امضای نخستین قرارداد جدید نفتی با سرمایه خارجی در دوران پساتحریم میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش چهار میلیارد و 800 میلیون دلار، بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت.

به نوشته جماران، شرکت فرانسوی توتال، همراه با شرکای چینی خود، یک قرارداد چند میلیارد دلاری با ایران امضا کرد.
این نخستین قرارداد عمده ایران با شرکت های انرژی غربی پس از پایان تحریم های این کشور به شمار می رود. 
پس از توافق هسته ای ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در سال 2015 و لغو تحریم های این کشور در سال 2016، این نخستین توافقنامه عمده ایران با یک شرکت غربی است. 

** شگفت زده نمی شوم اگر اِنی، شل و گازپروم به ایران بازگردند 
تارنمای شبکه خبری فرانس 24 که در سه گزارش به موضوع قرارداد گازی توتال و ایران پرداخت، در گزارشی با عنوان «توتال در ایران: یک تعهد بلند مدت برای یک قرارداد تاریخی گاز»، می نویسد: گروه فرانسوی توتال، نخستین غول نفتی است که برای استخراج گاز به ایران بازگشت؛ «نخستین اتفاقی که بدون برنامه نبود.»
کریس هیندل تحلیلگر ارشد حوزه نفت و گاز انگلیس، در گفت وگو با فرانس 24 اظهار می کند: به عنوان نخستین بازگشت، شرایط بسیار رضایت بخش بود. 
این تحلیلگر حوزه نفت و گاز انگلیس با اشاره به موضع سختگیرانه دونالد ترامپ علیه ایران تاکید می کند: توتال برخلاف تهدیدهای واشنگتن، به آمریکا و دیگر شرکت های نفتی پیام می دهد روی ثبات سیاسی و دیپلماتیک ایران شرط بندی می کند. شگفت زده نخواهم شد اگر «اِنی» شرکت ایتالیایی فعال در صنعت نفت و گاز، «شل» یا «گازپروم» در ماه های آینده به ایران بازگردند. 
هیندل اضافه می کند: این قرارداد، یک پیروزی تاریخی برای میانه روهای ایران است تا بتوانند به محافظه کاران نشان دهند رویکرد آنها نتیجه داده است.

**توتال پس از رنو و پژوسیتروئن وارد بازار ایران شد
تارنمای روزنامه لیبراسیون نوشت: پس از «رنو» و «پژو سیتروئن»، توتال نیز به ایران بازگشت و نوزدهم تیرماه در تهران یک قرارداد بزرگ برای استخراج گاز از میدان مهم پارس جنوبی امضا کرد.
لیبراسیون با بیان اینکه این قرارداد در فضای پیچیده ژئوپولتیک و با وجود انتقادهای آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 امضا شده است، حضور یک شرکت چینی در کنسرسیوم این قرارداد را مزیتی برای اطمینان بخشی به تهران و پایداری قرارداد برای توتال می داند.

**توافق توتال و ایران، نتیجه برجام است
تارنمای روزنامه فیگارو در گزارشی با عنوان «توتال، پیشرو در بازگشت غرب به ایران»، نوشت: این شرکت فرانسوی توافق همکاری برای استخراج از میدان گازی عظیم پارس جنوبی را امضا کرد. 
پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال اعلام کرده است این قرارداد نشانه بازگشت توتال به ایران و یک روز تاریخی برای شرکت فرانسوی به شمار می رود، این بازگشت همچنین یک روز تاریخی برای ایران به شمار می رود، زیرا نخستین قرارداد با یک شرکت نفتی غربی است. 
فیگارو، امضای این توافق را نتیجه توافق تهران و قدرت های بزرگ جهان در سال 2015 و برداشته شدن تحریم های بین المللی برنامه هسته ای ایران ارزیابی کرده است. 
فیگارو همچنین به نقل از سخنگوی گروه نفتی توتال نوشت: احساس غرور و افتخار می کنیم به عنوان نخستین شرکت بین المللی، به دنبال نتیجه گیری از توافق هسته ای بین المللی 2015، یک قرارداد نفتی با ایران امضا می کنیم.

**سیگنال قوی تهران به سرمایه گذاران اروپایی
رادیو فرانسه با انتشار 2گزارش در زمینه قرارداد توتال با ایران، علاوه بر مرور پیشینه همکاری های نفتی ایران و توتال، به مزیت ها و اطلاعات توافق جدید اشاره و اضافه می کند: با حمایت طرف فرانسوی، تهران یک سیگنال قوی به سرمایه گذاران اروپایی فرستاده است. 
این رسانه فرانسوی در گزارش دیگری و با اشاره به اینکه توتال نخستین شرکت غربی در بخش نفت است که به ایران بازمی گردد، آورده است: این قرارداد با وجود موضع خصمانه واشنگتن و رای اخیر مجلس سنا به تحریم های جدید علیه ایران، صورت گرفته است.


