عضو فراکسیون امید اظهار داشت: ایجاد نهادهای متعدد موازی قانونگذاری باعث شده وظیفه ذاتی مجلس، که قانونگذاری است مورد خدشه قرار گیرد.

به گزارش جماران؛ عضو فراکسیون امید گفت: اصل بر این است که همه مردم از مصوبات نهادهای قانونگذاری حق دارند که مطلع شوند، این بی اطلاعی باعث سردرگمی می شود.

محمود صادقی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 6 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اظهار داشت: چندی پیش رئیس مجلس شورای اسلامی با برشمردن بیش از 20 ابر چالش در کشور این سوال را مطرح کردند که مجلس شورای اسلامی در این میان چگونه می‌تواند نقش موثرتری در رفع این چالش‌ها ایفا کند و به ضرورت طرز کار مجلس در رسیدگی به این مسائل اشاره ای داشتند.

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به نظر بنده برای ایفای نقش بایسته مجلس باید با لحاظ مبانی قانونی،عوامل کاهش روزافزون اثرگذاری مجلس در نظام سیاسی و مدیریت کشور را به دقت مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: مجلس به عنوان یکی از قوای سه گانه کشور که به موجب اصل ۵۷ قانون اساسی باید مستقل از قوای دیگر باشد و به موجب اصل ۷۱ حق وضع قانون در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی را دارد و مطابق اصل ۷۶ حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد و به موجب اصل ۸۴ هر نماینده حق اظهار نظر در همه مسائل داخلی و خارجی کشور را دارد و مطابق  اصل ۸۶ نمایندگان در اظهار نظر و رای خود کاملا آزاد هسنتند و مصون از تعقیب و توقیف می‌باشد و به تعبیر ماندگار بنیانگذار جمهوری اسلامی، مجلس در راس امور است و نمایندگان عصاره فضائل ملت هستند، این بیاناتی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن صحه گذاردند و تایید کردند.

صادقی با بیان اینکه اما سوال این است که چه عواملی سبب شده تا روز به روز اثرگذاری نقش مجلس در کشور کاهش پیدا کند، متذکر شد: به عوامل بیرونی و عوامل درونی فهرست وار اشاره می کنم،در بعد قانونگذاری و نظارتی روز به روز نقش مجلس ضعیف تر شده است.

عضوفراکسیون امید گفت:در بُعد قانونگذاری باید به اعمال سختگیرانه اصل نظارت استصوابی که به حق برای تضمین استقلال نمایندگان در قانون اساسی از مداخله دیگر قوا وضع شده باعث شده که بسیاری از افراد ذیصلاح از ورود به مجلس محروم شوند و مردم نیز از خدمات آن ها محروم شوند.

وی افزود: ایجاد نهادهای متعدد موازی قانونگذاری باعث شده وظیفه ذاتی مجلس، که قانونگذاری است مورد خدشه قرار گیرد و به دلیل بهم ریختن وحدت در نظام قانونگذاری ما مواجه می‌شویم با قوانین متعارض و تورم قوانین.

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعضی از این نهادها مانند، شورای عالی امنیت ملی است مصوبات خود را منتشر نمی‌کند،اظهارداشت:اصل براین است که همه مردم از مصوبات نهادهای قانونگذاری حق دارند که مطلع شوند، این بی اطلاعی باعث سردرگمی می شود.

صادقی با بیان اینکه در بعد نظارتی نیز بعضی از تفاسیر باعث کاهش اختیار نظارت مجلس بر تحقیق و تفحص در برخی از نهادها شده است، بیان کرد: در برخی از مواقع اعمال این اختیار متاسفانه به جای اعمال نظارت دقیق به خصوص در مواردی که جزء سوگند نمایندگان است یعنی فصل سوم قانون اساسی، که حقوق ملت است، از این اختیار استفاده نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه مدیریت مجلس به گونه‌ای است که باعث کاهش اثر گذاری و نقش آفرینی نمایندگان در امور مجلس شده است.

صادقی با بیان اینکه نکته‌ای را که نماینده ازنا و درود مطرح کردند به این عنوان که موطن من آنجاست را مورد تاکید قرار می‌دهم، متذکر شد: یاد دارم مرحوم پدرم که نماینده دور اول مجلس بودند و به شهادت رسیدند این خواسته را از سال 58 پیگیری می کردند و یک جاده غیراستاندارد ساخته شده و بودجه ای که برای آن درنظر گرفته شده در جدول 20 رفته که بودجه‌ای سرگردان و نامعلوم است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: در اظهار نظری گفتم؛ای کاش ذره ای از بودجه کلان طرح عظیم انتقال آب الیگودرز به قم را به مردم محروم آن منطقه اختصاص می دادند.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: جاده ای که 80 کیلومتر بین ازنا و اراک است تبدیل شده به جاده مرگ، مردم و به اظهار نمایندگان استان‌های لرستان و مرکزی ظرف 10 سال گذشته بیش از 800 نفر در این جاده قربانی شدند؛از رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه می خواهم که بودجه‌ای را اختصاص داده و مردم را از این رنج غیر قابل تحمل رهایی پیدا کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 727516
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.