کسانی که توانستند رایزنی کنند آرای بالاتری کسب کردند و کسانی که ارتباط نگرفتند رای کمتری گرفتند. به هرحال عدم رای اعتماد به بیطرف به معنای ناتوانی ایشان نیست. ارتباط و رایزنی در مجلس مهم است.

به گزارش جماران؛ داریوش قنبری در روزنامه جهان صنعت نوشت:

«درباره رای بالای رحمانی‌فضلی با توجه به عملکرد ایشان به نظرم سوالاتی وجود داشت. مسایلی بود که قبلا درباره کارنامه وی بیان نشده بود یا بخشی از عملکرد ایشان برای نمایندگان محرز نشده بود اما با توضیحاتی که وی درباره عملکرد خود داد‌ برخی از مسایل تغییر پیدا کرد و نگرش‌ها در مجموع درباره او عوض شد. به هر حال آنچه مهم است اینکه توضیحات و رایزنی‌ها در این زمینه نقش تعیین‌کننده برای رحمانی‌فضلی داشت‌ که باعث شد با وجود مخالفت‌ها اصلاح‌طلبان پای کار آمدند و از وی حمایت کردند و در مجموع رحمانی‌فضلی توانست رای بسیار قابل توجهی از مجلس کسب کند. می‌گویند که رایزنی‌ها و قدرت لاریجانی موجب حضور رحمانی‌فضلی در کابینه شده است در حالی که ما لاریجانی را جدا از جریان اصلاحات نمی‌دانیم اما بعضی از مخالفان می‌خواهند بین جریان اصلاحات و ایشان اختلاف ایجاد کنند و در این زمینه تلاش کردند که رحمانی‌فضلی را گزینه لاریجانی در مقابل اصلاح‌طلبان بدانند درصورتی که بین اصلاحات و لاریجانی اختلافی وجود ندارد. در مجموع آنچه هست همسویی و وحدت میان جریان اصلاحات و لاریجانی است. در همین چارچوب هم بود که رحمانی‌فضلی توانست رای قابل قبولی را کسب کند. این رای نتیجه وحدت نیروی‌های حامی دولت در درون مجلس است. تعداد کمی که رای ندادند به نظر من افراطیون و تندروهایی هستند که متعلق به جریان جبهه پایداری هستند و‌گرنه اکثر‌ قریب به اتفاق حامیان دولت به او رای داده‌اند. درباره رای بالای سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش که گمان می‌رفت نتواند رای اعتماد از مجلس بگیرد هم باید بگویم در ابتدا در مجموع همسویی نسبت به بطحایی از سوی نمایندگان نشان داده نشد چرا‌که شناخت چندانی وجود نداشت اما هنگامی که برنامه‌ها، افکار و اندیشه‌های او مشخص شد، نظر نمایندگان هم تغییر کرد و ما شاهد رای اعتماد بالا برای او بودیم. همچنین درباره آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم گفته می‌شد که رای بالایی ندارد آن هم به این دلیل که شناخت زیادی نسبت به او وجود نداشت و در کل در مدت کمی توانست با رایزنی و بیان ایده‌ها و افکار خود، نظر نمایندگان را به سمت خودش جلب کند. اگرچه رای ایشان رای بالایی نبود اما به هرحال فرقی ندارد چه رای بالا چه رای پایین، تاثیری در سرنوشت وزیر نخواهد داشت.

درباره موضوع رای کم ظریف در مقابل سایر وزرا هم باید بگویم رای ایشان بالا و قابل توجه بود. به هر حال این نکته مهم است که جریان‌های مخالف دولت نمی‌خواستند رای ایشان بالا باشد و فکر می‌کنم برخی از اصولگراها به ظریف رای ندادند. با این حال اگر رای ظریف را با دوره قبل مقایسه کنید مشاهده می‌کنید که نسبت به گذشته رای بیشتری از مجلس گرفته است.

دلیل رای نیاوردن بیطرف فکر می‌کنم تا حدود زیادی به عدم رایزنی و عدم ارتباط مناسب ایشان با نمایندگان مربوط بوده است.‌ کسانی که توانستند رایزنی کنند آرای بالاتری کسب کردند و کسانی که ارتباط نگرفتند رای کمتری گرفتند. به هرحال عدم رای اعتماد به بیطرف به معنای ناتوانی ایشان نیست. ارتباط و رایزنی در مجلس مهم است. نمایندگان سوالات و ابهاماتی دارند که می‌توان به این سوالات و ابهامات پاسخ داد. اما ارتباط‌گیری بیطرف ضعیف بود و گرنه وی هم می‌توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. با این حال در نظر بگیرید در مجموع تعداد کسانی که توانستند بالاتر از 200 رای کسب کنند زیاد بود و این میزان رای کم سابقه است و نباید این موضوع را دست کم بگیریم.

وزرای دفاع، کشور، اقتصاد و‌... بالاتر از 200 رای کسب کردند. به طور مثال رای زنگنه نسبت به دوره قبل بیشتر است و پیام این رای این است که همراهان دولت و همراهان سیاست دولت در مجلس بیشتر شده‌ است. در این دوره فقط یک وزیر رای نیاورد درحالی که در مجلس قبل تعدادبیشتری از وزرای کابینه روحانی رای نیاوردند. این وضیعت نشان می‌دهد که موقعیت روحانی، کابینه و وزرای ایشان نسبت به گذشته بهتر است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.