**توتال، نخستین شرکت نفتی غربی است که به ایران بازمی گردد
خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به شمارش معکوس برای امضای نخستین قرارداد جدید نفتی در دولت یازدهم با توتال فرانسه نوشت: توتال، نخستین شرکت نفتی غربی است که به ایران باز می گردد. 

** اولین سرمایه گذاری مهم یک کشور غربی در امور انرژی از زمان برداشته شدن تحریم ها علیه ایران
پایگاه اینترنتی شبکه یورونیوز در گزارشی عنوان کرد: توتال، غول نفتی فرانسه، قراردادی به ارزش چهار میلیارد دلار برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی با ایران امضا کرد. 
این اولین سرمایه گذاری مهم یک کشور غربی در امور انرژی از زمان برداشته شدن تحریم ها علیه ایران است. شرکت توتال پیش از اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران در سالهای گذشته، یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در ایران محسوب می شد.

**شرکت های زیادی خواهان بازگشت به ایران هستند
پایگاه اینترنتی شبکه بلومبرگ نیز تصریح کرد: توافق امضا شده میان ایران و شرکت توتال برای توسعه فار 11 میدان گازی پارس جنوبی، اولین سرمایه گذاری در ایران از سوی یک شرکت بین المللی در امور انرژی، از زمان لغو تحریم ها علیه ایران در سال گذشته است.

**قرارداد با توتال، نقطه عطفی برای ایران
پایگاه اینترنتی شبکه سی.ان.بی.سی آمریکا نیز عنوان کرد: قرارداد ایران و شرکت توتال، اولین قرارداد با یک شرکت نفتی اروپایی پس از گذشت بیش از یک دهه است که نقطه عطفی برای ایران محسوب می شود. 
ایران امیدوار است این قرارداد دوران جدیدی را در جلب اعتماد سرمایه گذاران ایجاد کند و امتیاز ویژه ای برای بخش تولیدات نفتی اش باشد.

** اولین قرارداد ایران با یک شرکت خارجی از زمان توافق هسته ای
خبرگزاری آسوشیتدپرس در تشریح حصول قرارداد میان ایران و شرکت توتال تصریح کرد: این اولین قرارداد ایران با یک شرکت خارجی از زمان حصول توافق هسته ای در سال 2015 است. مقام های ایران پیش بینی کرده اند با اجرای این قرارداد، تولید گاز تا حدود 600 میلیون مترمکعب افزایش یابد. 
آسوشیتدپرس نوشت: از زمان اجرای توافق هسته ای، ایران در بخش های مختلف امور تجاری موفق عمل کرده است. شرکت های بویینگ و ایرباس، توافقنامه های چند میلیارد دلاری با شرکت ایران ایر به امضا رسانده اند که تاییدیه وزارت خزانه داری آمریکا را به همراه داشته است.

**صفحه جدید در روابط ایران و فرانسه
تارنمای آمریکایی «اویل پرایس» نوشت: توتال فرانسه، اولین شرکت غربی است که با یک قرارداد بزرگ به ایران باز می گردد.
این تارنمای خبری که در حوزه نفت و گاز فعالیت می کند، نوشت: قرارداد توتال 20 ساله بوده و شروط فنی و تجاری زیادی در آن گنجانده شده است. 
همانطور که مدیرعامل توتال گفته، این یک توافق بزرگ برای توتال است که سبب بازگشت این شرکت به ایران می شود و صفحه جدیدی را در تاریخ روابط فرانسه با ایران باز می کند.

**قرارداد توتال با ایران برای توسعه بزرگترین میدان گازی جهان
پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» ضمن انعکاس انعقاد قرارداد میان ایران و شرکت توتال در گزارشی تصریح کرد: این قرارداد با هدف توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی ایران، بزرگ ترین میدان گازی جهان، منعقد شده است. 
گاز تولید شده تحت این قرارداد، بازار داخلی ایران را از سال 2021 تامین خواهد کرد.

**غول نفتی فرانسه، فشارهای آمریکا را نادیده گرفت
پایگاه اینترنتی «میدل ایست آنلاین» عنوان کرد: غول نفتی فرانسه با نادیده گرفتن فشارهای آمریکا، قرارداد مهم گازی با ایران منعقد کرد. این اولین قرارداد یک شرکت اروپایی با ایران پس از گذشت بیش از یک دهه محسوب می شود. 
این پروژه 20 ساله بزرگ ترین رای اعتماد به ایران از زمان لغو تحریم ها در سال 2015 است.

