امروز در ساعت ۱۵:۴۶ به وقت جهانی خورشیدگرفتگی کامل و نادر رخ می دهد که این گرفت از اقیانوس آرام شروع می شود.

امروز در ساعت ۱۵:۴۶ به وقت جهانی خورشیدگرفتگی کامل و نادر رخ می دهد که این گرفت از اقیانوس آرام شروع می شود.

به گزارش جماران، خسرو جعفری زاده کارشناس نجوم در خصوص این خورشیدگرفتگی اظهار داشت: این خورشیدگرفتگی در آمریکا روی می دهد و یکی از خورشیدگرفتگی های کامل و نادر است که امروز در ساعت ۱۵:۴۶:۵۰ به وقت جهانی (۲۱ آگوست ۲۰۱۷) رخ می دهد.

جعفری زاده تصریح کرد: اولین زمان رصد در اقیانوس آرام است در ساعت ۱۶:۴۸:۳۴ به وقت جهانی است.

وی با بیان اینکه این خورشیدگرفتگی در ساعت ۱۸:۲۵:۳۵ به صورت کامل رخ خواهد داد خاطرنشان کرد: این خورشیدگرفتگی نادر در ساعت ۲۱:۲۴ به اتمام خواهد رسید.

این کارشناس نجوم با بیان اینکه این کسوف در کل کشور آمریکا قابل مشاهده است تأکید کرد: این رویداد نجومی دقیقا از مرکز کشور آمریکا عبور می کند؛ شهر «سالم» اولین شهری است که می تواند خورشیدگرفتگی را رصد کند.

وی افزود: آخرین شهری که می تواند این پدیده را مشاهده کند شهر «چارلستون» ایالت کارولزینا است. این گرفت از دوره ساروس ۱۴۵ است که شامل ۷۷ گرفت خورشید می شود.

این کارشناس نجومی اظهار داشت: خورشیدگرفتگی کامل از دوره ساروس ۱۴۵ هر ۱۸ سال و ۱۱ روز یک بار تکرار می شود.

وی با اشاره به آخرین خورشیدگرفتگی که به صورت کامل در ایران رخ داده گفت: در سال ۱۳۸۷ چنین خورشیدگرفتگی ای در ایران رخ داد؛ در این خورشیدگرفتگی سایه ماه روی زمین می افتد و بعد از خورشیدگرفتگی جزئی نیم سایه ماه به زمین می رسد.

جعفری زاده با بیان اینکه قبل از گرفتگی خورشید به صورت کامل سه رویداد جذاب رخ می دهد خاطرنشان کرد: زمانی که خورشید به شکل هلال باریک در می آید نوارهای سایه به سرعت بر روی زمین دیده می شوند و بعد از آن حلقه الماس پدیدار خواهد شد. همچنین  بعد از این دو مورد دانه های بیلی و خورشید پدیدار خواهند شد.

به گفته وی در زمان خورشیدگرفتگی کامل می توان تاج خورشید را به راحتی رصد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.