وزیر نفت تصریح کرد: توافق جهانی کاهش عرضه تا پایان امسال ادامه خواهد داشت و درباره تمدید آن بحث‌هایی مطرح شده اما هنوز رسمی نشده است، اما به نظر من همچنان سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام بالاست.

به گزارش جماران؛ وزیر نفت شرایط بازارهای جهانی نفت خام را متعادل ارزیابی کرد و گفت: بازار نفت در حال حرکت به سمت تعادل است.

بیژن زنگنه عصر روز دوشنبه (13 شهریورماه) پیش از آغاز مذاکره با وزیر انرژی برزیل در جمع خبرنگاران درباره شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت خام گفت: وضع بازار نفت را متعادل می‌بینم، پایبندی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شرایط خوبی دارد و همگرایی اعضا در زمینه توافق کاهش عرضه در 6 ماه گذشته کاهش نیافته و رو به افزایش است.

 وی افزود: همکاری کشورهای غیرعضو اوپک به ویژه روسیه در توافق کاهش عرضه نفت خوب است و به نظر من بازار رو به تعادل حرکت می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: توافق جهانی کاهش عرضه تا پایان امسال ادامه خواهد داشت و درباره تمدید آن بحث‌هایی مطرح شده اما هنوز رسمی نشده است، اما به نظر من همچنان سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام بالاست.

زنگنه گفت: ما از همکاری همه تولیدکنندگان غیرعضو اوپک استقبال می‌کنیم و همکاری به معنای کاهش تولید نفت است، اما بعید به نظر می‌رسد که برزیل در این شرایط به توافق کاهش عرضه بپیوند.

ایران از مشارکت برزیلی‌ها در پروژه‌های نفتی استقبال می‌کند

وی همچنین درباره همکاری‌های نفتی ایران و برزیل گفت: ایران از مشارکت برزیلی‌ها در پروژه‌های نفت و گاز کشور در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی استقبال می‌کند اما آنها تا این لحظه ابراز علاقه نکرده اند زیرا آنها مانند ما کشوری سرمایه‌پذیر هستند و خواهان جذب سرمایه در صنعت نفت و گاز خود هستند.

وزیر نفت افزود: به نظر می‌رسد برزیلی‌ها به دنبال همکاری با ایران در بخش پالایشی هستند.

زنگنه گفت: ما تاکنون صادراتی به بازار آمریکا نداشته‌ایم و برای صدور نفت، قاره آمریکا آخرین بازار ما خواهد بود و این موضوع نیاز به مطالعه دارد.

پروژه خط لوله آی پی به یک طرف سوم نیاز دارد

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که آینده پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در مجموع فکر می‌کنم که سرانجام گاز ایران به پاکستان صادر خواهد شد، اما با توجه به تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آوردم فکر کنم برای حل این معامله میان ایران و پاکستان (فاینانس و دیگر عملیات تجاری) به یک طرف سوم (Third Party) نیاز است.

وزیر نفت افزود: این بدان معناست که شرکت سومی احداث بخش پاکستانی خط لوله آی پی را به عهده گیرد و ما خیالمان درباره پرداخت پول گاز صادراتی راحت باشد.

زنگنه تصریح کرد: پاکستانی‌ها می‌گویند پول برای احداث خط لوله در خاک پاکستان نداریم و نگرانی‌هایی هم درباره این وجود دارد که اگر خط لوله احداث و گاز هم صادر شود، توان پرداخت پول گاز صادراتی ما را نداشته باشند.

وی ادامه داد: تعدادی از شرکت‌های نفت و گاز جهان هستند که علاقه دارند به عنوان طرف سوم در پروژه آی پی حاضر شوند، اما هنوز در این باره نتیجه‌ای حاصل نشده است.

فعال شدن عملیات سواپ از سود حاصل از آن مهمتر است

وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی ازسرگیری سواپ نفت خام گفت: موضوع مهم به جریان افتادن دوباره عملیات سواپ نفت خام بوده است، ما می‌توانیم با سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان در این زمینه همکاری داشته باشیم، البته ما در حال دریافت نفت از شرکت‌های بین المللی هستیم.

