سیل ناشی از توفان هاروی بزرگ‌ترین پالایشگاه آمریکا را تعطیل کرد و قیمت بنزین را به بالاترین مقدار دو ساله خود رساند اما در مقابل قیمت نفت افت کرد.

به گزارش جماران؛ خرابی‌های ناشی از توفان هاروی همچنان پالایشگاه‌ها را تعطیل نگه داشته و قیمت بنزین به دو دلار در هر گالن افزایش یافته است و در این میان پالایشگاه‌های آسیایی تلاش می‌کنند از افزایش قیمت بنزین در آمریکا سود ببرند.

در حالی که آشفتگی به وجود آمده در صنعت نفت آمریکا بعد از توفان هاروی ادامه دارد و تقریبا یک‌چهارم بخش پالایش نفت این کشور تعطیل شده است، قیمت نفت‌خام آمریکا بعد از افزایش قیمت‌ها در روز پنجشنبه در معاملات آسیایی جمعه با کاهش همراه بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا روز جمعه با 27 سنت، معادل 6/0 درصد کاهش به 46 دلار و 96 سنت رسید. قیمت نفت‌خام آمریکا روز پنجشنبه 8/2 درصد افزایش یافت اما همچنان در مسیر ثبت کاهش هفتگی 9/1 درصدی قرار دارد.

قیمت نفت برنت نیز برای تحویل در ماه نوامبر با هشت سنت، معادل 2/0 درصد کاهش به 52 دلار و 78 سنت رسید. قیمت نفت برنت روز پنجشنبه برای تحویل در ماه اکتبر با افزایش یک دلار و 52 سنتی (99/2 درصدی) به 52 دلار و 38 سنت رسید.از یک هفته گذشته توفان هاروی سواحل خلیج آمریکا را درهم کوبیده است و خرابی‌های بزرگی را در تگزاس و لوئیزیانا که قلب صنعت سوخت آمریکاست به بار آورده است. براساس گزارشات شرکت‌ها و تخمین رویترز، حداقل 4/4 میلیون بشکه در روز از ظرفیت تولید پالایشگاهی تعطیل شده که این معادل یک‌چهارم کل ظرفیت آمریکا است.اگر چالش حمل‌ونقل در میان نبود، پالایشگاه‌های دیگر مناطق آمریکا می‌توانستند بخشی از کمبود عرضه را جبران کنند. با این همه راه‌های زمینی منطقه دچار سیل شده‌اند و ظرفیت خطوط لوله برای انتقال فرآورده‌های نفتی کافی نیست. ممکن است محموله‌های نفت‌خام، تا چند هفته دیگر در ایالت تگزاس باقی بمانند و این مساله می‌تواند روشن کند که چرا با وجود افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی، قیمت شاخص نفت‌خام دبلیو‌تی‌آی (وست تگزاس اینترمدییت)، کاهش یافته است. به نظر می‌رسد معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که بیشتر مشکلات در پمپ بنزین‌ها و نه در چاه‌های نفت، نمود می‌یابند.

در وحشت ایجاد شده برای کمبود و قحطی بنزین، روز پنجشنبه قیمت بنزین برای اولین بار از ژوئیه ۲۰۱۵ به دو دلار به ازای هر گالن جهش کرد.بانک ای‌ان‌زد اعلام کرد: سیل ناشی از توفان هاروی بزرگ‌ترین پالایشگاه آمریکا را تعطیل کرد و قیمت بنزین را به بالاترین مقدار دو ساله خود رساند اما در مقابل قیمت نفت افت کرد.

بر همین اساس گلدمن‌ساکس اعلام کرد: چندین ماه طول خواهد کشید که تمام ظرفیت تولید دوباره فعال شود.

طبق اعلام این بانک، درحالی‌که هیچ کدام از بلایای طبیعی مشابه نیستند اما تجربه توفان کاترینا و ریتا نشان می‌دهد که ۱۰ درصد ظرفیتی که درحال حاضر تعطیل شده است برای چندین ماه به تولید باز نخواهد گشت.

کمبود بنزین باعث شده قیمت بنزین در آمریکا با افزایش 7درصدی به بالاترین میزان در دو سال گذشته برسد و شرکت‌ها برای واردات فرآورده‌های نفتی از شمال آسیا اقدام کنند. 

از همین رو پالایشگاه‌های کره‌جنوبی، تایوان، سنگاپور و حتی چین برای جبران این کمبود بسیج شده‌اند. از آنجا ‌که اطلاعات مربوط به میزان تولید، فروش و توان فعال پالایشگاه‌ها در اغلب کشورهای آسیایی محرمانه نگهداری می‌شود، رویترز در یک بررسی از منابع مطلع که نام‌ آنها ذکر نمی‌شود، خبر از افزایش توان و کار در بالاترین سطح ممکن در پالایشگاه‌های آسیایی داده است.

