عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: نوع تعاملات کشورهای عرب به ویژه عربستان سعودی متاثر از مسائل قومی و قبیله ای است.

به گزارش جماران؛ عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: گاف محاسباتی رجب طیب اردوغان این است که برخلاف کشورهای غربی با کشورهای عرب نمی توان به شکل ژله ای برخورد کرد.

حشمت الله فلاحت پیشه گفت: ترکیه به موازات اینکه می خواهد بازیگر فعال خاورمیانه باشد و کشورهایی نظیر قطر را در چتر حمایتی خود قرار دهد ، تلاش می کند با کشورهایی نظیر عربستان دچار تنش یا مجادله نشود.

نماینده اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته حائز اهمیت اینجاست که ترکیه همواره با اتخاذ مواضع  و روابط ژله ای در تعامل با کشورهای غربی به دنبال تامین منافع راهبردی آنکارا بوده است.

وی در ادامه افزود: گاف محاسباتی رجب طیب اردوغان این است که برخلاف کشورهای غربی با کشورهای عرب نمی توان به شکل ژله ای برخورد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشورهای عربی به لحاظ ساختاری سنتی می اندیشند و در برخورد با موضوعات مختلف سیاه یا سفید واکنش نشان می دهند و برخورد می کنند.

وی تاکید کرد: نوع تعاملات کشورهای عرب به ویژه عربستان سعودی متاثر از مسائل قومی و قبیله ای است.

فلاحت پیشه گفت: رویکرد عربستان و ائتلاف سعودی به شدت انتحاری است که به ترکیه اجازه نمی دهد هم از قطر حمایت کند و هم با ریاض روابط سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

وی تصریح کرد: اردوغان در نقطه ای ایستاده که ناگزیر به انتخاب میان عربستان و ائتلاف متحدین سعودی یا قطر است.

چشم آمریکا دنبال ذخایر ارزی عربستان و قطر

این نماینده مجلس دهم با پیش کشیدن خبر برنامه مانور قطر با آمریکا و ترکیه گفت: اعضای شورای همکاری های خلیج فارس به ویژه عربستان و قطر ، جز کشورهای «طرح مشارکت برای صلح ناتو» هستند که از سال 1994 در جهت همکاری با کشورهای غیر عضو ناتو آغاز شد.

وی در ادامه افزود: آمریکا به عنوان کشوری که در راس ناتو قرار دارد و ترکیه به عنوان بازیگر ناتو در دنیای اسلام ، در غالب «طرح مشارکت برای صلح ناتو» با قطر مانور نظامی برگزار می کنند.

فلاحت پیشه گفت: آمریکا در نگاه کلان به مجادله پیش آمده بین عربستان و قطر ، حساب ویژه ای روی ذخایر ارزی این دوکشور گشوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 709611
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.