ارائه درخواست هایی خارج از وظیفه نمایندگی باعث تضعیف جایگاه نظارتی نمایندگان و مجلس و از طرفی بسته شدن دست وزرا و مدیران در انجام وظایف و اختیارات‌شان خواهد بود. به کار بردن واژه گندم نمایان جو فروش برای این افراد بود.

به گزارش جماران؛ روزنامه قانون نوشت:

رای اعتماد‌ها تمام شده اما حاشیه هایش همچنان ادامه دارد! بعد از اتفاقاتی که در جریان رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم رخ داد، انتقادات نسبت به عملکرد فراکسیون امید بیش از پیش شد. تعدادی از اعضای فراکسیون امید از عهد شکنی همکاران‌شان گفتند و سیاسیون نیز از بی‌تدبیری در فراکسیون شاکی شدند! اما در میان همه اخبار جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیر عامل بنیاد باران در توییتی با اشاره به ابتدای فامیل چند تن از نمایندگان مجلس، از جوفروشانِ گندم نمایی گفت که در جلسه میدان آرژانتین تهران با بیطرف شرکت کرده بودند و به نظر می‌رسد از سوی حبیب ا... بیطرف، گزینه پیشنهادی وزارت نیرو به خواسته های‌شان جواب منفی داده شده‌است. در همین راستا و برای اطلاع از پشت‌پرده ماجرا، با جواد امام گفت و گویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

شما در توییتی، تعدادی از نمایندگان مجلس را گندم نمایانِ جو فروش خطاب کردید و از پیمان شکنی این افراد در روند بررسی صلاحیت ها گفتید. ماجرا از چه قرار بود؟

اجازه بدید بیشتر از این وارد بحث نشوم. من فقط یک آدرس دادم تا دوستان بدانند که اتفاقاتی که در مجلس افتاده، تصمیمش بیرون از بهارستان گرفته شده است. به هرحال برخی نمایندگان خودشان را در جایگاهی دیدند که از برخی وزرای پیشنهادی قول‌هایی درباره انتصاب برخی افراد در مناصب یا وعده‌هایی در حوزه نمایندگی‌شان می خواستند که این، دور از شأن نمایندگی مجلس است. وزیر وقتی فردی را درجایگاهی منصوب می کند باید پاسخگوی عملکردش نیز باشد. ارائه درخواست هایی خارج از وظیفه نمایندگی باعث تضعیف جایگاه نظارتی نمایندگان و مجلس و از طرفی بسته شدن دست وزرا و مدیران در انجام وظایف و اختیارات‌شان خواهد بود. به کار بردن واژه گندم نمایان جو فروش برای این افراد بود.

آقای صادقی، نماینده مجلس نیز در توییتی نوشته بودند که جریانی مرموز در فکر انتقاد از عملکرد فراکسیون امید و هدف‌شان، تخریب رییس دولت اصلاحات است. سوال اینجاست آیا انتقاد از عملکرد فراکسیون امید هدفش تخریب رییس دولت اصلاحات است؟

آقای صادقی باید دلایل این صحبت‌شان را بگویند. اگر انتقادی به عملکرد ها وارد باشد و ما نگوییم و با این‌گونه صحبت ها بخواهیم جلوی انتقاد را بگیریم فکر می کنم هیچ وقت ضعف های خودمان را نخواهیم دید و از اصلاح این ضعف‌ها نیز خبری نیست. باید جنس انتقاد و گوینده انتقاد را دید چه کسی است. هدف ما که سال ها با تفکر اصلاح طلبی فعالیت کردیم ، تخریب جریان نیست. نقد به فراکسیون امید نیز نقد به جریان نیست بلکه نقد به روش‌ها و نحوه عملکرد آن ها در مجلس است. آقای صادقی شاید بر اساس اخباری که به ایشان رسیده چنین سخنی را مطرح کرده‌اند و باید این موضوع را روشن کنند و در غیر این صورت، اصل انتقاد که لازم است.

از ابتدای تشکیل مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید در این مجلس، انتقادات نسبت به عملکرد این فراکسیون به خصوص بعد از جدا شدن تعدادی از نمایندگان از این فراکسیون وارد بود. چه انتقادات مشخصی به فراکسیون امید در روند بررسی صلاحیت وزرا وجود دارد؟

به نظرم نمایندگان لیست امید بهترین سند برای بررسی عملکرد اعضای این فراکسیون است. آقای میرزایی نیکو به‌طوررسمی اعلام کرد دوستانی که از لیست امید بر خلاف تصمیمات فراکسیون عمل کردند باید مشخص شوند و فکر می‌کنم این اولین انتقادی است که به این فراکسیون و اعضایش وارد است.

