رئیس‌جمهوری چین در گفت‌وگویی تلفنی با همتای فرانسوی خود ابراز امیدواری کرد پاریس «نقشی سازنده‌» در از سرگیری مذاکرات با کره‌شمالی ایفا کند.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق بیانیه کاخ ریاست جمهوری فرانسه، رهبران دو طرف درباره لزوم وارد آوردن فشار بین‌المللی بیشتر بر پیونگ‌یانگ با هدف بازگرداندن آن به پای میز مذاکره و جلوگیری از تشدید خطرناک تنش‌ها توافق کردند.

تلویزیون دولتی چین به نقل از شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین گزارش داد: مساله هسته‌ای شبه جزیره کره هدفی است که تنها می‌توان از طریف ابرازهای مسالمت‌آمیز بدان دست یافت که از جمله شامل مکالمه و رایزنی می‌شود.

کره‌شمالی امسال یک سری موشک آزمایش کرده است که یکی از آنها بر فراز ژاپن شلیک شد و ششمین و بزرگترین آزمایش اتمی آن هم یکشنبه پیش بود. چین زمانی میزبان مذاکرات شش جانبه کره‌شمالی با حضور ژاپن، روسیه، ایالات متحده و دو کره بود اما این مذاکرات سال ۲۰۰۸ ناتمام ماند.  

کارشناسان معتقدند کره‌شمالی به هدف خود برای تولید یک سلاح هسته‌ای قدرتمند که بتواند خاک آمریکا را هدف بگیرد، نزدیک شده است؛ مساله‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد شده تا جلوی آن را بگیرد.

شی جینپینگ چهارشنبه پیش با ترامپ و پنج‌شنبه هم با آنگلا مرکل، ‌صدراعظم آلمان درباره کره‌شمالی گفت‌وگو کرد. ترامپ از چین به عنوان تنها متحد مهم کره‌شمالی خواسته است تا تلاش‌ بیشتری در راستای کنترل همسایه‌اش انجام دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.