فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر نقش سواحل مکران در توسعه کشور، گفت که راه پیشرفت کشور توسعه دریامحور است.

به گزارش جماران، امیر دریادار حبیب الله سیاری عصر امروز در هجدهمین نشست سالانه اتحادیه‌ها ی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به اهمیت دریا برای کشور و منافعی که ما در دریاها به خصوص نقش سواحل مکران برای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت:‌ همه کشورهای آسیای میانه در خشکی هستند و ایران می‌تواند از این موضوع به عنوان امتیاز ترانزیت استفاده کند اما تاکنون این کار را نکرده‌ایم.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تلاش کشور روسیه یا همان شوروی سابق برای دسترسی به آب‌های آزاد از طریق جنوب کشور افزود: ما در تاریخ ملت دریانوردی بودیم و از گذشته های دور علم و فناوری و دانش آن را داشتیم.

سیاری اظهار کرد: 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می گیرد چون ارزان ترین روش است و ما قطعا باید از حمل و نقل دریایی به بهترین نحو استفاده کنیم. در عین حال ما بهترین سواحل گردشگری را داریم و باید از امکاناتی همچون ماهی گیری، غواصی، مزارع دریایی و از همه مهمتر سکوی نفتی و کوه های نفتی و منابع گاز و نفت در مناطق دریایی کشور خود بهره ببریم.

وی ساختار بندر مناسب در سواحل دریایی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در حال حاضر بسیاری از کالاهای ایرانی از طریق دریا به دوبی می روند و بعد از آنجا وارد ایران می‌شود به این دلیل که ما بندر مناسبی نداریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل گفت:‌ ما در حال حاضر در تمامی مناطق دریایی رفت و آمد داریم و همیشه در راستای ارتقای دیپلماسی دفاعی دریایی گام برداشته‌ایم.

سیاری با بیان اینکه راه پیشرفت کشور توسعه دریامحور است، تصریح کرد: محل تامین هر آنچه که امروز در آن کمبود داریم، در دریاها است و اکنون در حوزه دریایی ما هیچ نیروی نظامی خارجی حضور ندارد که این نکته قابل توجهی است.

وی خاطر نشان کرد: ما امروز می‌توانیم اراده کنیم و با اندکی حمایت امکانات خود برای تامین منافع مان در آب‌های آزاد را تامین کنیم و نیازی به دست درازی برای گرفتن ناوشکن و زیردریایی از سایر کشورها نداریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به پرسشی که آیا از نظر حقوقی امکان بستن تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: تنگه هرمز یک مکان است و اگر بخواهیم اقدامی کنیم قطعا به چارچوب حقوقی آن توجه نخواهیم کرد اما زمانی این کار را  انجام می‌دهیم اگر ما منافعی نداریم دیگران هم این منافع را نداشته باشند و این اتفاق در زمان ویژه‌ای انجام می‌شود.

سیاری همچنین درباره موضوع استراتژی جنگ نامتوازن در خلیج فارس گفت:‌در جنگ های امروز بحث فناوری باید در نظر گرفته شود و در صورتی که طرف مقابل در این حوزه پیشرفته‌تر باشد عملیات‌های نا هم‌تراز انجام می‌گیرد یعنی ما از دیگر توانمندی‌های انسانی، جغرافیایی یا خلاقیت‌های فردی استفاده می‌کنیم که این خواسته منطقه خلیج فارس نیست و این استراتژی در زمین هم به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.