به گزارش جماران؛ حمزه رستمی‌آقاجری رئیس هیئت‌رئیسه کانون‌های بازنشستگی کشوری استان فارس نوشت:

 

صدها فرشته بر آن دست بوسه می‌زنند / کز کار خلق یک گره بسته وا کند

برآنم براق سخن زین کنم / حکایت ز دل‌های خونین کنم

جمعیت یک‌‌میلیون‌و ٣٠٠ هزار‌نفری بازنشستگان کشوری زیاد هستند؛ اما نباید بعضی‌ها تصور کنند که ما در جامعه زیادی هستیم! بازنشستگان گنجینه‌های عظیم علم، معرفت و تجربه هستند و مهم‌ترین مرجعیت در خانواده و کانون‌های بزرگ اجتماعی محسوب می‌شوند. تأثیر‌گذاری بی‌بدیل بازنشستگان را در عرصه‌های مختلف نمی‌توان کتمان کرد. واقعیت این است که با وجود شرایط سخت و حساس در دولت یازدهم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برنامه‌هایی موفق و علمی برای بازنشستگان به اجرا درآورد. مهارت‌آموزی به بازنشستگان، جشنواره ورزشی بازنشستگان، زمینه‌سازی برای گسترش مشارکت بازنشستگان در برنامه‌های رفاهی به‌ویژه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و متناسب‌سازی حقوق‌های زیر دو‌ میلیون بازنشستگان در سال ٩٥، از جمله اقدامات مؤثری بود که با تلاش و محوریت دکتر ربیعی و نظر مساعد رئیس‌جمهور، در دولت یازدهم با همراهی نمایندگان مجلس انجام شد. همین حمایت‌های مؤثر از بازنشستگان و سیاست‌های کارآمد معطوف به افزایش منزلت و رفاه آنان بود که باعث شد در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری، این قشر خردمند و صاحب کلام و نفوذ، در بدنه اجتماعی جامعه از حامیان پروپا قرص دکتر روحانی باشند تا امکان تداوم سیاست‌ها و برنامه‌های رفاهی و حمایتی از بازنشستگان کماکان فراهم شود.  در این میان، ضروری است به چند نمونه از انتظارات بازنشستگان از دولت دوازدهم و نمایندگان مجلس اشاره شود. 

١- یکی از دغدغه‌های اصلی بازنشستگان، کارایی‌نداشتن بیمه تکمیلی آنان است. با توجه به اینکه ماهانه از هر بازنشسته ٢٤‌ هزار تومان بابت بیمه تکمیلی از سوی صندوق بازنشستگی کشوری کسر می‌شود، انتظار این است کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده درمانی بازنشستگان افزایش یابد. 

٢- شنیده‌ها حاکی از این است که در روند اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری، مواد ١٢٥، ١٢٦، ١٠٩، ٦٤ و ٦٥ حذف شده‌اند. به منظور جلوگیری از مغبون‌شدن احقاق حقوق بازنشستگان، می‌طلبد این موضوع از سوی مسئولان صندوق بازنشستگی به جد پیگیری شود. 

٣- مابه‌التفاوت حق اولاد و عائله‌مندی بازنشستگان که متولی پرداخت آن در سال ١٣٨٦ وزارت آموزش‌وپرورش بوده و مبلغ هزارو ٤٠٠ میلیارد ریال است، با توجه به اسناد موجود و معتبر، بعد از ١٠ سال تأخیر هنوز پرداخت نشده است. این مسئله نیز مهم است و باید پیگیری شده و به سرانجام برسد. 

٤- یکی از خواسته‌های بحق بازنشستگان، استفاده از تجربیات گران‌قدر آنان و به‌کارگیری فرزندان آنها است. می‌توان ترتیباتی اتخاذ کرد که فرزندان بازنشستگان در بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه صندوق بازنشستگی، نظیر بانک صادرات، کفش ملی، شرکت بازار گستر پگاه و... اولویت جذب داشته باشند. 

نکته آخر اینکه در محافل سیاسی و اجتماعی، صاحب‌نظران سه نوع تهدید بحران آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی را در زمان فعلی به‌صورت مرتب بیان می‌کنند. جامعه بازنشستگان تداوم مدیریت و سیاست‌های فعلی وزارت رفاه را باعث عبور کشور از بحران‌های صندوق‌های بازنشستگی می‌داند که درحال‌حاضر، برنامه‌های مدونی برای آنها تدارک دیده شده است. امید آن می‌رود که بتوان با ثبات مدیریتی از سوی مدیرانی از جنس جامعه کارگری و بازنشستگان، دغدغه‌های آنان را رفع کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.