سیدمحمد حسینی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی انقلاب در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرد که جمنا درصدد آن است که تمامی گروه‌ها و افراد را کنار یکدیگر جمع کند. گروه‌های مشابه جمنا در گذشته نیز تحت لوای اصولگرایی تشکیل شدند، ولی چون ساختار منسجمی نداشتند فعالیت‌شان تنها محدود به همان دوره انتخابات شد و پس از مدتی منحل و همچون موسمی موقت به خاطرات سپرده شدند

به گزارش جماران، روزنامه شهروند در گزارشی به آینده سیاسی جمنا پرداخت و نوشت: پیگیری‌ها و اظهارات افراد عضو جمنا به نظر نشان از جدیت آن‌ها برای ادامه فعالیت دارد و اصرار آن‌ها بیش از پیش به جبران شکست‌های گذشته معطوف شده است. باید منتظر ماند و دید که آیا جمنا مانند جبهه یکتا که در گذشته، در جبهه اصولگرایی تشکیل شد، منحل می‌شود یا متفاوت از آن‌ها عمل می‌کند و در دو انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری آتی نیز حرفی برای گفتن دارد. در همین راستا به سراغ شخصیت‌های مختلف از جناح اصولگرا رفتیم تا نظر آن‌ها را در این‌باره جویا شویم.

هیچ امیدی به جمنا نیست

ابوالقاسم رئوفیان، سخنگوی جبهه ایستادگی ایران اسلامی درباره اظهارات حسینی واکنش نشان داد و گفت: در جواب دوست خوبم، باید بگویم آزموده را آزمودن خطاست. در انتخابات گذشته آقای حسینی و همفکران‌شان با سیاستی که اعمال کردند، متاسفانه هیچ امیدی را برای قاطبه اصولگرایان باقی نگذاشتند. آن‌ها در مسیری گام برنداشتند، که به طور طبیعی جبهه‌‌های تازه تاسیس در زمان پیدایش خود در آن حرکت می‌کنند. بعد از تشکیل نیز با روش‌های منسوخ شده و شیوه‌هایی که در گذشته بارها تجربه شده و نتیجه نداده در عرصه انتخابات قدم گذاشتند. عملکرد نامطلوب آن‌ها به جبهه بزرگ اصولگرایان ضربه وارد کرد. در انتخابات گذشته هرچه جلوتر رفتند، زاویه مبانی تفکر ‌‌‌آن‌ها با مبانی فکری اصولگرایان بیشتر شد. افکار آ‌ن‌ها روز به روز با اصولگرایی حقیقی بیشتر فاصله گرفت، به گونه‌ای که در اواخر دیگر امیدی به بازگشت آن‌ها به مسیر اصلی دیده نمی‌شد. مگر اینکه در آینده تجدید نظری در ساختار آن صورت بگیرد، البته نه با این افراد که ما تحت عنوان شخصیت حقیقی می‌بینیم، چه آن‌هایی که در صف مقدم بودند و چه ‌آن‌هایی که در پشت صحنه مهندسی می‌کردند. آن‌ها نیز مشخص بود عقبه‌شان به کجا می‌رسد. این افراد کسانی‌ بودند که در گذشته نیز موجبات شکست اصولگرایی را فراهم کرده بودند. با این افراد ادعای آقای حسینی هیچ‌گاه به اثبات نخواهد رسید. من نصیحتی به آقای حسینی دارم و آن این است که رنج خود می‌بری و زحمت ما می‌داری. بهتر است این مجموعه کرکره خودش را پایین بکشد و اجازه دهند افرادی که روش اعتدال دارند و قواعد بازی در عرصه سیاست را بلد هستند، جلو بیایند و پا در عرصه سیاسی بگذارند. به نظر بنده جبهه اصولگرایی نیاز به بازسازی دارد تا چهره مخدوش و چروکیده خود را به یک چهره قابل قبولی تبدیل کرده و بتواند تمامی طیف‌های اصولگرایان را در محدوده خود جای دهد و با کمک آن‌ها در نزدیک‌ترین انتخابات که انتخابات مجلس است موفق عمل کند. اگر در دو انتخابات آینده تجدیدنظری در ساختار این جبهه صورت نگیرد، بی‌شک نتایج عملکرد آن‌ها در آینده مثبت نخواهد بود. رفتار آقایان در انتخابات گذشته قابل توجیه نیست. آن‌ها طعم تلخ شکست را در ذائقه هواخواهان اصولگرایی ریختند و به گفته‌های هیچ کس نیز توجهی نکردند. آن‌ها فکر کردند، که آنچه بریدند و دوختند و به قامت جبهه بزرگ اصولگرایی کردند، زیبنده است در حالی که چنین نبود.