براساس این گزارش، توان خروجی پالایشگاه‌ها در سنگاپور، تایوان و کره‌جنوبی برای تولید سوخت‌هایی مانند بنزین و گازوییل و ارتقای خط شکست در این پالایشگاه‌ها در بالاترین سطح ممکن قرار گرفته به‌شکلی که رکورد تولید از ابتدای ۲۰۱۶ به‌این سو را شکسته است. 

از سوی دیگر میزان صادرات سوخت این پالایشگاه‌ها به آمریکا در سطح یک رکورد 10 ‌ساله قرار دارد و این حاصل افزایش بهای بنزین در آمریکا و متعاقب آن در بازارهای جهانی است.

از سوی دیگر، به‌دلیل کاهش تقاضای نفت‌خام از سوی آمریکا، قیمت نفت در مسیر افت قرار گرفته و این موجب شده سود حاصل از فروش بنزین به حداکثر ممکن برسد و در نتیجه تمامی پالایشگاه‌های آسیایی، حتی پالایشگاه‌های دولتی چین نیز افزایش توان و صادرات سوخت به آمریکا را در دستورکار خود قرار داده‌اند.

این در حالی است که صادرات محصولات نفتی و به‌ویژه سوخت در چین به‌شدت در کنترل قوانین محدودکننده است. منابع مطلع آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند که برآورد خسارات پالایشگاهی در تگزاس و لوئیزینا آغاز شده و بازسازی پالایشگاه‌های آسیب‌دیده در این ایالات آمریکا احتمالا چند ماه زمان نیاز خواهد داشت، در نتیجه بحران سوخت در کشور ادامه می‌یابد.هاروی در شرایطی بازار تولید و مصرف نفت و محصولات نفتی در آمریکا را مورد هجوم خود قرار داد که سیاست‌های دولت ترامپ برای تعدیل تراز تجاری با چین موجب افزایش سطح صادرات نفت به این کشور و دیگر نقاط دنیا شده و سطح ذخایر استراتژیک و تجاری آمریکا به پایین‌ترین سطوح دهه‌های اخیر رسیده است.

اثرات توفان هاروی تنها به آمریکا محدود نمی‌شود: 17 درصد از بنزین تولیدی در سواحل خلیج مکزیک و 39 درصد از گازوییل تولیدی در این منطقه به خارج از آمریکا صادر می‌شود که با تعطیلی پایانه‌ها و بندرگاه‌ها، این صادرات متوقف شده است. توفان هاروی همچنین باعث شده است 22 درصد تولید نفت فراساحلی خلیج مکزیک (معادل 379 هزار بشکه در روز) متوقف شود. 

همچنین حدود 300 هزار بشکه در روز از ظرفیت تولید نفت در میادین خشکی آمریکا نیز متوقف شده است. براساس آخرین وضعیت بازارهای جهانی آمریکا حدود یک میلیون بشکه در روز طی ماه‌های اخیر صادرات داشته و در حالی که همه این میزان صادرات تحت تاثیر هاروی قرار نگرفته اما حداکثر سه‌چهارم آن از منطقه گلف کاست آمریکا حمل می‌‌شود.

تاثیر هاروی بر قطب واردات

با این همه تنها صادرات نفت آمریکا نیست که تحت تاثیر هاروی قرار می‌گیرد. این منطقه قطب واردات نیز محسوب می‌شود که به معنای مختل شدن تجارت است و برخی از محموله‌ها احتمالا به مقاصد دیگری ارسال خواهند شد. مجموعا احتمال دارد که وضعیت یادشده قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت افزایش دهد زیرا صادرکنندگان نفت به منطقه خلیج مکزیک آمریکا به دنبال خریداران جدید خواهند بود و خریداران نفت آمریکا نیز به دنبال منابع جدیدی برای تامین نیاز خود خواهند بود.

این همان موضوعی است که بر اختلاف قیمت گریدهای نفتی مختلف تاثیر خواهد گذاشت زیرا آمریکا به طور عمده نفت سبک صادر می‌کند اما گریدهای سنگین‌تر را وارد می‌کند. از دست رفتن صادرات نفت سبک آمریکا ممکن است تقاضا برای گریدهای مشابه از سوی صادرکنندگانی مانند آنگولا و نیجریه را افزایش دهد در حالی که صادرکنندگان گریدهای سنگین‌تر ممکن است در صورتی که محموله‌هایی به مقصد آمریکا به مقصد دیگری ارسال شوند، ناچار شوند تخفیف دهند. در حالی که توفان هاروی ممکن است تاثیر کوتاه‌مدتی بر بازارهای جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی داشته باشد.پرسش مطرح این است که تولید و صادرات آمریکا با چه سرعتی به وضعیت عادی باز خواهد گشت، حتی به فرض اینکه بیش از چند هفته طول نخواهد کشید، تاثیر هاروی ممکن است مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند. در واقع هاروی به اوپک و متحدانش مانند روسیه اندکی فضای تنفس می‌بخشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 731312
  • منبع: جهان صنعت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.