کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کند.

به گزارش جماران، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید جمعه شب (به وقت واشنگتن) اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیش نویس اولیه این طرح را مطالعه کرده بود.
به گفته سندرز، ترامپ که درخصوص برخی بخش های این طرح مذاکراتی انجام داده بود، نسخه نهایی این طرح را نیز مرور کرده و تصمیم به امضای آن دارد.
در صورت امضای ترامپ، این طرح تبدیل به قانون شده و لازم الاجرا خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سنای آمریکا روز پنجشنبه طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با 98 رای موافق در برابر 2 رای مخالف به تصویب رسانده و برای امضای ترامپ به کاخ سفید فرستاد.
مجلس نمایندگان آمریکا عصر سه شنبه هفته گذشته (به وقت واشینگتن) این طرح را با 419 رای موافق و 3 رای مخالف تصویب کرده بود.
این تحریم ها که گسترده ترین تحریم های آمریکا پس ازتوافق هسته ای تهران و 1+5 در سال 1394 است، نسخه جدید طرحی است که پیشتر باعنوان «مقابله بااقدامات بی ثبات کننده ایران در سال 2017» نام گرفته بود.
طرح پیشین که مشابه نسخه نهایی آن با 98 رای موافق در ‏برابر 2 رای مخالف در سنا تصویب شده بود، به دلیل افزودن تحریم های روسیه باید مجددا در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته می شد. اما این رای گیری به دلیل پیشنهاد اضافه شدن تحریم های کره شمالی به آن، در کنگره جنجال برانگیز شد.‏
با این حال روز شنبه هفته پیش برخی اعضای ارشد جناح‌های دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان اعلام کردند که درخصوص افزودن تحریم های کره شمالی به این طرح به توافق رسیده‌اند.
طرح جدید که «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها‎» نامیده می شود، عصر سه شنبه به وقت واشنگتن در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده و به دلیل تغییرات ایجاد شده مجددا به سنا فرستاده شد.
کارشناسان می گویند جزییات این طرح خیلی مشخص نیست و بیشتر به نیاز داخلی و متحدان منطقه ای آن می پردازد.
این تحریم ها افزون بر اینکه چیز جدیدی علیه ایران ندارد، به گفته کارشناسان از یک استراتژی منسجم نیز برخوردار نیست و تاثیری چندانی روی ایران ندارد.
این تحریم ها همچنین نگرانی بسیاری از کارشناسان و سیاست مداران میانه روی آمریکایی درباره تعهد آمریکا به برجام را در پی داشته است.‏
برخی سیاستمدارن آمریکا از جمله جان کری، وزیر خارجه پیشین این کشور و تعدادی از اعضای کنگره نیز درباره اعمال ‏تحریم های تازه علیه ایران هشدار داده بودند.‏
هم زمانی بررسی نسخه پیشین این طرح در سنای آمریکا با حملات تروریستی داعش در تهران نیز موجب نشد تا سنای آمریکا از بررسی آن منصرف شود‎.
«برنی سندرز» در جلسه بررسی آن در سنا گفت درست نیست در روزی که ایران قربانی تروریسم می شود با بررسی طرحی علیه ایران به سوگواری مردم ایران که در زمان حمله 11 سپتامبر برای قربانیان آمریکایی شمع روشن کردند، بی احترامی کنیم.
کارشناسان همچنین هشدار داده اند که این طرح به تلاش های رئیس جمهوری آمریکا برای بهبود روابط با مسکو ضربه خواهد زد.‏

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.