سایت تحلیلی آمریکایی 'اسلیت' روز جمعه اعلام کرد که مخالفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با توافق جامع هسته ای قدرت های جهانی با ایران (برجام) پشتوانه منطقی نداشته و مخالفت او با ایران صرفا براساس تقلید از برخی نمایندگان کنگره این کشور است.

 سایت تحلیلی آمریکایی 'اسلیت' روز جمعه اعلام کرد که مخالفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با توافق جامع هسته ای قدرت های جهانی با ایران (برجام) پشتوانه منطقی نداشته و مخالفت او با ایران صرفا براساس تقلید از برخی نمایندگان کنگره این کشور است.

به گزارش جماران، در این تحلیل با عنوان 'خود را برای عقب نشینی از قرارداد با ایران قانع کن' به قلم فرد کاپلان آمده است: شواهد نشان می دهد که رئیس جمهور آمریکا مصمم است بدون در نظر گرفتن حقایق دخیل در برجام و حتی میل درونی خود از آن عقب نشینی کند.
به اعتقاد تحلیلگر، دشمنی ترامپ با برجام بیشتر بر اساس نداشتن درک از محتوای آن است و این به معنی آن است که او به خودی خود نمی تواند زیر تعهدات آمریکا بزند، اما متاثر از برخی مشاورانش می تواند به روندی شکل دهد نهایت به ترغیب کنگره برای کارشکنی در این توافق بین المللی بیانجامد.
این تحلیلگر که متخصص جنگ سایبری و نویسنده اثر معروف 'قلمرو تاریک' است، با اشاره به مفاد کلی برجام آنرا یک توافق چند میلتی خواند و افزود: برجام یک معامله رسمی دولت آمریکا نیست که نیاز به تایید کنگره داشته باشد، با این وجود کنگره قانونی را برای بررسی مجدد برجام وضع کرد تا بتواند با امضای رییس جمهور اثبات کند ایران به این توافق چند ملیتی پایبند نیست و آمریکا باید از آن عقب نشینی کرده و در صورت تایید در یک مهلت 60 روزه، تحریم های قبلی علیه ایران را اجرا و تشدید کند.
براساس این تحلیل، ترامپ از زمان تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا دو بار تایید کرد که ایران در برجام خدعه نکرده است، اما یک بار در 17 ژوئیه (27 اسفند) گذشته با بی رغبتی به برجام طعنه زد.
'وی در آن تاریخ بعد از 55 دقیقه دقیقه جلسه با مشاوران عالی خود به این نتیجه رسید که دیگر رغبتی به تایید برجام ندارد، در صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی (آی ای ایی ای) و همه نهادهای امنیتی آمریکا در همان ایام تایید کرده بودند که ایران به اصول برجام پایبند است و به بارزسان اجازه دسترسی به همه تاسیسات و سوابق هسته ای اش را داده است'.
رییس جمهور آمریکا هفته اخیر در گفت وگو با وال استریت ژورنال، به رغم اظهارات اولیه خود اظهار داشت که ای کاش همان 180 روز قبل اعلام می کرد که ایران به مفاد برجام پایبند نیست، بنابر این قصد داد این عدم پایبندی ایران به برجام را تایید کند.
به اعتقاد تحیلگر اسلیت، ترامپ از زمان آغاز به کارش در کاخ سفید درچار تناقض گویی هایی است که نشان از عدم آشنایی و درک واقعی او از مفاد برجام است.
فرد کاپلان معتقد است که ترامپ برخلاف دیگر رهبران جهان درک درستی از برجام ندارد و لذا از سوی دیگر رهبران جهان در این خصوص حتی مورد سرزنش نیز قرار گرفته و می گیرد.
'در هر صورت اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به تعهدات برجام از سوی او در ماه اکتبر آینده بی تردید تصمیم گیری نهایی در باره آنرا منوط به رای نمایندگانی از کنگره می کند که همواره و با برجام مخالف بودند، پس آنچه که اتفاق خواهد افتاد نه اراده ترامپ، بلکه خواست جمهوری خواهان کنگره است که تلاش دارند دستاوردهای باراک اوباما رییس جمهور سابق را بی هیچ دلیل منطقی نقض کنند'.
تحلیلگر در عین حال پیش بینی می کند که حتی اگر بخش اعظم کنگره و ترامپ با برجام مخالفت کنند، خود کنگره براحتی حاضر نخواهد شد بر خلاف خواست آن دسته از شرکت های آمریکایی عمل کند که با ایران قرارداد های سنگین تجاری امضاء کرده اند.
تحلیلگر در پایان نتیجه می گیرد که اقناع جامعه جهانی و حتی سیاستمداران و مردم آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به مفاد برجام برای رییس جمهور آمریکا و مشاوران جمهوری خواهش کار چندان آسانی نیست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.