بر اساس توصیه رییس مجلس که باید به اعتراض ها رسیدگی شود، با حضور هیات نظارت استان و هیات مرکزی کل کشور به این اعتراض ها رسیدگی شد، صورت جلسات تجمیع و تطبیق داده شد که انحرافی در تجمیع و شمارش مشاهده نشد.

 در حالی که مهدی چمران اعلام کرده که در صورت عدم بازشماری ۱۰ درصد آرای صندوق‌های انتخابات شورای شهر از سوی فرمانداری، دست به اقدام مشابه یعنی اعتراض به اعتبارنامه اعضای شورای پنجم خواهد زد، علیرضا رحیمی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی استان تهران صحت کامل انتخابات شورای را تایید کرده است.

به گزارش جماران، موضوع باز شماری آرای صندوق‌های انتخابات شورای شهر یکی از مناقشاتی است که حتی پس از گذشت چند ماه از انتخابات و شمارش دوباره آرا هنوز هم از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران ادامه دارد. گرچه در همان روزهای ابتدایی اعلام نتایج انتخابات شوراهای شهر و پیروزی لیست امید در بسیاری از شهرها به خصوص تهران، به دنبال اعتراض مهدی چمران، رئیس شورای شهر چهارم، آرا 50 نفر اول انتخابات شورای شهر تهران به پیشنهاد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بازشماری شد و پس از این بازشماری اختلاف معناداری در آرا مشاهده نشد اما حالا پس از گذشت چند ماه از این موضوع امتناع فرمانداری تهران از بازشماری ۱۰ درصد از آرای صندوق‌های تهران موضوعی جدید برای اعتراض دوباره برخی از اعضای شورای شهر شده است.

چند روز پیش، مهدی چمران، رئیس شورای شهر نسبت به امتناع فرمانداری تهران برای بازشماری ۱۰ درصد از آرای صندوق‌ها اعتراض کرد و گفت: بر اساس تاکید هیات نظارت باید ۱۰ درصد از آرای صندوق‌ها بازشماری شود که متاسفانه فرمانداری علی‌رغم آنکه وزیر کشور نیز بر بازشماری آرا تاکید داشته اما از این اقدام سرباز زده است. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: قاعدتا مشکلاتی وجود دارد که فرماندار تهران زیر بار بازشماری آرا نمی‌رود، چراکه اگر مشکلی وجود نداشت از همان ابتدا این کار را انجام می‌داد. او درباره علت امتاع فرماندار تهران از بازشماری ۱۰ درصدی آرای شورای شهر گفته است: فرمانداری می‌خواهد زمان را تا آغاز شورای پنجم بخرد را تا ما نتوانیم کاری انجام دهیم.

«پیگری از طریق دادگاه تخلفات اداری، دیوان عالی کشور و قوه قضاییه» راهی است که قرار است به گفته چمران در صورتی که بازشماری ۱۰ درصد از صندوق ها صورت نگیرد دنبال شود. اقدامی که به گفته چمران، نه برای آن است که اصولگرایان در شورا حضور یابند بلکه برای جلوگیری از سلب اعتماد مردم به شورا انجام خواهد شد چراکه اصولگرایان چشمی به حضور در شورا ندارند.

عدم بازشماری آرای ۱۰ درصد صندوق‌های شورای شهر تهران اقدامی است که احتمال «اعتراض به اعتبارنامه‌های شورای شهر پنجم» را بالا می‌برد. اقدامی متقابل از سوی شورای شهر چهارم که چمران آن را مطرح کرده و گفته است: فرماندار تهران باید پس از بازشماری ۱۰ درصد از آرا اقدام به صدور اعتبارنامه اعضای شورای پنجم کند و در صورتی که این بازشماری انجام نشود اعتبارنامه های اعضای شورای پنجم فاقد ارزش قانونی خواهد بود.

