منابع دیپلماتیک از سفر احتمالی دبیرکل اتحادیه عرب به اربیل برای گفتگو با رئیس اقلیم کردستان عراق درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال این اقلیم خبر دادند.

به گزارش جماران، به نقل از روزنامه "الشرق الاوسط"، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب تصمیم دارد به زودی به اربیل سفر و درباره برگزاری‌همه‌پرسی که قرار است در ۲۵ سپتامبر  (۳ مهر) برگزار شود، بحث و تبادل نظر کند.

منابع دیپلماتیک عربی گزارش دادند، اقدام دبیرکل اتحادیه عرب در چارچوب تشویق و تحکیم فرصت‌های گقت‌وگو بین بغداد و اربیل صورت می‌گیرد.

وی در این سفر با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفت‌وگوی شفافی درخصوص همه‌پرسی خواهد داشت.

این منابع دیپلماتیک تاکید کردند، ابوالغیط شخصا برای بارزانی به عنوان رهبر کردهای عراق احترام قائل است و معتقد است او می‌تواند تصمیمات سخت و ضروری در راستای حفظ منافع کردها اتخاذ کند.

به گفته منابع دیپلماتیک، دبیرکل اتحادیه عرب ارزیابی موضع پیش از برگزاری

همه‌پرسی توسط رهبران کرد را مهم می‌داند، چرا که برگزاری نسنجیده همه‌پرسی تاثیر منفی قابل پیش‌بینی بر انسجام دولت عراق و بر آینده کردهای عراق و کشورهای مجاور دارد و همه اینها مستلزم این است اتحادیه عرب برگزاری همه‌پرسی را به تاخیر اندازد.

ابوالغیط معتقد است نباید درهای گفت‌وگو با کردهایی که نقش مهمی در تشکیل جهان عربی دارند، بسته باشد و باید تلاش شود تا آنها به عنوان رکنی اصلی در جامعه عربی چه در عراق یا سوریه باقی بمانند. به ویژه که اوضاع منطقه‌ای دیگر تحمل نابسامانی را ندارد بلکه نیازمند تلاش‌هایی است که تهدیدات که در راس آن تروریسم در شکل‌های گوناگون قرار دارد و همگان کردها و عرب‌ها با آن مواجه هستند را ریشه‌کن کند.

پیشتر برخی منابع دیپلمات عربی فاش کردند، دبیرکل اتحادیه عرب در پیام ویژه‌ای به رئیس اقلیم کردستان عراق، وی را به بازنگری در تصمیم برگزاری همه‌پرسی "استقلال" فراخواند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.