فاطمه دانشور گفت: پاسخگویی به آسیب‌های اجتماعی نیازمند حرکت مداوم، پیوسته و پایدار در طول زمان است و این در حالیست که حل آسیب‌های اجتماعی یک اقدام فرابخشی است و باید همه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط پای کار بیایند تا مسئله آسیب‌های اجتماعی در تهران تعیین تکلیف شود.

به گزارش جماران؛ رئیس سابق کمیته اجتماعی شورای شهر چهارم اولویت‌های نجفی، شهردار تهران در حوزه آسیبهای اجتماعی را تشریح کرد.

فاطمه دانشور با اشاره به برنامه‌های اجتماعی نجفی شهردار تهران با بیان اینکه پیشتر از این، زمانی که نجفی کاندیدای شهرداری تهران بود با وی نشستی در خصوص بررسی معضلات و آسیب‌های اجتماعی تهران داشتم، افزود: خوشبختانه زمانی که نجفی برنامه‌های خود را برای اداره شهر تهران به شورای شهر ارائه کرد دغدغه‌هایش را در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی بیان کرده و برنامه‌هایی داشت. خوشحالیم که نجفی در اولین روز کاری خود بازدیدی از محله هرندی داشت و در این بازدید از نزدیک با مسائل و موضوعات آسیب‌های اجتماعی در تهران آشنا شده است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم توفیق شهرداری‌ها و دولت در حل آسیب‌های اجتماعی نبود بسته ارائه خدمات است، گفت: پاسخگویی به آسیب‌های اجتماعی نیازمند حرکت مداوم، پیوسته و پایدار در طول زمان است و این در حالیست که حل آسیب‌های اجتماعی یک اقدام فرابخشی است و باید همه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط پای کار بیایند تا مسئله آسیب‌های اجتماعی در تهران تعیین تکلیف شود.

عضو سابق شورای شهر تهران در تشریح بسته ارائه خدمت به آسیب دیدگان اجتماعی پایتخت اظهار کرد: این نمی‌شود که شهرداری نسبت به جمع آوری معتادان کارتن خواب اقدام کند اما پس از جمع آوری هیچ اتفاقی برای آنها رخ ندهد! بر همین اساس باید پای خدمات سیستم بیمه‌ای، سازمان‌های مردم نهاد، وزارت کار و تعاون، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و ... به بحث پوشش آسیب‌های اجتماعی تهران باز شود. چرا که باید شاهد باشیم پس از جمع آوری معتادان کارتن خواب آنها از طریق خدمات بیمه‌ای در کمپ‌های ترک اعتیاد بستری می‌شوند و با کمک سازمان‌های مردم نهاد پس از ترک مورد حمایت قرار گرفته و به کانون خانواده برگردند.

وی افزود: با همکاری وزارت بهداشت می‌توان بحث سم زدایی کودکان معتاد را دنبال کرد و این در حالیست که از طریق وزارت کار نیز می‌توان برای اشتغال معتادان بهبود یافته اقدام کرد. باید وزارت آموزش و پرورش نیز پای کار بیاید تا نسبت به ایمن سازی مدارس در محلات پر خطر اقدام شود، چرا که متاسفانه باید اعلام کنم هرندی بیشترین آمار بیسوادی دختران را دارد و خانواده‌ها از ترس آسیب‌های اجتماعی اجازه خروج فرزندانشان از خانه را نمی‌دهند لذا باید با ارائه بسته‌ای نسبت به بهسازی محیط پیرامونی اقدام کرد. به نظر می‌رسد با تعامل خوب نجفی با دولت می‌توان به این مهم دست یافت.

دانشور با بیان اینکه حل معضل کارتن خوابی، متکدیان، زنان معتاد، کودکان بی هویت و رها شده، کودکان کار و خیابان، پیگیری وضعیت حاشیه تهران و بافت فرسوده اطراف بازار که کلونی جرم خیزی تهران شده است از اولویت‌های کاری نجفی در حوزه آسیب‌های اجتماعی خواهد بود، گفت: مدیریت شهری سابق در دوره گذشته در حوزه زیرساختی و سخت افزاری اقدامات زیادی همچون ساخت مراکز بهاران و افزایش تعداد گرمخانه‌ها را انجام داد اما به نظر می‌رسد با توجه به تکمیل زیرساخت‌ها، رویکرد نجفی باید بهسازی و نگاه نرم افزاری باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه سند اقدام جامع در حوزه آسیب‌های اجتماعی نداشتیم و برنامه ریزی‌ها سلیقه‌ای و هیجانی بوده است لذا شاهد فروکش شدن هیجانات نیز بودیم افزود: حرکت پاسخگویی به آسیب‌های اجتماعی باید مداوم، پیوسته و پایدار باشد و بر همین اساس باید از مدل و تجربیات موفق در این زمینه استفاده شود و طرح جامعی در این زمینه داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.