نکته مشخصی که رئیس‌جمهوری در سخنرانی‌ها و جلسات با نمایندگان مجلس و هیأت ‌دولت دائم بر آن تأکید دارد تشکیل «دولت ائتلافی» از نیروهای کارآمد و نزدیک به مطالبات مردم است.

به گزارش جماران؛ گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب کابینه دوازدهم همچنان ادامه دارد. هر روز اخبار ضد و نقیضی از سوی رسانه‌ها و برخی وزرای دولت یازدهم، نمایندگان مجلس و برخی سیاستمداران اعلام می‌شود. حسن روحانی نیز با اظهارنظرهای کلی و انتزاعی بر گنگی این فضا می‌افزاید. از لابه‌لای صحبت‌های رئیس‌جمهوری منتخب نمی‌توان به فضای فکری وی و تیم انتخاب وزرای جدید او نزدیک شد. تأکید روحانی همواره بر رأی 24 میلیونی مردم و نزدیک‌شدن کابینه به خواست آنها اعلام شده است. حال باید دید روحانی با چه مکانیسم و سیاست‌گذاری‌ای می‌خواهد پاسخگوی مطالبات مطرح‌شده باشد. نکته مشخصی که رئیس‌جمهوری در سخنرانی‌ها و جلسات با نمایندگان مجلس و هیأت ‌دولت دائم بر آن تأکید دارد تشکیل «دولت ائتلافی» از نیروهای کارآمد و نزدیک به مطالبات مردم است. توده مردم در انتخابات اخیر نشان داده‌اند که گرایش بالایی به نمایندگان و داوطلبان معرفی‌شده از سوی اصلاح‌طلبان دارند. نقش محوری و تأثیرگذار اصلاح‌طلبان در انتخاب حسن روحانی و اعلام حمایت محمد خاتمی از کاندیداتوری حسن روحانی باعث سرازیر‌شدن رأی مردم به سبد وی شده است. این روند در حالی شکل گرفته که محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم و از مؤسسان حزب اعتدال و توسعه، با تأکید بر اینکه «آقای روحانی در انتخاب‌هایش گرایش‌های سیاسی افراد را دنبال نمی‌کند»، گفت: «رئیس‌جمهوری هر کسی را که شایسته‌تر از دیگران است، انتخاب می‌کنند.» حال باید دید ملاک‌های رئیس‌جمهوری تا چه اندازه به مکانیسم و روند جریاناتی که به انتخاب او کمک کرده نزدیک می‌شود. از دیگر مطالباتی که از رئیس‌جمهوری منتخب انتظار می‌رود حضور وزرای زن در کابینه دولت دوازدهم بوده؛ مسئله‌ای که روحانی تاکنون کمتر به صورت مستقیم درباره آن اظهارنظر کرده است. این درحالی است که در رابطه با حضور زنان در کسوت وزیر در دولت دوازدهم، سمیه محمودی، عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی بر لزوم توجه به ظرفیت‌های زنان و جوانان در تشکیل کابینه دولت اشاره کرد و گفت: «با توجه به حضور وزیر زن در دولت احمدی‌نژاد عدم حضور زنان برای کابینه روحانی زشت است.» در همین رابطه الهه کولایی با ذکر اینکه هنوز از حضور وزرای زن در کابینه ناامید نیستیم، گفت: «با پیگیری‌هایی که تا‌به‌حال برای حضور زنان در کابینه در سطح وزارت صورت گرفته، جواب‌های ضد و نقیض و متفاوتی داده شده‌ است اما هنوز ناامید نیستیم.»

همچنان امیدواریم توانمندی زنان دیده شود

الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جواب‌های ضد و نقیض و متفاوتی برای حضور زنان در کابینه داده شده‌ است اما همچنان امیدواریم توانمندی و شایستگی‌های زنان هم دیده شود. او ادامه داد: تا زمانی که کابینه از سوی رئیس‌جمهوری اعلام نشده باید امیدوار باشیم به اینکه توانمندی و شایستگی‌های زنان هم دیده خواهد شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: اگر در سطح وزرا هم تعداد قابل قبولی زن در کابینه دولت حضور پیدا نکنند، بدون شک برای معاونان وزرا و رؤسای سازمان‌ها و مدیریت‌های سطوح مختلف فرصت باقی خواهد بود. نماینده دوره ششم مجلس بیان کرد: فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حمایت فراکسیون امید در زمینه حضور زنان در کابینه دولت رویکردی جدی را دنبال می‌کند که امیدواریم نتیجه دهد. 

