تغییر رویه روحانی، می‌تواند به‌دلیل فشارهای وارد بر وی باشد که نزدیکانش بر آن اذعان داشتند. انتخاب وزرا از میان اقلیت‌های مذهبی و اقوام مختلف، به‌ویژه کردها، از دیگر مباحث مطرح‌شده، در جلسه رئیس تدبیر و امید با نمایندگان میانه‌روی مجلس بوده است.

به گزارش جماران؛ این هفته حسن روحانی با اعضای فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، به منظور بررسی موضوع نحوه آرایش جدید کابینه، دیدار کرد.

در این جلسه که در ادامه نشست‌های رئیس‌جمهوری با فراکسیون‌های سیاسی مجلس، به منظور تحقق‌بخشی به شعار فراجناحی کابینه جدید برگزار شد، ‌موضوعات مختلفی که بخشی از آن، به وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری گره می‌خورد، مطرح شده است؛ موضوعاتی از قبیل حضور اقلیت‌های دینی و قومی و زنان در کابینه که پیش از این، معاون امور زنان رئیس‌جمهوری در رابطه با یکی از این مطالبات عمومی گفته بود: «من معتقدم مرحله بحرانی، بدو تشکیل دولت بود و در همان دوران به رئیس‌جمهوری حق دادم که امور را به با‌تجربه‌تر‌ها بسپارد اما وقتی ما از آن مرحله بحرانی عبور کردیم، در بسیاری از عرصه‌ها از اقتصاد گرفته تا مباحث اجتماعی و سیاست خارجی، دارای ثبات هستیم، زمان آن فرا‌رسیده که به زنان فرصت دهیم تا در سطوح عالی مدیریتی قابلیت‌های خود را نشان دهند.

البته دولت در حوزه سیاست داخلی، هنوز این فرصت را پیدا نکرده به‌طور جدی به برنامه‌های خود بپردازد زیرا اولویت دولت در این مدت، سیاست خارجی و اقتصاد و معیشت بود اما به‌طور کلی می‌گویم، در شرایط فعلی و در دوره بعدی، استفاده‌نکردن از ظرفیت زنان در کابینه دیگر قابل دفاع نیست. به اعتقاد من مقدمات و شرایط لازم، برای تحقق وعده‌های ایشان فراهم شده و یکی از وعده‌هایشان هم اتفاقا همین بوده است.» این در حالی است که رئیس‌جمهوری در جلسه‌ای که با نمایندگان اصول‌گرایان معتدل مجلس داشته، تأکید کرده در کابینه از زنان به‌عنوان وزیر استفاده نمی‌کند و حضور آنها در کابینه، تنها در جایگاه معاون وزیر امکان‌پذیر است. هرچند این اظهارنظر، با وعده‌های انتخاباتی وی در تضاد است اما این تغییر رویه روحانی، می‌تواند به‌دلیل فشارهای وارد بر وی باشد که نزدیکانش بر آن اذعان داشتند. انتخاب وزرا از میان اقلیت‌های مذهبی و اقوام مختلف، به‌ویژه کردها، از دیگر مباحث مطرح‌شده، در جلسه رئیس تدبیر و امید با نمایندگان میانه‌روی مجلس بوده است. 

استفاده از زنان به‌ عنوان وزیر در دولت دوازدهم مطرح نیست

محسن بیگلری، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه تغییرات 50 درصدی مدنظر رئیس‌جمهوری، در کدام بخش از کابینه اعمال می‌شود، گفت: نظر اعضای فراکسیون این بود که تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند زیرا مشکلات کنونی کشور، از فعالیت نامناسب تیم اقتصادی فعال در کابینه دولت یازدهم نشأت می‌گیرد؛ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد، تغییرات مدنظر رئیس‌جمهوری، بیشتر در بخش اقتصادی اعمال شود. 

وی افزود: استفاده از جوانان در ترکیب کابینه دولت دوازدهم، از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد، همچنین قرار بر این شد که رئیس‌جمهوری از قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی نیز به‌عنوان وزیر استفاده کند. برای تحقق این مهم، به رأی بالایی که آقای روحانی، از اقلیت‌ها و اقوام مختلف به دست آورد، اشاره کردیم. این نماینده کرد‌زبان فعال در نهاد قانون‌گذاری کشور، در بیان جزئیات مطرح‌شده، برای استفاده از اقوام و اقلیت‌های مذهبی در ترکیب کابینه، یادآوری کرد: در این جلسه رئیس‌جمهوری قول داد، حتما از اقوام، به‌عنوان معاون وزیر استفاده کند. در مورد استفاده از اقلیت‌های مذهبی نیز به جزئیات اشاره نشد، فقط به صورت کلی، در همین حد مطرح شد که از آنها هم در کابینه استفاده خواهد کرد. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس دهم با اشاره به تأکید اعضای فراکسیون متبوعش بر استفاده از زنان در ترکیب جدید کابینه دولت، ادامه داد: در کابینه دولت دوازدهم، به‌طور قطع از خانم‌ها استفاده می‌شود اما نه در جایگاه وزیر بلکه قرار است، نسبت به گذشته، از تعداد بیشتری از خانم‌ها، به‌عنوان معاون وزیر استفاده شود. کمااینکه آقای روحانی از خانم شاه‎دایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و رئیس سازمان ملی استاندارد که در سال‌های گذشته، به‌عنوان مدیرانی قدرتمند فعالیت کرده‌اند، برای فعالیت در سمت معاون وزیر نام برد. بیگلری در اظهارنظر نسبت به اینکه این اتفاق جدیدی نیست که زنان در سمت معاون وزیر فعالیت کنند و بر‌اساس وعده‌ای که رئیس‌جمهوری داده بود، قرار بود، زنان در سمت وزیر، در کابینه به کار گرفته شوند، بیان کرد: هم‌اکنون استفاده از خانم‌ها به‌عنوان وزیر مطرح نیست، مگر اینکه در دو هفته باقی‌مانده، تا معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم، اتفاق جدیدی بیفتد. این وکیل ملت فعال در عرصه تقنین کشور تأکید کرد: تلاش برای رفع بحران بیکاری و تسهیل روند سرمایه‌گذاری، به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران خارجی، از دیگر شاخص‌ها، برای انتخاب وزرای جدید دولت آقای روحانی است که در این جلسه به آن اشاره کرد. 

با وجود اینکه هر کدام از فراکسیون‌های سیاسی مجلس، پیشنهاداتی به رئیس‌جمهوری داشته‌اندکه گاه حالت تهدید به خود گرفته است، در جلسه‌ای که روز گذشته با کمیته تعامل اعضای فراکسیون ولایت مجلس داشته، شاخص‌هایی را به صورت کتبی به وی تقدیم کرده بودند که بر لزوم مبارزه با فساد و جلوگیری از رویکرد قبیله‌ای تأکید می‌کرد. آنها از ضرورت توجه به این شاخص‌ها به‌عنوان خطوط قرمز سیاسی خود، برای اعطای رأی‌ اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت یاد کرده‌اند. با اینکه رئیس ‌دولت دوازدهم سعی دارد تا از تمام سلایق سیاسی، برای آرایش جدید کابینه‌اش استفاده کند اما سهم‌خواهی هر کدام از این فراکسیون‌ها که در قالب پیشنهاد مطرح می‌شود، وی را در انتخاب وزرا، با مشکل مواجه می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.