افراد پشت پرده جمنا، موفق نخواهند شد

در ادامه، گفت‌وگویی با حسن بیادی، سیاست‌مدار اصولگرا و دبیرکل جمعیت آبادگران جوان داشتیم که او نیز نظری مشابه رئوفیان نسبت به ساختار جمنا بیان کرد و اعلام داشت که شکست‌های سریالی اصولگرایان نه در این مباحث بلکه در مباحث عمیق‌تر و عملکرد گذشته افراد ریشه دارد. با اسم عوض کردن، ماهیت تغییر نخواهد کرد. این درس را ما از گذشته گرفته ایم. آن‌ها در سه انتخابات گذشته شکست سختی خوردند. به نظر من افراد پشت پرده جمنا، موفق نخواهند شد که این حرکت را به سرمنزل غایی خود برسانند. هر حرکت آن‌ها منجر به شکست می‌شود، چرا که اقدامات آن‌ها چیزی جز تفرقه برای اصولگرایان به بار نیاورد. آن‌ها نه در جهت اجماع همه طیف‌های اصولگرایی بلکه در جهت عمیق کردن اختلافات حرکت کردند. تمامیت‌خواهی گروه خاص در جمنا سبب شد، چیزی جز شکست نصیب‌شان نشود. حتی در انتخابات شوراهای 92 نیز که 50 درصد کرسی‌های شورا را به‌دست آوردند، به نوعی عملکرد آن‌ها معنی‌ای جز شکست نداشت. جبهه مردمی به صورتی درآمده که هیچ گروه اصیل اصولگرایی به آن توجه ندارد، مگر برخی باندهای متصل به قدرت و ثروت که آن‌ها نیز با توجه به منافعی که دارند به جبهه مردمی انقلاب نزدیک شده اند. امیدوارم درس شکست گذشته برای آن‌ها عبرت شود و جمنا بتواند با تجدیدنظر در عملکرد خود، سریال شکست‌‌ها را برای اصولگرایی به پایان برساند.

باید مراقب باشیم که تفرقه بین ما ایجاد نشود

اما محمد تقی رهبر، نماینده سابق مجلس و امام جمعه اصفهان که از اعضای این جبهه به حساب می‌آید، اظهارات متفاوتی با سایر شخصیت‌ها بیان کرد و با خوش‌بینی نسبت به آینده این گروه اظهار داشت: اجماع همه گروه‌ها، در قالب حرکتی که به سمت وحدت رویه پیش بروند، امر بسیار پسندیده‌ای است. در اصل، وحدت توصیه دین و قرآن است. بنابراین کلیت وحدت، مطلوب همگان است و بنا داریم این حرکت را پیش ببریم. به نظر من همین حرکت مثبت گذشته که خود را در انتخابات نشان داد بسیار سازنده است. با تمام تبلیغاتی که علیه جمنا بود، باز می‌بینیم که کاندیدای جمنا 16 میلیون رای کسب کرد و این یک موفقیت بزرگ برای گروه جبهه مردمی انقلاب است. انتظار نداشتیم جبهه مردمی انقلاب در بار اول به هدف خود که کسب کرسی ریاست جمهوری است، برسد ولی با تمام جوسازی جناح رقیب، نتیجه‌ مطلوبی به‌دست آمد. 16میلیون رای آن هم برای بار اول بسیار نتیجه مناسبی بود، بد نیست بدانیم که دولت‌های ما بیشتر مواقع دو دوره‌ای بودند و دولت‌های اول چون روی غلتک هستند و برای پیشبرد اهداف‌شان به زمان بیشتری نیاز دارند، نسبت به دور قبل خودشان رای بیشتری ‌می‌آورند. بدون تعصب، واقع بینانه بگویم که حرکت جمنا در انتخابات گذشته، وقتی توانست تمامی اصولگرایان را زیر یک سقف بیاورد، حرکت مثبتی بوده است. دنیا به آخر نرسیده است و باید به حرکت خود در چارچوب نظام و رهبری ادامه بدهیم . برای دو انتخابات آینده مجلس و ریاست جمهوری نیز بسیار زود است که از الان پیش بینی‌‌‌ای کنیم. برای ما در گذشته جالب نبود که ببینیم در انتخابات مجلس، چهره‌های شاخص اصولگرایی به‌عنوان نماینده تهران به مجلس راه پیدا نکنند. اگر برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد، بی‌شک در انتخابات آینده شاهد حضور چهره‌های مطرح اصولگرایی در مجلس خواهیم بود. سیاست، فراز و فرود بسیاری دارد، جدای از اینکه همه ما برادر و زیر یک پرچم هستیم ولی رقابت سیاسی همواره وجود دارد. اگر این حرکت ادامه‌دار شود، به نظر من می‌توانیم در آینده امیدوار باشیم چراکه عملکرد و تجربه گذشته نشان داده، این امید دور از واقعیت نیست. باید مراقب باشیم که تفرقه بین ما ایجاد نشود، باید افکار به‌هم نزدیک شود و بیش از هرچیز مشترکات، محور ما قرار بگیرد. حال اگر پاره‌ای سلایق متفاوت نیزوجود دارد این سلایق نباید به شکل اختلاف سردربیاورد و زمینه‌ساز مشکلات در آینده جمنا شود. گروه‌ها باید همه در یک جبهه واحد عمل کنند و با مشارکت جمعی، موفقیت‌های پی‌درپی را در آینده برای اصولگرایان به ارمغان بیاورند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.