زنگنه با بیان این که از اساس مدت این نوع قراردادها 6 ماهه تا یکساله خواهند بود و اکنون فعال شدن عملیات سواپ مهم است، گفت: به طور معمول باید این عملیات صورت گیرد تا مسیر اقتصادی باشد، در این نوع قرارداد باید به تغییر پارامترها و پایه‌های قیمتی بازار توجه داشت.

وی ادامه داد: در عملیات سواپ ما باید با بازار مدیترانه رقابت کنیم، به طوری که عرضه آن نفت در بازار خلیج فارس نسبت به محموله هایی که در مدیترانه و بازار سیاه می‌رود، صرفه داشته باشد.

وزیر نفت گفت: ما خیلی به دنبال سود حاصل از عملیات سواپ نفت خام نیستیم و فعال شدن دوباره این عملیات برای ما بیشتر اهمیت دارد.

تنوع در مشتریان برای ما یک اصل است

زنگنه درباره قرارداد فروش نفت خام ایران به روسیه گفت: قرارداد میان دو طرف امضا شده است و ما منتظر هستیم روسیه دریافت نفت خام را آغاز کند، ایران در این زمینه مشکلی ندارد، طرف روس مشکلی مربوط به مسائل بانکی داشته که بخشی از آن حل شده و از نظر ما مشکل بانک هم حل شده است.

وی افزود: یک بانک معتبر روسی قرار شده است که کارهای مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی (LC) و پرداخت‌ها را انجام دهد.

انتظار برای دریافت پیشنهاد فنی توسعه میدان‌های یاران شمالی و جنوبی ازسوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

وزیر نفت درباره امضای قرارداد با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: فکر نمی‌کنم درباره تامین منابع مالی مشکلی داشته باشند، اما موضوع مهم این است که طرح فنی آن‌ها آماده نشده است و ما منتظر پیشنهاد فنی آنها برای توسعه میدان‌های یاران شمالی و جنوبی هستیم.

وی افزود: همه توافق‌های اصلی قراردادی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شده است و رسیدن به قرارداد بازرگانی 15 تا 20 روز بیشتر زمان نمی‌برد، اما ما اکنون منتظر دریافت پیشنهاد فنی آنها هستیم تا این که پس از دریافت، در کارگروه فنی بررسی و تایید شود.

زنگنه ادامه داد: پس از تایید پیشنهاد فنی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای توسعه میدان‌های یاران شمالی و جنوبی در کارگروه فنی پس از طی مسیری سرانجام به شورای عالی مخازن می‌رود که این فرآیندئیک ماه زمانبر می‌برد.

وزیر نفت گفت: ما در برداشت از میدان‌های مشترک نفتی واقع در منطقه غرب کارون از عراق پیش هستیم، اما در عین حال باید روند توسعه این میدان‌ها با سرعت انجام شود.

دعوت از شرکت‌های بین‌المللی برای مذاکره درباره توسعه لایه‌های پارس جنوبی

زنگنه درباره مذاکرات مربوط به طرح توسعه لایه‌های نفتی میدان مشترک پارس جنوبی تصریح کرد: مذاکرات در این باره ادامه دارد، اما خرید سهام بخش نفتی شرکت دانمارکی مرسک ازسوی توتال فرانسه تا حدی ما را نگران کرده است زیرا در این شرایط این شرکت فرانسوی مجری طرح (اپراتور) سمت قطری لایه نفتی پارس جنوبی هم خواهد بود و این موضوع نگران کننده است.

وی در پاسخ به این پرسش که جایگزین مرسک در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی چه شرکتی خواهد بود، گفت: ما گفته‌ایم از تعدادی شرکت‌ها مانند شرکت دولتی نفت برزیل (پتروبراس)، انی ایتالیا، شرکت انگلیسی-هلندی شل و پتروناس مالزی برای مذاکره در این باره دعوت کنند، با این حال می‌توان گفت مرسک در این زمینه تجربه خوبی داشت.

وی در پایان اعلام کرد: ما ظرف سه تا چهار ماه آینده، با شرکت‌های نفتی مذاکرات فشرده بازرگانی خواهیم داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.