای باقی بماند. موضع آنها به ویژه با گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 31 اوت تقویت شده است که در آن آژانس بار دیگر تایید کرد ایران به طور کامل به تعهداتش پایبند است.

الن کیس وتر معاون پیشین دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق نزدیک و عضو اندیشکده خاورمیانه در واشنگتن، گفت: دولت آمریکا از هم گسسته است. اگر ترامپ بخواهد اعلام کند که ایران به توافق پایبند نیست خطر انزوای آمریکا در میان متحدانش در اروپا را به همراه خواهد داشت و این تمام فرصت‌ها را برای ایران ایجاد می‌کند تا این متحدان را علیه آمریکا کنند.

مقامات اروپایی نگرانند که نابود کردن برجام می‌تواند به یک بحران بین‌المللی هسته‌ای تبدیل شود و مایل به حمایت از تیلرسون هستند. یک مقام ارشد آلمانی که خواست نامش فاش نشود در این‌باره گفت که نباید اجازه دهیم که این توافق پیش چشمان ما نابود شود.

الن کیس وتر همچنین تصریح کرد: اگرچه توافق معایبی دارد، خروج آمریکا از توافق به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد تا یک توافق با روسیه، چین و قدرت‌های اروپایی داشته باشند. آمریکا نیز تنها خواهد ماند.

وی گفت: حتی اگر آمریکا عدم پایبندی ایران را اعلام کند توافق از بین نخواهد رفت اما آمریکا از متحدانش جدا خواهد شد. بنا بر این بهتر است که واشنگتن آنچه داریم را بپذیرد و به دنبال بهبود آن باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.