آقای مازنی نیز در مصاحبه ای اعلام کرده که برخی از نمایندگان مجلس راه را گم کردند و بحث‌های قومی و منطقه ای را به بحث های ملی ارجح دانسته و این به دور از وظیفه نمایندگی مجلس است که بخشی از وظیفه اصلی‌شان کلان نگری و نگاه ملی و قانون‌گذاری و نظارت بر دولت است. نگاه محلی و بومی نیز در جای خود باید انجام شود اما در مجلس باید نگاه کلان داشت.

اما در بسیاری از نمایندگان ادوار مختلف نگاه محلی به نگاه ملی ارجحیت داشته است!

به نظرم بحث های محلی باید در شوراهای استانی دنبال شود. وظیفه نماینده مجلس تصمیم‌گیری در سطح کلان است. نگاه ملی نباید در بومی نگری گم شود.

از سوی بسیاری از فعالان سیاسی درخواست شفافیت در عملکرد فراکسیون امید مطرح می شود. انتقادات هم از ابتدا به این مساله وارد می‌شد. شما روند فعالیت فراکسیون امید را چگونه دیدید؟

در فراکسیون امید به دلیل شرایط و محدودیت‌هایی که در انتخابات مجلس برقرار بود و بسیاری از چهره های اصلی اصلاح طلب رد صلاحیت شدند، اعضای این فراکسیون نسبت به یکدیگر و نحوه سیاست ورزی یکدیگر شناخت کمی داشتند.البته بسیاری از این افراد در مجلس کار سیاسی را تمرین کردند. نکته‌ای که از بیرون مشاهده می‌شود این است که انسجام لازم در بین افراد این فراکسیون دیده نمی شود.

بی‌شک باید انسجام اعضای فراکسیون امید بیشتر شود. تجربه انتخاب کابینه دوازدهم تجربه‌ای تلخ اما مفید بودکه امیدواریم فراکسیون امید بتواند خودش را زودتر پیدا کند.

برخی از این نمایندگان در شورای عالی اصلاح طلبان عضویت دارند. شما اطلاعی دارید که آیا انتقادات گروه های سیاسی خارج از مجلس به هیات رییسه فراکسیون امید که رییس مشترک نیز دارند، رسیده‌است یا خیر؟

نقد‌ها منتقل می شود و من فکر می کنم فراکسیون امید خودش نیز از این موضوع رنج می‌برد و این مطالب به فراکسیون امید نیز منتقل شده است؛ اما وقتی افراد به صورت فردی تصمیم بگیرند تقصیر را نمی توان گردن فراکسیون امید انداخت. من در توییتی نیز نوشتم ولی از کلمه امید استفاده نکردم بلکه از «گندم نماهای جو فروش» خطاب به افرادی استفاده کردم که رفتارشان برای لیست امید نیز هزینه ایجاد می‌کند.

البته با توجه به ساختار سیاسی و نحوه بسته شدن لیست‌های انتخاباتی به نظر نمی‌رسد تقاضای برخورد خاصی با این افراد وجود داشته باشد!

شورای عالی در واقع یک فصل مشترک در بستن لیست امید بود که دوستان اعتدال نیز به دلیل حمایت هایی که از دولت داشتند در لیست قرار بگیرند. اگر ساختار و قانون متناسب با اعضای حزبی تغییر کند ما می توانیم برنمایندگان نظارت داشته باشیم و احزاب، ناظر عملکرد نمایندگان خود در مجلس باشند تا در صورت تخطی، با این افراد برخورد شود و آن‌ها موظف باشند در چارچوب برنامه‌های حزبی حرکت کنند.

به نظرم به دلیل آنکه ساز و کار قانونی برای احزاب محدودیت هایی را لحاظ کرده است هنوز احزاب جایگاه خودشان را پیدا نکردند. با این اتفاق نمی‌توانیم از نمایندگان توقع داشته باشیم که حزبی نگاه کنند، چون انسجام حزبی در این موضوع وجود نداشته است.امیدوارم در دوسال آینده شاهد انسجام فراکسیون امید باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.