نجفی در 31 خرداد و زمانی که شهردار شدن او مطرح شده بود، اظهار داشت: «اگر پیشنهادی به من بشود، به آن فکر می‌کنم. من هنوز در این باره فکر جدی نکرده‌ام. صحبت جدی برای تصدی پست شهردار تهران با من نشد؛ فقط نامم در میان کسانی است که به‌عنوان نامزدهای بالقوه مطرح شده‌اند.

به گزارش جماران؛ روز گذشته خبری منتنشر شد که بر مبنای آن نجفی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شده است؛ خبری که اگر چه کذب بود ولی به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. اعضای شورای شهر بلافاصله پس از انتشار این خبر آن را تکذیب کردند و عنوان داشتند که روال انتخاب شهردار طی نشده است. ابراهیم امینی گفت: «آنچه از سوی نجفی پذیرفته شده است پذیرش این ‌موضوع است که یکی از گزینه‌های شهرداری باشد و نه شهردار، چرا که باید روال بررسی و انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای شهر طی شود و این‌گونه نیست که این روال طی شده و شهردار انتخاب شده باشد.»

شورا و شهردار

«امتداد امید» تنها هدفی بود که جامعه را به پای صندوق‌های رأی کشاند تا زنجیره موفقیت امید گسسته نشود و اعضای شورای شهر هم با برند «امید» به اوضاع شهرها سامان دهند. هنوز فعالیت رسمی شورای شهر آغاز نشده است اما برخی منتخبان بلافاصله پس از مشخص شدن ترکیب شوراها با برگزاری جلساتی به برنامه‌ریزی پرداختند که از آن جمله می‌توان به اعضای شورای شهر تهران اشاره کرد. در ابتدا 3 نفر از میان خود را به‌عنوان نماینده انتخاب کردند تا با 3 نماینده‌ای که از فراکسیون امید مجلس معرفی می‌شد، به بررسی اولویت طرح موضوعات در شورا بپردازند که اقدامی شایسته بود. موضوع بعدی که اعضای شورای شهر پنجم در دستور کار قرار دادند انتخاب شهردار بود چرا که اکثریت صاحب‌نطران و آگاهان بر این اعتقاد هستند که مدیریت 12‌ساله قالیباف بر تهران باید پایان داده شود، مدیریتی که حاشیه‌ها و ابهامات فراوانی پدید آورد. اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار جدید چنین برنامه‌ریزی کردند که از میان گزینه‌های مطرح 7نفر را انتخاب کنند که در 28 تیرماه این رأی‌گیری صورت گرفت و نجفی 21 رأی، مرعشی 20 رأی، الهه کولایی 16 رأی، افشانی 14 رأی، بی‌طرف 12 رأی، شریعتمداری 11 رأی و مهرعلیزاده 9 رأی را به خود اختصاص دادند.

