گرچه اختلاف نظرها در داخل دولت ترامپ از ماه‌ها پیش وجود داشت اما واکنش تفرقه‌انگیز ترامپ به تظاهرات مرگبار ملی‌گرایان سفیدپوست در شارلوتزویل (۱۱ اوت) همانند یک کاتالیزور عمل کرد و موجب شد تا تبعات آن بیش از دو هفته ادامه یافته و دامن دولتش را بگیرد.

به گزارش جماران؛ برخی از اعضای کابینه ترامپ با حفظ فاصله و با ملاحظه نسبت به اظهارات فوق جنجالی رئیس‌جمهوری آمریکا برخورد می‌کنند اما سایرین معقدند که ماندن کنار او امن‌تر است و اکثریت ترجیح می‌دهند که اصلا حرفی به میان نیاورند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: اعضای کابینه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در معرض فشار شدیدی تلاش می‌کنند در تقابل با رئیس‌ به شدت حساس خود و یا دفاع از نظرات جنجالی او که بسیاری از جمهوری‌خواهان وفادار هم آنها را توهین‌آمیز قلمداد می‌کنند، حد وسط را در پیش بگیرند.

این خبرگزاری در ادامه تصریح می ‌کند: گرچه اختلاف نظرها در داخل دولت ترامپ از ماه‌ها پیش وجود داشت اما واکنش تفرقه‌انگیز ترامپ به تظاهرات مرگبار ملی‌گرایان سفیدپوست در شارلوتزویل (۱۱ اوت) همانند یک کاتالیزور عمل کرد و موجب شد تا تبعات آن بیش از دو هفته ادامه یافته و دامن دولتش را بگیرد.  رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا جدیدترین عضو دولت بود که مجبور شد در قبال برخورد ترامپ با خشونت‌های شارلوتزویل موضع‌گیری کند. رئیس‌جمهوری آمریکا شرکت کنندگان در تظاهرات نئونازی‌ها را به عنوان "افراد بسیار خوب" توصیف کرد. با این حال از طرف دیگر فهرست حامیان موضع ترامپ شامل وزیر خزانه‌داری، رئیس شورای ملی اقتصاد و وزیر دفاع شد.

در ادامه این گزارش آمده است: مت ماکوویاک، استراتژیست سیاسی جمهوری‌خواه گفت: مقامهای دولت ترامپ از سوی دوستان، همکاران، روزنامه‌نگاران و کنگره تحت فشارند. فکر می‌کنم در نقطه‌ای قرار داریم که جمهوری‌خواهان احساس آزادی و مسوولیت بیشتری می‌کنند تا زمانی که ترامپ از خط قرمز عبور کند از مواضع او انتقاد کنند. اما در این مورد هیچ دستور العملی وجود ندارد.

آسوشیتدپرس عنوان کرده است: تیلرسون اما در یک مصاحبه تلویزیونی تلاش کرد تا از ارائه پاسخ مستقیم اجتناب کند. این موضع‌گیری تیلرسون در رسانه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت و همزمان شمار جمهوری‌خواهانی که معتقدند جنجال شارلوتزویل آخرین قطره در کاسه بحران کنونی است، افزایش یافت. اندکی پس از آن شایعاتی درباره اختلاف‌نظر مجدد تیلرسون با ترامپ و احتمال کناره‌گیری او مطرح شد. تیلرسون در آن مصاحبه جنجالی با فاکس نیوز گفته بود: "رئیس جمهور از طرف خودش حرف می‌زند". همین عبارت بارها از زبان دیگر مقام‌های دولت ترامپ خصوصا سخنگوی کاخ سفید  شنیده شده است. در تیم ترامپ، دیگر مقامات ارشد موقعیتهای حساس را به صورت متفاوتی و با نتایج متفاوت مدیریت کرده‌اند. گری کوهن، مشاور عالی اقتصادی ترامپ و رهبر اصلاحات مالیاتی او، به شدت از پاسخ دولت به خشونت نژادی در شارلوتزویل انتقاد کرده و در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفت: "آنها می‌توانند و باید بهتر عمل کنند."

این گزارش این گونه نتیجه گرفته است: به رغم توقع وفاداری از جانب مشاوران ارشد، تاکنون نشانه‌ای مبنی بر اینکه ترامپ به دنبال ایجاد تغییرات فوری در کارکنانش باشد وجود ندارد. دولت آشوب‌زده او اخیرا با جریانات چشمگیری مواجه شد که مهمترین آنها خروج اولین سخنگوی مطبوعاتی او، رئیس دفتر و استراتژیست ارشد کاخ سفید بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.