رحیمی: انتخابات شورای شهر تایید شده است

گرچه چمران اظهار امیدواری کرده است که فرماندار تهران با عمل به قانون این گره کور را باز کند اما علیرضا رحیمی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی استان تهران با تاکید بر این که صحت انتخابات شورای شهر تهران تایید شده، گفته است: هر اقدامی برای ورود به این انتخابات غیر قانونی است و پرونده آن پس از تایید بسته شده است.

او به ایرنا گفته: در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی استان تهران رسیدگی‌های لازم طبق قانون انتخابات انجام شد، در این حوزه انتخابیه صندوق انتخابات در چند مورد ابطال شد که بعد از ابطال صندوق، حوزه انتخابیه تایید شد از جمله پاکدشت و شهریار، و ابطال حوزه انتخابیه‌ای در استان تهران نداشتیم.

رحیمی درباره انتخابات شورای شهر تهران نیز گفته است: سالم‌ترین انتخابات استان تهران بوده و دلیل سلامتش علاوه بر رسیدگی به شکایات، حضور بیش از چهار هزار ناظر هیات نظارت، ناظرین اجرایی و بازرسین هیات مرکزی است، این نتایج بسیار گویایی است که توسط مردم رقم زده شد. رییس هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی استان تهران بیان کرده: با توجه به اختلاف 400 هزار رای بین نفر 21 و 22 این اختلاف رای جایی برای قبا دوختن برای دیگران نمی‌گذارد.

رحیمی تاکید کرده: در زمان مقرر قانونی شکایات مطرح و به اعتراض‌ها رسیدگی شد و در دو نوبت صحت انتخابیه حوزه انتخابیه تهران به صورت کامل تایید شد. بر اساس قانون انتخابات، دلیلی برای ورود به موضوع صحت انتخابات وجود ندارد، مواردی که برای بازشماری آرا مطرح می کنند در بازه قانونی مشخص خود رسیدگی شده است، صورت جلسه بیش از 500 صندوق رای برای 50 نفر اول تهران دو نوبت تطبیق کامل داده شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده: بر اساس توصیه رییس مجلس که باید به اعتراض ها رسیدگی شود، با حضور هیات نظارت استان و هیات مرکزی کل کشور به این اعتراض ها رسیدگی شد، صورت جلسات تجمیع و تطبیق داده شد که انحرافی در تجمیع و شمارش مشاهده نشد.

رحیمی گفته: در این زمینه تعداد نفراتی از لیست خدمت اصرار برای بازشماری صندوق ها داشتند که 10 صندوق برای بازشماری مشخص شد، از این 10 صندوق، 6 صندوق مدعیان ادعای تخلف داشتند و چهار صندوق هم هیات نظارت استان انتخاب کرد این هیات تصویب کرد که بازشماری بشود.

وی گفته: در فرمانداری تهران جلسه‌ای با حضور پرویز سروری، مهدی چمران و مجتبی شاکری برگزار شد، آنان بیان کردند که به جای 10 صندوق باید 400 صندوق بازشماری شود که عملا رضایت ندادند و به لحاظ منطقی دلیلی نداشت که دوباره 400 صندوق بازشماری شود، تصمیمی که گرفته شد برای اطمینان بخشی بود، وقتی معترضین قبول نکردند، صحت انتخابات حوزه انتخابیه شهر تهران در دو نوبت اعلام شد.

وی تاکید کرده: لذا هر اقدامی در خصوص ورود به بحث شورای شهر تهران نه تنها ایجاد شائبه بلکه خارج از قانون است اعم از این که از طرف داوطلبان یا هیات مرکزی باشد، پرونده انتخابات شهر تهران را پس از صحت کامل مختومه کردیم. وی بیان کرده: در کل استان تهران، هیچ شهری بدون تایید نداشتیم، ابطال حوزه انتخابیه را نداشتیم، بعد از شهر تهران، لواسانات سالم ترین شهری بود که انتخابات در آن برگزار شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 705117
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.