اعضای شورا بارها گفته‌اند که تکلیف گزینه نهایی در نخستین جلسه رسمی شورای شهر مشخص می‌شود. رئیس هیأت سنی شورای منتخب شهر تهران هم از چند روز پیش با ارسال نامه‌ای به هر ٧ گزینه شهرداری از آنها خواسته تا برنامه‌های خود را اعلام کنند.

به گزارش جماران؛ «محمدعلی نجفی» یکی از جدی‌ترین گزینه‌های شهرداری تهران است، اگر چه اعضای شورا همچنان اصرار دارند که باید هر ٧ گزینه برای شهرداری برنامه بدهند تا شورا به آنها رأی بدهد.

دیروز اما حسین مرعشی، یکی از کاندیداهای شهرداری تهران اعلام کرد که محمدعلی نجفی نامزدی این سمت را پذیرفته است: «آقای نجفی روز گذشته نامزدی این سمت را پذیرفتند و اکنون درحال تنظیم برنامه خود برای ارایه هستند.»

حرف و حدیث درباره نجفی از چهارشنبه هفته قبل شروع شد که در میان ٧ گزینه شهرداری تهران، رأی همه اعضا را گرفت و بعد هم شبکه خبر صدا و سیما این خبر را زیرنویس کرد که نجفی شهردار تهران شده است؛ خبری که تکذیب شد.

از همان زمان تا همین حالا اعضای شورا بارها گفته‌اند که تکلیف گزینه نهایی در نخستین جلسه رسمی شورای شهر مشخص می‌شود. رئیس هیأت سنی شورای منتخب شهر تهران هم از چند روز پیش با ارسال نامه‌ای به هر ٧ گزینه شهرداری از آنها خواسته تا برنامه‌های خود را اعلام کنند. نجفی هم در این مدت سکوت کرده بود اما از گوشه و کنار شنیده می‌شد که برای شهرداری برنامه خواهد داد تا دیروز که یکی از اعضای شورای منتخب گفت که نجفی این سمت را پذیرفته و درحال تنظیم برنامه خود برای ارایه است. بعد از آن دوباره بازار گمانه‌زنی‌ها گرم شد که ساکن طبقه آخر ساختمان بهشت از همین حالا مشخص است. محمود میرلوحی اما یکی از همان اعضایی است که اصرار بر طی مراحل انتخاب شهردار تهران دارد که قرار است آنان را به اجماع نهایی برساند: «گزینه‌ها باید برنامه‌های خود را ارایه دهند.» آنها حالا امیدوارند که هر ٧ نفر به شورا برنامه بدهند اما هر کدام از گزینه‌های شهرداری که در روز موعود برنامه‌ای به اعضای شورای منتخب ندهد به معنی انصراف از لیست ٧ نفره گزینه‌های شهرداری است.

برنامه گزینه‌های شهرداری برای اداره تهران سرمایه است

میرلوحی معتقد است که چون هر ٧  گزینه دارای سابقه اجرایی و مشارکت در دولت هستند شورا می‌تواند از ٧ دیدگاه فنی متفاوت برای اداره تهران ایده بگیرد: «گزینه‌ها درحال تنظیم برنامه هستند اگرچه احتمالا برنامه‌ها با یکدیگر همپوشانی دارد، ضمن این‌که برخی نگاه اقتصادی و برخی دیگر نگاه زیست‌محیطی یا گردشگری به مدیریت تهران دارند. همه اینها برای اداره آینده شهر تهران سرمایه خواهد شد.»

او در برابر این که با توجه به رأی بالای نجفی گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب نهایی او بیشتر است هم گفت که از ابتدا قرار نبود رأی‌ها اعلام شود و اگرچه انکاری هم ندارد چون این سازوکار توسط شورا تنظیم شده است: «تا همین حالا هم بازخوردها نشان می‌دهد که رویه انتخاب شهردار تهران خوب بوده است. قطعا اگر قرار بود یک نفر گزینه نهایی باشد این پروسه را طراحی نمی‌کردیم.»

