سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص درخواست مسعود بارزانی از ایران برای میانجی‌گری میان اقلیم کردستان و بغداد، ابراز امیدواری کرد که عقلانیت و درایت در مجموعه منطقه کمک کند وضعیت پیچیده امروز در این نقطه حساس از جهان بیش از این پیچیده‌تر نشود.

 

به گزارش جماران، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف مبنی بر این‌که "مقامات انگلیس نگران‌اند که پیشرفت ناگهانی کره شمالی در توسعه تسلیحات هسته‌ای‌اش در نتیجه کمک مخفیانه ایران حاصل شده باشد"، گفت: این مساله حرف و ادعایی بی‌جا بوده و قابل اعتنا نیست. در برخی از رسانه‌ها ادعاهای بسیاری مطرح می‌شود که درست نیستند در نتیجه پرداختن به آنها تلف کردن وقت است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با این‌که قرار است رفراندوم اقلیم کردستان عراق در موعد مقرر برگزار شود این در حالی است که آقای بارزانی در مصاحبه‌ای که داشتند از ایران درخواست کردند برای پایان دادن به اختلاف میان اربیل و عراق به آنها کمک کنند، پاسخ دولت ایران به این خواسته آنها چیست؟ خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مند هستیم مذاکراتی که از گذشته بین اربیل و بغداد آغاز شده بود ادامه پیدا کند و این مذاکرات بتواند به نتایج مثبتی بینجامد.

قاسمی تاکید کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص عراق، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور و هم‌چنین وضعیت رفراندوم بیان شده و من دیگر آن را تکرار نمی‌کنم. امیدوارم هستم عقلانیت و درایت در مجموعه منطقه کمک کند وضعیت پیچیده امروز در این نقطه حساس از جهان بیش از این پیچیده‌تر نشود. جمهوری اسلامی ایران تا حد توان با توجه به ارتباطات خوبی که با اکراد، دولت مرکزی و سایر گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی داشته و دارد تلاش می‌کند بتواند تا حد زیادی از بروز برخی بحران‌ها که می‌تواند تا حد زیادی مخرب و خطرناک باشد جلوگیری کند.

اگر کشوری در اجرای تعهدات برجامی خود کوتاهی کند تاوان سنگینی می‌پردازد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که رییس سازمان انرژی اتمی به تازگی در مصاحبه با مجله اشپیگل اعلام کرده که اگر آمریکا از توافق برجام خارج شود و اروپایی‌ها به برجام متعهد بمانند، ممکن است ایران همچنان با اروپا به برجام ادامه دهد، گفت: برجام یک توافق دوجانبه نیست، بلکه یک توافق چندجانبه است که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید این سازمان قرار گرفته است.

وی افزود: به طور قطع موفقیت برجام به رعایت تمامی تعهدات از سوی تمامی کشورهای متعهد منوط است.

قاسمی گفت: اگر کشوری در اجرای تعهدات خود کوتاهی کند و تعهداتش را به هر دلیلی انجام ندهد باید تاوان سنگینی به خاطر عدم اجرای تعهداتش بپردازد. حالا این کشور می‌تواند آمریکا یا هر کشور دیگری باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همان‌طور که قبلا بیان شده است ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود و در مقابل نقض برجام توسط هر کشور دیگری عکس‌العمل‌های لازم را خواهد داشت و نقض برجام توسط دیگران را تحمل نمی‌کند.

وی تاکید کرد: بقاء و اجرای موفقیت‌آمیز برجام به متعهد ماندن و اجرای دقیق تعهدات توسط تمامی کشورهای متعهد است و هر کشوری که نتواند یا نخواهد تعهدات خود را اجرا کند حتما با تاوان و خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.