توفان ‌هاروی تقریبا یک‌چهارم از ظرفیت پالایش نفت در آمریکا را نابود کرد و باعث قطعی گسترده برق و جاری شدن سیل شد و منطقه هیوستن را به تعطیل کشاند‌.

به گزارش جماران؛ حرکت توفان ایرما به سمت فلوریدا ممکن است رکود اقتصادی آمریکا را بعد از توفان ‌هاروی که سواحل ایالت تگزاس را درهم کوبید، شدیدتر و طولانی‌تر کند‌. وقوع این توفان در ماه سپتامبر، مقارن با سه ماه آخر سال و با افزایش بی‌ثباتی‌های پیش‌بینی شده بعد از توفان ‌هاروی، خسارات اقتصادی به همراه خواهد داشت، این درحالی است که اکثر رویدادهای جوی معمولا باعث کاهش رشد اقتصادی می‌شوند اما ایرما می‌تواند برخی از واکنش‌های نیمه اول سال 2018 را به تاخیر بیندازد‌. 

توفان ‌هاروی تقریبا یک‌چهارم از ظرفیت پالایش نفت در آمریکا را نابود کرد و باعث قطعی گسترده برق و جاری شدن سیل شد و منطقه هیوستن را به تعطیل کشاند‌. 

تاثیر این توفان، در افزایش خسارات بیمه بیکاری در طول هفته قبل قابل مشاهده بود که از سال 2012، بیشترین میزان این نرخ است و انتظار می‌رود در لیست پرداخت حقوق آینده، تاثیرات مخرب خود را همراه با قیمت‌های فروش خودرو و آمار تورم نشان دهد‌. 

در بررسی انجام شده توسط بلومبرگ، توفان ‌هاروی می‌توانست رشد اقتصادی در تابستان جاری را تا 3/0 درصد میانگین تخمین زده شده، پایین آورد‌. تولید ناخالص داخلی هم تا سه درصد رشد سالانه، در سه ماه گذشته افزایش داشته است‌. 

ایرما همچنین می‌تواند در شاخص‌هایی که هم‌اکنون به خاطر توفان تعدیل شده‌اند، بی‌ثباتی به وجود بیاورد، گرچه، تلاش‌ها برای بازسازی خسارات مدتی زمان می‌برند تا در آمار نمود پیدا کنند بنابراین رشد برخی شاخص‌های رونق یافته تا نیمه اول سال میلادی آینده احساس نمی‌شوند‌. 

نگرانی‌ها حاکی از این است که ایرما، همان‌طور که می‌تواند بر 2/1 میلیارد دلار محصول کشاورزی، مثل گوجه‌فرنگی و پرتقال در فلوریدا اثر بگذارد، اثراتی قریب‌الوقوع بر تورم هم داشته باشد‌. هرگونه خسارت کشاورزی قابل توجهی، می‌تواند به افزایش قیمت‌ها با قابلیت افزایش تورم در مقیاس ملی برای مدتی منجر شود و علاوه بر اینها باید در نظر داشت صنعت مرکبات این ایالت، به تنهایی 45 هزار شغل را به وجود آورده است که چنین اتفاقی، بر تورم دستمزدها و تورم مواد غذایی تاثیر خواهد گذاشت‌. 

کارشناسان با اشاره به توفان ‌هاروی، کاهش نرخ سکوی نفتی و ساخت‌وسازهای ضعیف در ژوئیه، گسترش تولید ناخالص داخلی در این فصل را بین 1/1 تا 1/2 درصد نرخ سالانه تخمین می‌زنند‌. رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه پایانی سال 4/0 درصد افزایش خواهد داشت که به 7/2 درصد می‌رسد، این در حالی است که توفان ایرما می‌توانست اوضاع بی‌ثباتی رشد را وخیم‌تر کند‌. 

به باور کارشناسان اقتصادی، سومین بخش تولید ناخالص داخلی ممکن است اکنون کساد به نظر برسد اما چنین کسادی موقتی است؛ اقتصاد در حال جان گرفتن است، میزان خرید مصرف‌کنندگان بسیار قابل اطمینان است و صادرات در حال بهبود هستند‌. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 737332
  • منبع: جهان صنعت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.