رسانه آمریکایی به نقل از تحلیلگران نوشت: تهران در حال ارسال پیامی مبنی بر این است که اگر ترامپ در اکتبر سال جای در بازنگری برجام تصمیم به کناره گیری از توافق نماید، چه اتفاق‌های بدی رخ می‌دهد.

به گزارش جماران، در تحلیلی پیرامون سخنان اخیر «اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نوشت: ادعای هفته گذشته ایران درباره این‌که تنها چند روز با غنی سازی بیست درصدی اورانیوم فاصله دارد مشکلات جدیدی را به مباحثات داخلی کاخ سفید بابت به این‌که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا باید نقض توافق اتمی سال 2015 از سوی ایران را اعلام کند یا خیر، افزود.


به نوشته این روزنامه، سخنان اکبر صالحی در سه شنبه گذشته نوعی تهدید غیرمستقیم بود و تحلیلگران بر این باورند که تهران در حال ارسال پیامی مبنی بر این است که اگر ترامپ در  اکتبر سال جای در بازنگری برجام تصمیم به کناره گیری از توافق نماید، چه اتفاق‌های بدی رخ می‌دهد.

رئیس سازمان اتمی ایران البته در سخنان خود اظهار داشته بود: «به یقین به چنین مواردی علاقه نداریم. ما به راحتی به این توافق دست نیافتیم تا اجازه دهیم به راحتی آن را از دست دهیم. ما متعهد به توافق و به آن وفاداریم.»

به نظر «جیمز ف. جفری» دیپلمات سابق بلندپایه آمریکا در منطقه، سخنان صالحی را می‌توان تقاضای کمک  تهران از دیگر قدرت‌های حامی توافق هسته‌ای تعبیر کرد.

جیمز جفری گفت: «آن‌ها در تلاشند به همه کسانی که این توافق را امضا کرده‌اند ، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها ، روس‌ها و چینی‌ها بگویند که اگر آمریکایی‌ها ما را تهدید کنند، ما نیز می‌توانیم این مسیر را ادامه داده و توافق را برهم زنیم .»

جیمز جفری با بیان‌این که ایده از سرگیری غنی سازی برای این بوده که اروپایی‌ها را ترسانده تا بدین طریق دولت ترامپ در توافق باقی بماند زیرا خروج از توافق به روابط ایالات متحده و اروپا آسیب می‌رساند، به واشنگتن تایمز گفت: «صحبت از غنی سازی پنج روزه جالب توجه است ».

به نوشته این روزنامه ، منتقدان توافق نیز استدلال می‌کنند تهران نیز با آزمایش سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر غنی سازی اورانیوم توافق را نقض کرده است. آن‌ها همچنین معتقدند که ایران با آزمایش‌های اخیر موشکی بالستیک روح توافق نقض شده است .

«امری سیرن» مدیر موسسه «اسرائیل پراجکت» در واشنگتن نیز که از منتقدان دیرباز توافق هسته‌ای است، در این باره معتقد است: «سخنان صالحی نشان می‌دهد این توافق بسیار شکننده است به طوری‌که ایران می‌تواند توانایی غنی سازی خود را کمتر از یک هفته بازسازی کند. این ادعا به اظهاراتی در زمینه این‌که حفظ توافق ارزشمند است، لطمه می‌زند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.