شورای امنیت تاکید کرده است که پرتاب موشکی 28 اوت سال جاری میلادی از سوی کره شمالی اقدامی خصمانه است که نه تنها برای منطقه بلکه برای تمامی اعضای سازمان ملل تهدید محسوب می‌شود و اینکه شورای امنیت سازمان ملل به دنبال خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره است.

شورای امنیت سازمان ملل بیانیه‌ای را بعنوان نتیجه رایزنی‌ها در جلسه‌ای غیرعلنی خود تصویب و پرتاب موشکی از سوی کره شمالی را به شدت محکوم کرد.

 

به گزارش جماران  به نقل از خبرگزاری رویترز، بیانیه شورای امنیت سازمان ملل از سوی 15 عضو این شورا تایید شده و شلیک موشک در روز سه شنبه از سوی کره شمالی که از حریم هوایی ژاپن گذشت، به شدت محکوم کرد.

 

در این بیانیه که از سوی آمریکا تهیه شده بود  کره شمالی به خاطر اقدامات خصمانه و تهدید یک کشور از اعضای سازمان ملل محکوم شده و در ادامه از پیونگ یانگ خواسته شده تا هر چه سریعتر تمامی این اقدامات را متوقف کند.

با این حال بیانیه جدید وضع تحریم جدید علیه کره شمالی را در دستور کار قرار نداده و تنها تاکید کرده که تحریم‌های موجود باید به شکل کامل و از سوی همه کشورها اجرا شود.

در این بیانیه از کره شمالی خواسته شده تا تمامی برنامه‌های مربوط به تسلیحات اتمی خود را در فرایندی مناسب و برگشت ناپذیر متوقف کند و در آینده نیز دست به آزمایش‌های اتمی یا هر نوع اقدام تحریک آمیز نزند و از برنامه‌های موجود مربوط به تسلیحات کشتار جمعی دست بردارد.

 

شورای امنیت تاکید کرده است که پرتاب موشکی 28 اوت سال جاری میلادی از سوی کره شمالی اقدامی خصمانه است که نه تنها برای منطقه بلکه برای تمامی اعضای سازمان ملل تهدید محسوب می‌شود و اینکه شورای امنیت سازمان ملل به دنبال خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره است.

 

در همین حال، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی توافق کردند تا فشارها بر کره شمالی را به حداکثر برسانند. آنها پس از بیانیه شورای امنیت سازمان ملل، گفتند که به دنبال تحریم‌های شدیدتر علیه این کشور هستند.

این دو در گفت‌وگویی تلفنی که امروز (چهارشنبه) صورت گرفت درباره اقدام خشن همسایه خود کره شمالی صحبت کرده و توافق کردند تا فشارها بر کره شمالی را به حداکثر برسانند.

"کورو بسهو"، سفیر ژاپن در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت گفت: من کاملا امیدوارم که ما بتوانیم قطعنامه‌ای قوی را در پی این آزمایش موشکی علیه کره شمالی تصویب کنیم.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: جهان علیه کره شمالی متحد است. آمریکا اجازه نخواهد داد که چنین بی‌قانونی ادامه پیدا کند.

"واسیلی نبنزیا"، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت:‌ درحالیکه تمامی 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به راه حل‌های دیپلماتیک و سیاسی و تماما صلح آمیز برای حل مساله کره شمالی متعهد هستند، هرگونه اقدام نظامی برای حل این مساله منتفی است. نباید در شبه جزیره کره راه حل نظامی استفاده شود. ما بر این باوریم که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی باید این مساله را مدنظر قرار داده شود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز با واکنش به بیانیه محکومیت شورای امنیت سازمان ملل قول داده که از حریم هوایی ژاپن برای آزمایش‌های موشکی بیشتری استفاده می‌کند و تاکید کرد که این اقدامات تحریک آمیز از سوی کره شمالی "تنها آغاز کار" است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.