یک مدرس دانشگاه با اشاره به نقش چندجانبه رسانه‌ها در قبال انعکاس رویدادهایی چون آزار و قتل یک دختربچه در جامعه اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند در شفاف‌سازی و درک صحیح مردم از این رویداد کوشا باشند و همچنین این اتفاق را به عنوان یک مطالبه عمومی پیگیری کنند و از مسؤولان بخواهند که با این رویداد برخورد منطقی داشته باشند.

به گزارش جماران، سعید خال  در ادامه مطلب بالا گفت: زمانی که یک پدیده زشت اجتماعی در جامعه به عنوان آسیب اجتماعی اتفاق می‌افتد، باید بدانیم این پدیده با سایر پدیده‌های دیگر در ارتباط است و ما نمی‌توانیم چنین جرم و جنایتی را با سایر مشکلات جامعه و آسیب‌های اجتماعی بی‌ارتباط بدانیم زیرا این رویدادها مانند طنابی درهم تنیده هستند.

او با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند نقشی چندجانبه در این نوع رویدادها ایفا کنند، اظهار کرد: رسانه‌ها که مسؤولیت اجتماعی دارند می‌توانند نقشی چندجانبه ایفا کنند. رسانه‌ها نقش آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی دارند و می‌توانند به خانواده‌ها در نحوه و شیوه زندگی‌شان آگاهی دهند. همچنین رسانه‌ها می‌توانند در شفاف‌سازی و درک صحیح مردم از این رویداد کوشا باشند و این اتفاق را به عنوان یک مطالبه عمومی پیگیری و از مسؤولان بخواهند که با این رویداد منطقی برخورد کنند. مردم جامعه هم باید با این رویدادها برخورد منطقی داشته باشند. اگر نقش چندجانبه رسانه‌ها ایفا شود می‌توانیم این نوع اتفاقات در جامعه را کاهش دهیم.

این مدرس دانشگاه افزود: از این آسیب اجتماعی، اتفاق ناگوار و پدیده زشت انسانی و اجتماعی نباید تحلیل یک‌بعدی وجود داشته باشد و رسانه‌ها می‌توانند نقش خوبی را در این راستا ایفا کنند.

سعید خال با اشاره به عملکرد فضای مجازی در برابر این رویداد اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فضای مجازی ویژگی‌های بسیاری دارند که باید آن‌ها را بشناسیم و سواد رسانه‌ای خود را برای استفاده از این شبکه‌ها افزایش دهیم. سرعت انتقال اطلاعات و اخبار در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاست اما دقت و صحت آن پایین است؛ برای مثال اخبار ضد و نقیضی درباره «آتنا اصلانی» در فضای مجازی منتشر شد که تشخیص آن به درک و سواد رسانه‌ای مخاطبان بستگی دارد؛ بنابراین مخاطبان برای اینکه بتوانند برداشت درستی از اخبار منتشرشده، داشته باشند، باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند.

او ادامه داد: البته شبکه‌های اجتماعی علاوه بر نقش اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی گاهی با انتشار عکس‌ها، اخبار نامناسب و غیردقیق موجب جریحه‌دار شدن احساسات اجتماعی و افراد جامعه می‌شوند؛ برای مثال در روزهای گذشته در فضای مجازی اعلام شد که قاتل آتنا اعدام شد، اما این اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین تشخیص اخبار نادرست به سواد رسانه‌ای مخاطب هم بستگی دارد و باید بتوانند تحلیل کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.