گزینه‌های مطرح

در ابتدا رسیدن مرعشی به کرسی شهرداری محتمل‌تر بود و غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، گفت که تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر نظر مثبتی نسبت به انتخاب سیدحسین مرعشی به‌عنوان شهردار تهران دارند. کرباسچی که خود زمانی شهردار تهران بوده است، ادامه داد: «در محافل اصلاح‌طلبان نیز بحث شهردار شدن آقای مرعشی زیاد مطرح شده و خود ایشان به دلایل مختلف برای قبول این پست اظهار تمایل نمی‌کردند اما بحث‌های زیادی با ایشان انجام شد و فکر می‌کنم متقاعد شدند که اگر به شرط اینکه گزینه مناسب‌تری از نظر ایشان و اعضای شورای شهر تهران نباشد، این پست را قبول کنند.» در همین راستا مرعشی اظهار داشت: «زمانی که تکلیف آقای نجفی برای حضور در شهرداری تهران روشن نشده انصراف و یا قطعیت کاندیداتوری‌ام را به صلاح نمی‌دانم.» این جملات یعنی گزینه نجفی پررنگ‌تر از مرعشی است و زمانی موضوع جدی‌تر شد که مرعشی توضیح داد: «آقای نجفی در حال تهیه برنامه است و من هم به آقای نجفی در این راه کمک می‌کنم. در واقع ترجیح و اولویت خود من آقای نجفی است اما این به معنای انصراف از کاندیداتوری شهرداری تهران نیست.» با جدی شدن نشستن نجفی بر کرسی شهرداری، هجمه مخالفان آغاز شد. آنها اذعان داشتند که نجفی پیش از این بیان کرده است به دلیل شرایط جسمی قادر به پذیرش مسئولیت‌های اجرایی نیست یا اینکه انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار با توجه به اینکه او عضو حزب کارگزاران است، موجب تصمیمات سیاسی در شهرداری می‌شود که آفت بزرگی است. محمدعلی نجفی روحیه‌ای دارد که حاضر نیست تحت هر شرایطی مسئولیتی را پذیرا شود اما به‌خوبی درک کرده است که این بهانه‌جویی‌ها برای تداوم حضور افرادی در شهرداری است که به دنبال منفعت شخصی و گروهی خودشان هستند. نجفی در 31 خرداد و زمانی که شهردار شدن او مطرح شده بود، اظهار داشت: «اگر پیشنهادی به من بشود، به آن فکر می‌کنم. من هنوز در این باره فکر جدی نکرده‌ام. صحبت جدی برای تصدی پست شهردار تهران با من نشد؛ فقط نامم در میان کسانی است که به‌عنوان نامزدهای بالقوه مطرح شده‌اند. اگر نام بنده به‌عنوان نامزد شهرداری تهران مطرح شود به آن فکر می‌کنم.» سید حسین مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا ائتلافی بین شما و محمدعلی نجفی وجود دارد، گفت: من و آقای نجفی از هم جدا نیستیم که بخواهیم ائتلاف کنیم، ائتلاف جایی معنی می‌دهد که جدایی باشد اما ما سیبی هستیم که از وسط دو نصف شده‌ایم. سخنگوی کارگزاران خاطرنشان کرد: اگر آقای نجفی شهردار شود من اتاق فکر ایشان می‌شوم و اگر من شهردار شوم او اتاق فکر من می‌شود. این عضو مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: امیدواریم ان‌شاءا... محسن هاشمی در شورا ریاست را برعهده بگیرد. البته این بستگی به نظر اعضای شورا دارد اما به نظر من افکار عمومی این تقاضا را دارد که محسن هاشمی ریاست شورا را داشته باشد. وی درباره برخی از شایعات مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور اختیاری برای چینش کابینه ندارد و این رهبری است که در این مورد تصمیم می‌گیرد، عنوان کرد: وقتی دفتر رهبری بیانیه دادند دیگر من سخنگوی دفتر رهبری نیستم. مطلب دفتر رهبری دقیق است و حتما کسی این جریان‌سازی را نمی‌کند.

یک شهر، 2شهردار!

تا اینجا دو گزینه مطرح شده برای شهرداری عضو حزب کارگزاران و البته دارای سوابق اجرایی خوبی هستند. اما احتمال شهردار شدن مرعشی به مرور کمرنگ شد، چنان که چندی پیش گفت: «اینکه من چرا علاقه‌مند به حضور در شهرداری نیستم بحث امروز و دیروز نیست؛ اساسا معتقدم باید آزاد بود. آزادی را با چیزی عوض نمی‌کنم؛ در حال حاضر هرجا دلم بخواهد می‌روم، هر مصاحبه‌ای که بخواهم انجام می‌دهم اما وقتی مسئولیتی را می‌پذیری در قید و بند قرار می‌گیری. من آزادی خودم را نمی‌خواهم از دست بدهم. من علاقه به خدمت دارم. تجربه کرده‌ام که آدم بدون داشتن مسئولیت‌های رسمی می‌تواند به جامعه خدمت کند.» بنابراین نجفی تنها گزینه باقی مانده است. دیروز مرعشی گفت: من و آقای نجفی بنا داریم برنامه مشترکی برای اداره شهر تهران ارائه کنیم. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: شهرداری تهران یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین سازمان‌های کشور و متاسفانه در حال حاضر یکی از بحرانی‌ترین آنهاست، بنابراین همه باید یک اصل را در نظر بگیریم، آن هم استفاده حداکثری از همه توان مدیریتی کشور برای نجات (اداره) تهران است. مرعشی ادامه داد: در این چارچوب من و دوستانم که در حقیقت دوستان مشترک من و دکتر نجفی هستند تمام توان خویش را در اختیار تیم برنامه دکتر نجفی قرار دادیم، چرا که بنا داریم برنامه مشترکی برای اداره شهر تهران ارائه کنیم. برنامه ما یکی خواهد بود و تمام توان ما در اختیار تهران قرار خواهد گرفت. مساله شوخی نیست و گام اول، تجمیع همه منابع و امکانات برای نجات تهران است. این برنامه همان برنامه نجات تهران است. برنامه مذکور با مشارکت حداکثری مدیران و کارشناسان در حال تدوین است و با کمک حداکثر توان مدیریتی کشور ان‌شاءا... اجرا خواهد شد. سیدحسین مرعشی در پاسخ به این سوال که امکان دارد رئوس برنامه تدوین‌شده را اعلام کنید، گفت: اندکی صبر سحر نزدیک است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.