١٥٧ نماینده بیانیه‌ای داشتند که در آن از رئیس‌جمهوری خواسته شده است با حضور زن در کابینه موافقت کنند. روزی که امضاهای نامه جمع‌آوری شد، ١٥٧ نماینده از مجموعه ٢٠٠ نفر حاضر در صحن پای آن را امضا کردند. این رقمی است که نشان می‌دهد مجلس موافق انتصاب وزیر زن است. خوشبختانه این روزها در سطوح معاونت رئیس‌جمهوری، زنان توانمندی داریم که همان‌ها گزینه‌های مناسبی برای وزارت هستند.

به گزارش جماران؛ فاطمه ذوالقدر، عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون زنان مجلس دهم، امیدوار است زنان توانمند این‌بار علاوه بر معاونت ریاست‌جمهوری، بر کرسی وزارت نیز تکیه بزنند. به باور او زنان فراوانی در قد و قامت وزیر مطرح‌ هستند و نباید به صرف شایستگی یا عدم شایستگی مسیر را برای حضور زنان در صندلی‌های وزارت سخت کرد و اینکه کوشش و خطا در وزارتخانه‌ها صرفا سهم مردان نیست و زنان نیز می‌توانند از تجربه‌های وزارت بهره‌مند شوند. به گفته او معصومه ابتکار برای وزارت جهاد کشاورزی و شهین‌دخت مولاوردی برای وزارت آموزش‌وپرورش مطرح هستند.

 

‌از وزیر زن چه خبر؟ خبرهایی به گوش رسیده که گویا موضوع انتصاب وزیر زن منتفی شده است؟

خیر، آخرین خبرهایی که به ما رسیده مبنی بر این است که پست وزارت آموزش‌وپرورش به احتمال زیاد به یک خانم داده شود.

‌فکر می‌کنید نامه اخیر ١٥٧ نماینده به رئیس‌جمهوری در انتصاب وزیر زن تأثیرگذار بوده است؟

١٥٧ نماینده بیانیه‌ای داشتند که در آن از رئیس‌جمهوری خواسته شده است با حضور زن در کابینه موافقت کنند. روزی که امضاهای نامه جمع‌آوری شد، ١٥٧ نماینده از مجموعه ٢٠٠ نفر حاضر در صحن پای آن را امضا کردند. این رقمی است که نشان می‌دهد مجلس موافق انتصاب وزیر زن است. خوشبختانه این روزها در سطوح معاونت رئیس‌جمهوری، زنان توانمندی داریم که همان‌ها گزینه‌های مناسبی برای وزارت هستند.

‌کدام گزینه‌ها؟

خانم مـــولاوردی برای پـــســت وزارت آموزش‌وپرورش مطرح‌ هستند و خانم ابتکار حسب تجربه حضورشان در محیط زیست می‌توانند گزینه مناسبی برای وزارت کشاورزی باشند و حضورشان چیز دور از انتظاری نیست.

‌گفته شده تا به اینجای کار ٣٠ اسم به رئیس‌جمهوری تحویل داده شده است، به‌جز خانم ابتکار و مولاوردی چه اسامی دیگری مطرح است؟

این عدد حدودی بوده و تعداد بیش از ٣٠ نفر بوده است. اینکه اسم نمی‌بریم به این دلیل است که الان نام هر ٣٠ نفر در ذهن من نیست. ولی زنان توانمند در حد وزارت شناسایی شده‌اند و می‌توانند جایگاه مناسبی در کابینه دوازدهم داشته باشند. البته رئیس‌جمهوری در دیدار با زنان توانمند گفته بودند هنوز زنانی که در آن سطح باشند نداریم.

‌آیا واقعا زنی که بتواند در قد و قامت وزارت مطرح شود، نداریم؟

اتفاقا بررسی‌ها نشان داده زنان توانمندی در سطح وزارت مطرح‌ هستند. 

‌البته آقای رئیس‌جمهور به‌تازگی به مسئله شایسته‌سالاری نیز اشاره کرده‌اند، آیا این مسائل می‌تواند مانعی برای حضور زنان در کابینه باشد؟

شاید صحبت این بود که زنان باید مراحل را طی کنند و رشد گام‌به‌گام داشته باشد. شاید هم نظرشان این بوده و اینکه واهمه دارند و فکر می‌کنند وزارتخانه جای آزمون و خطا نیست. این هم خودش کمی اجحاف است. آقایان می‌توانند ریسک کنند، ولی زنان نه!؟ آقایانی هم بوده‌اند که وزیر شدند و موفق نبودند. روی این حساب نمی‌شود شانس وزیرشدن را از زنان گرفت به این بهانه که آنها خوب عمل نمی‌کنند. ما هم نمی‌خواهیم ریسک کنیم و برای نمونه آموزش‌وپرورش را به یک زن ضعیف بسپاریم، اما وقتی تحقیق ما نشان داده زنان توانمند در سطح برعهده‌گرفتن پست وزارتخانه‌هایی از جمله وزارت آموزش‌وپرورش مطرح‌اند دیگر بهانه‌ای نمی‌ماند. زنان توانمند می‌توانند در کنار معاونان خوب و مشاوران خوب، عملکرد خوب و چشمگیری داشته باشند. اتفاقا خانم‌ها نشان داده‌اند سوابق مدیریتی خوبی داشته‌اند و هرگاه در سمتی قرار گرفته‌اند، نه‌تنها مشکلی نبوده که در مباحث مدیریتی بسیار توانمند ظاهر شده‌اند، ازجمله خانم زهرا شجاعی، اشرف بروجردی، خانم احمدی‌پور در میراث و بسیاری دیگر. 

‌به این ترتیب می‌توان گفت احتمال حضور وزیر زن در کابینه زیاد است؟

انتصاب وزیر زن به قوت خودش باقی است. رئیس‌جمهوری مختار است و مشاورانی دارد و با آنها مشورت می‌کند و تصمیم‌گیر نهایی نیز شخص رئیس‌جمهوری‌ هستند، اما بالاخره مشورت‌ها، لابی‌ها و نامه‌نگاری زنان و مردان در این مسیر بی‌تأثیر نخواهد بود.

آقای روحانی به‌خوبی می‌دانند ما دنبال سهم‌خواهی نیستیم، ولی بالاخره وقتی تلاش‌ها به سرانجام نرسد، دلسرد می‌شویم؛ اما تعامل ادامه خواهد داشت. امیدواریم آقای روحانی نامه اخیر ١٥٧ نماینده مجلس در ضرورت انتصاب وزیر زن را در نظر بگیرند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.