روحانی راه سختی را در پیش دارد. او باید رضایت اصلاح‌طلبانی را که مهم‌ترین نشانه عمل به وعده را تشکیل کابینه‌ای متفاوت با دولت یازدهم می‌دانند، تأمین کند.

به گزارش جماران؛ انتظار اصلاح‌طلبان از کابینه دوازدهم «تشکیل کابینه‌ای در راستای تحقق خواسته‌های عمومی مردم» است. این جمله را غلامرضا حیدری، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی می‌گوید. از نظر او پیروزی روحانی با بسیج همگانی اصلاح‌طلبان و حمایت تمام‌قد خاتمی به نتیجه رسید و حالا رئیس‌جمهوری باید کسانی را برای حضور در کابینه انتخاب کند که مشی و رویکردشان در راستای خواست و نگاه مردم باشد. این همان رویکردی است که حسن روحانی نیز در تشکیل کابینه‌اش در پیش گرفته است. رئیس‌جمهوری در آخرین جلسه هیأت‌دولت بر اهمیت درنظرگرفتن خواسته و اکثریت نظر مردم تأکید کرد و گفت: «افرادی که در دولت دوازدهم عهده‌دار مسئولیت می‌شوند باید خواسته و نظر اکثریت مردم که در انتخابات رأی دادند را به‌طور کامل باور و قبول داشته باشند و اگر کسی این‌طور نیست، نمی‌تواند مسئولیت سنگین را برعهده بگیرد.» بر‌این‌اساس روحانی راه سختی را در پیش دارد. او باید رضایت اصلاح‌طلبانی را که مهم‌ترین نشانه عمل به وعده را تشکیل کابینه‌ای متفاوت با دولت یازدهم می‌دانند، تأمین کند. اصلاح‌طلبان به صراحت می‌گویند «کابینه» ملاک راستی آزمایی وعده‌‌های روحانی است. چنانچه محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران نیز در توئیت اخیر خود بر این موضوع تأکید کرده است. اما به نظر می‌رسد تأکید اصلاح‌طلبان بر تشکیل کابینه‌ای مطابق با خواسته‌های مردم، نه به‌دلیل نگرانی از خلف‌وعده رئیس‌جمهوری بلکه به‌دلیل فشارهایی است که ممکن است از بیرون به روحانی وارد شود. «هر فردی که اسمش تحمیلی و تحت فشار در لیست کابینه بیاید در مجلس به او رأی نخواهیم داد! به چه زبانی بگوییم: روحانی تنها نیست!» این توئیت غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، رئیس ستاد مردمی حسن روحانی در انتخابات ٩٦ دلیلی بر این ادعا است. نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین در آستانه معرفی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم اعلام کرد مجلس به افراد تحمیلی در لیست کابینه رأی نخواهد داد تا خیال همه را راحت کند. جعفرزاده ایمن‌آبادی در این پیام به دیدار «کمیته تعامل فراکسیون امید» با «رئیس‌جمهوری» اشاره‌ و صراحتا اعلام کرد که در کابینه دوازدهم باید تغییر صورت گیرد و نه جابه‌جایی در وزارتخانه‌ها. این موضوع در دیدار فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهوری نیز مورد تأکید قرار گرفت. همان‌طور که بهرام پارسایی، سخنگوی این فراکسیون بعد از دیدار با روحانی تأکید کرد، انتظار فراکسیون امید تغییر حداکثری کابینه است: «انتظار فراکسیون امید تغییر حداکثری کابینه باتوجه به شرایط متفاوت دولت یازدهم و دوازدهم است زیرا هم میزان رأی به دست آمده برای  روحانی در این دو انتخابات متفاوت بوده و هم فضای مجلس به‌عنوان نهادی که باید به این کابینه رأی اعتماد بدهد، تغییر کرده و دوران مجلس نهم گذشته و اکنون مجلس دهم با رویکردی متفاوت شکل گرفته و شرایط را برای اعمال تغییرات لازم در کابینه برای روحانی در انتخاب کابینه گفتمانی مساعد کرده است.»

پیروزی روحانی با حمایت تمام‌قد خاتمی به نتیجه رسید

غلامرضا حیدری، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس نیز بر حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی که با هدایت خاتمی محقق شد، تأکید دارد و با اشاره به انتشار برخی شایعات درباره عدم تحقق مطالبات گفتمانی مردم در تشکیل کابینه دوازدهم و منتفی شدن مسائلی همچون حضور زنان در کابینه اعلام کرد: «البته آنچه در‌این‌راستا مطرح شده، صرفاً در حد شنیده‌ها است و هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت صحت یا کذب این موارد را تأیید یا تکذیب کنیم..» عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «به هر حال همگان اذعان دارند، انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری با بسیج همگانی اصلاح‌طلبان و با پشتیبانی تمام‌ قد خاتمی به نتیجه رسید.» نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران تأکید کرد: «خاتمی از ماه‌ها قبل از انتخابات و زمانی که خبرهایی درباره تلاش برای ممانعت از کاندیداتوری مجدد روحانی به گوش می‌رسید، بر لزوم حمایت یکپارچه از روحانی تأکید داشت. خاتمی همواره حامی و پشتیبان روحانی بوده و اصلاح‌طلبان نیز تحت رهبری  او، با تمام وجود به میدان آمدند و از روحانی حمایت کردند.» عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «البته فراموش نکنیم همزمان با این حضور چشمگیر جریان اصلاحات که در حمایت از روحانی به میدان آمد، بخشی از اصول‌گرایان معتدل نیز حضور داشتند و اکنون نیز انصاف، عقل و تدبیر ایجاب می‌کند که روحانی درعین حال که رئیس‌جمهوری همه ملت ایران است، به‌هرحال باید به حامیان اصلی خود که موجب پیروزی‌اش در انتخابات شدند، توجه ویژه داشته باشد.» او تصریح کرد: «به بیان دیگر اصلاح‌طلبان هرگز هیچ‌گونه سهم‌خواهی از کابینه مطرح نکرده و نمی‌کنند و تأکیدمان این است که کابینه باید در راستای تحقق خواسته‌های عمومی مردم تشکیل شود.»

هماهنگی روحانی با رهبری برای تشکیل کابینه

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: «برخی شنیده‌ها حاکی از این است که گویا روحانی برای تشکیل کلیت کابینه با مقام معظم رهبری هماهنگی انجام می‌دهد اما درباره صحت و سقم آن نمی‌توان با قطعیت نظر داد.» او در پاسخ به سؤال دیگری درباره حضور زنان در کابینه و انتشار برخی شایعات درباره منتفی شدن این مسئله اعلام کرد: «اطلاعات بنده این مسئله را اثبات نمی‌کند و حداقل تصمیمی که گرفته شده این است که در هر وزارتخانه حداقل یکی از معاونت‌ها به زنان سپرده شود و در سطح وزیر نیز اقداماتی در حال انجام است که به حضور زنان در کابینه دوازدهم بینجامد.» 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 707631
  • منبع: وقايع‌اتفاقيه
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.