ما روابط سیاسی با عربستان نداریم و در برخی مواقع از طریق کانال‌های دیگر می‌توانیم پیام‌های خود را منتقل کنیم صرفا در خصوص حج سازمان حج هم سفر و هم مذاکراتی با طرف مقابل داشته‌ایم.

به گزارش جماران، بهرام قاسمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در رابطه با اتفاقات رخ داده در روابط میان ایران و کویت گفت: دیپلمات‌های ایرانی از کویت اخراج نشدند بلکه ما با کاهش تعداد پرسنل در سفارتخانه‌مان روبرو بودیم. آنها عنصر نامطلوب نیز شناخته نشدند و اخراج نیز نشدند. در دیدار سفیر ایران با مسئولان کویتی، آنها به سفیر ما می‌گویند بهتر است تعداد پرسنل‌های ما به اختیار نمایندگی نیروهایش را کاهش دهد.

او ادامه داد: ما روابط خوبی با کویت در حوزه خلیج فارس داشتیم ولی اقدام زیبنده‌ای نبود و قابل سرزنش است ولی می‌توانیم گفت‌وگوهایمان را با کویت داشته‌ باشیم. سفارتخانه ما در حد سفیر فعال است و سفیر در کویت باقی می‌ماند ولی این اقدام زیبنده‌ای نبود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران اقدام متقابل انجام می‌دهد؟ تصریح کرد: ما این حق را برای خودمان ملحوظ می‌کنیم و در زمان لازم پاسخ می‌دهیم ولی تعداد دیپلمات‌های کویتی در ایران نیز به اندازه تعداد دیپلمات‌های ایرانی در کویت نیست.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورهای اروپایی با امریکا در خروج از برجام همراهی می‌کنند، خاطرنشان کرد: برجام یک توافق چندجانبه است و دوجانبه نیست. در رایزنی با کشورهای اروپایی، مواضع آنها را درباره برجام می‌دانیم. آنها به برجام متعهد هستند و علاقه‌مند هستند برجام با استحکام جلو برود و با رفتارهای عهد شکنانه امریکایی موافق نیستند. امریکایی‌ها نیز همانطور که اعلام کردند به آن متعهد هستند و عهدشکنی‌ها و کارشکنی آنها نیز با نقض برجام متفاوت است.

بهرام قاسمی در خصوص مساله توقیف شناور‌های عربستان در ایران و اقدامات طرفین برای کاهش درگیری‌ها گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران کاهش تنش و ایجاد ثبات در منطقه است. این سیاست کلان ماست که به طور مرتب آن را پیگیری می‌کنیم و سعی می‌کنیم با تعامل و سعه صدر بیشتر با کشورهای پیرامون برخورد کنیم.

او افزود: من اطلاعی از دفعات این مقابله ندارم اما طبیعی است در کشورهایی در موقعیت ما و عربستان و برخی کشور‌ها در منطقه این اتفاقات می‌تواند به طور طبیعی وجود داشته باشد و نهایتا چه در مورد قایق‌های نظامی و غیرنظامی به صورت لنج‌های صیادی ممکن است در اثر شرایط خاص جوی و تغییرات آب و هوایی تغییر مسیر بدهند و به آب‌های دیگران ورود کنند که تا حدی طبیعی است و با گفت‌و‌گو حل می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم این مساله را بتوانیم بهانه‌ای قرار دهیم که از آن نتیجه بگیریم وضعیت نا‌به‌هنگام و غیر عادی‌ وجود دارد، گفت: ما روابط سیاسی با عربستان نداریم و در برخی مواقع از طریق کانال‌های دیگر می‌توانیم پیام‌های خود را منتقل کنیم صرفا در خصوص حج سازمان حج هم سفر و هم مذاکراتی با طرف مقابل داشته‌ایم.

ادامه دارد... 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.