سوگندنامه شرط رأی گیری برای گزینه‌های شهرداری

به اعتقاد محمد علیخانی، عضو دیگر شورای منتخب هم البته هر ٧ گزینه شهرداری شانس برابری برای انتخاب به‌عنوان گزینه اصلی شهرداری دارند: «بعد از ارایه برنامه از سوی گزینه‌ها، پاسخ به سوالات اعضا و پذیرفتن شروط شورا، منتخبان به آنها رأی خواهند داد.» او گفت که در نهایت دو نفر به‌عنوان گزینه‌های اصلی شهرداری تهران انتخاب می‌شوند و در نخستین جلسه رسمی اعضای شورای شهر تهران اعضا بین آنها به گزینه نهایی شهرداری تهران رأی خواهند داد: «اعضای منتخب در آخرین جلسه‌ای که داشتند، البته میثاقنامه را به سوگندنامه تغییر دادند که هنوز تصویب نشده است. براساس این سوگندنامه، شهردار آینده باید تعهد دهد تا اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهد و به مصوبات شورا تمکین کند. استفاده از ظرفیت زنان و جوانان با قید اصل شایسته‌سالاری و معرفی معاونان و مدیران مناطق به شورا از دیگر مواردی است که در میثاقنامه آمده است؛ آن هم درحال بسیاری معتقدند که این بندها قانونی و الزام‌آور نیست.» علیخانی البته معتقد است که شروط و سوگندنامه که درحال بررسی است، برای افزایش کارایی شوراست: «برای این‌که مشکلات گذشته میان شهردار و شورا ایجاد نشود، شرط‌ها را گذاشته‌ایم، قرار نیست شورای شهرداری شویم. ما موظف هستیم تا اگر جایی خلأ قانونی وجود دارد، آن را ترمیم کنیم تا روابط میان شورا و شهرداری شفاف شود و از همان روزهای نخست همه چیز معلوم باشد.» اعضای شورا ١٢ تا ١٤ محور از مسائل محیط‌زیستی گرفته تا حمل‌ونقل برای گزینه‌ها مشخص کرده‌اند تا براساس آن برنامه‌های خود را تنظیم کنند و چهارشنبه هفته آینده برنامه‌ها را ارایه دهند.

مرعشی از ارتباطش با نجفی گفت

محمدعلی نجفی، حسین مرعشی و الهه کولایی به ترتیب سه گزینه اول لیست ٧نفره شهرداری تهران هستند. حسین مرعشی که سخنگوی حزب کارگزاران هم هست، دیروز در حاشیه مراسم درگذشت مادر علی‌اکبر محتشمی‌پور گفت که اگر آقای نجفی شهردار شود، من اتاق فکر ایشان می‌شوم و اگر من شهردار شوم، او اتاق فکر من می‌شود: «آقای نجفی برای قائم‌مقامی گزینه‌های قوی‌تر از من لازم دارد. من و آقای نجفی از هم جدا نیستیم که بخواهیم ائتلاف کنیم، ائتلاف جایی معنی می‌دهد که جدایی باشد اما ما یک سیبی هستیم که از وسط دو نصف شده‌ایم.» او در پاسخ به سوالی درباره ریاست شورای شهر تهران هم اظهار امیدواری کرد که محسن ‌هاشمی برای آن انتخاب شود: «این بستگی به نظر اعضای شورا دارد اما به نظر من افکار عمومی این تقاضا را دارد که محسن ‌هاشمی ریاست شورا داشته باشد.» مرعشی درباره اصرار حزب کارگزاران برای قبول پست شهرداری هم توضیح داد: «زوری وجود نداشته اما استدلال داشتند. من بپذیرم که من فرمان حزب را پذیرفتم. این موضوع حزبی است و من نیز آدم حزبی هستم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.