بزرگان امروز در ابتدای انقلاب چند سال داشتند

همچنین سمیه محمودی، نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس در واکنش به ادعای برخی ناظران مبنی‌بر عدم وجود زنان و جوانانی که توانایی اداره یک وزارتخانه را داشته باشند، گفت: این رویکرد ناشی از نوعی نگاه تقلیل‌گرایانه نسبت به زنان است. واقعیت این است که ما زنان فرمانده سپاه داشتیم و سؤال این است که آیا در چنین شرایطی زنانی که بتوانند وزارت کنند، نداریم؟ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین گفت: به نظر می‌رسد کارگروه تشکیل کابینه در دولت و مشاورانی که چنین رویکردی را به رئیس‌جمهوری منتقل می‌کنند، نظری کاملا اشتباه دارند زیرا زنان توانمند فراوانی در کشور حضور دارند. سؤال این است که آیا ما به‌عنوان جوان‌ترین زنان مجلس طی یکی، دو سال اخیر عملکرد ضعیفی نسبت به دیگر همکارانمان داشته‌ایم؟ متأسفانه مسئولان نسبت به جوانان نیز دید مثبتی ندارند و یکی از ضعف‌های دولت همین است. محمودی یادآوری کرد: هم‌اکنون نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب گذشته اما هنوز‌‌ همان افراد روزهای نخست انقلاب مشغول کار هستند و صرفا جابه‌جا می‌شوند. اگر گردش نخبگان به‌ معنی درست آن انجام نشده و حضور جوانان پررنگ‌تر نشود، کشور پیشرفت نمی‌کند زیرا به هرحال افکار و نگاه قدیمی‌تر‌ها شکل گرفته و امکان تطبیق با شرایط جدید را ندارد. محمودی خاطرنشان کرد: در ‌‌نهایت آقای روحانی باید توجه ویژه‌ای به این دو مسئله داشته باشد؛ اولا با توجه به میزان مشارکت ۵۰ درصدی زنان در انتخابات و دیگر شئون اجتماعی باید توجه ویژه‌ای به این گروه از جامعه در تشکیل کابینه داشته باشد و نکته دیگر اینکه جامعه ما، جامعه‌ای جوان است و هر جا کار به ‌دست جوانان سپرده شده، بیشترین خروجی را به‌دست آورده‌ایم. این در حالی است که در صورت بازنگری روند انقلاب، متوجه می‌شویم همواره بزرگ‌ترین کار‌ها توسط افراد جوان انجام شده است؛ مگر بزرگان امروز در ابتدای انقلاب چند سال داشتند و آیا کارهایی بزرگ را به انجام نرساندند! 

نگفتم نظر رئیس‌جمهوری به اصول‌گرایان نزدیک‌تر است

محمود واعظی تأکید کرده است که روحانی در انتخاب‌هایش گرایش‌های سیاسی افراد را دنبال نمی‌کند و هرکسی را که شایسته‌تر از دیگران است، انتخاب می‌کند. وی در رابطه با تشکیل کارگروهی زیر نظر خودش برای پیشنهاد افرادی به منظور تصدی وزارتخانه‌ها، اظهار کرد: طرح این مسائل گمانه‌زنی است و چنین چیزی صحت ندارد. واعظی درباره اظهار‌نظری که به او نسبت داده‌اند، تصریح کرد: من نگفتم که نظر رئیس‌جمهوری به اصول‌گرایان نزدیک‌تر است. من گفتم رئیس‌جمهوری بنایش بر این است که با هر سه فراکسیون کنونی مجلس شورای اسلامی همکاری داشته باشد. واعظی با اشاره به حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در طول چهار سال گذشته و به‌ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری و به وجود‌آمدن این انتظار که دولت دوازدهم اصلاح‌طلب‌تر از دولت یازدهم باشد، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری چه در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری و چه پس از آن، اعلام کرد دولت من، دولت فراجناحی است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: او گفت دولت من، از همه نیروهای شایسته و معتدل استفاده می‌کند؛ بنابراین رئیس‌جمهوری همان رویه‌ای را که برای دولت یازدهم در پیش گرفت، برای دولت دوازدهم نیز در پیش می‌گیرد و به دنبال تشکیل دولتی قوی‌تر، منسجم‌تر و با کارایی بیشتر است. واعظی درباره حضور نیروهای غیر‌همسو با رئیس‌جمهوری و تداوم حضور مدیران غیر‌همراه با وی ابراز کرد: روحانی در انتخاب‌هایش به گرایش‌های سیاسی افراد توجه نمی‌کند و هر کسی را که شایسته‌تر از دیگران باشد، انتخاب می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 707633
  • منبع: وقایع اتفاقیه
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.