**توتال فرانسه، بزرگترین قرارداد گازی را از زمان لغو تحریم ها با ایران امضا کرد
پایگاه اینترنتی «دوویچه وله» با اشاره به امضای قرارداد گازی بین ایران و شرکت بزرگ انرژی فرانسه برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی نوشت: این قرارداد 20 ساله، بزرگ ترین قرارداد گازی از زمان لغو تحریم های تهران در سال گذشته است. 
دوویچه وله افزود: توتال به بازگشت دوباره به بازار ایران از زمان امضای توافق تاریخی سال 2015 بین ایران و شش قدرت جهان علاقه مند بوده است؛ توافقی که تحریم های تهران را به ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران لغو کرد. هر چند این قرارداد سال گذشته نهایی شد، اما مسئولان فاز 11 اعلام کردند اجرای آن به دنبال تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در تبلیغات انتخاباتی اش درباره پاره کردن توافق هسته ای، چند ماه به تاخیر افتاد. 

** نخستین سرمایه گذاری مهم یک کشور غربی در ایران از زمان لغو تحریم ها
پایگاه اینترنتی «بیزنس رکوردر» نیز با تیتر «بازگشت توتال به ایران» خبر انعقاد قرارداد ایران با شرکت توتال را بازتاب داد و نوشت: این اولین سرمایه گذاری مهم یک کشور غربی در جمهوری اسلامی ایران، از زمان لغو تحریم ها علیه تهران است. شرکت توتال و ایران، توافق اولیه را در هشتم نوامبر گذشته، یعنی یک روز پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا امضا کردند. 
توتال تصمیم خود در مورد سرمایه گذاری نهایی در ایران را به تاخیر انداخت، چون منتظر تصمیم دولت ترامپ در مورد تحریم ها علیه ایران بود. 
ایران امیدوار است که قراردادهای جدید نفتی با کشورهای خارجی، شرکت های بین المللی را نسبت به سرمایه گذاری در این کشور متقاعد کند.

** قرار داد توتال با ایران به کشورهای فرانسه و چین قدرت می دهد
همچنین پایگاه اینترنتی اندیشکده « آتلانتیک» عنوان کرد: این اولین قرارداد امور انرژی میان ایران و یک شرکت خارجی از زمان حصول توافق هسته ای است. 
توتال پیش تر نیز در ایران تجربه فعالیت داشت، اما در سال 2006، یعنی زمان اعمال تحریم هایی علیه ایران، از ایران خارج شد. 
این توافق شرکت توتال با ایران، احتمالا به فرانسه و چین 2مذاکره کننده در توافق هسته ای، این قدرت را می دهد تا به دولت ترامپ فشار آورند اقدامی علیه توافق هسته ای انجام ندهد. 

** فرانسه هیچ فرصتی را برای بازسازی روابط اقتصادی با ایران از دست نداده است
روزنامه واشنگتن پست نیز عملکرد شرکت فرانسوی توتال را ستود و با انتقاد از دولت ترامپ به دلیل تخریب مسیر رفتن به ایران، نوشت: فرانسه پس از لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، هیچ فرصتی را برای بازسازی روابط اقتصادی با ایران از دست نداده است.
پیام بزرگ این توافق آن است که وقتی نوبت به میادین وسیع گاز و نفت ایران میرسد، فرانسه و ایالات متحده هر کدام مسیرهای متفاوتی را در قبال ایران در پیش می گیرند. 
این رسانه آمریکایی تاکید کرد: در حالی که توتال فرانسه، شرط های بزرگی روی میادین گازی ایران گذاشته است، رقبای آمریکایی این شرکت فقط از دور نظاره گر هستند. 
رهبران فرانسه و هیات های بازرگانی این کشورها، ماه ها مشغول تدوین توافقنامه توتال بودند. این در حالی بود که ترامپ از هر فرصتی برای انتقاد از توافق هسته ای استفاده کرد. به همین دلیل، شرکت های نفتی آمریکا در حاشیه ایستاده بودند تا شاید سرنخی به دست آورده و متوجه شوند که آیا می توانند روزی موضع روشنی را (از جانب دولت آمریکا) مشاهده کرده و به بازار ایران سرازیر شوند.
واشنگتن پست ادامه داد: تلاش برای وضع تحریم های جدید علیه ایران در کنگره نشان می دهد شرکت های نفتی آمریکایی تا مدت های طولانی نمی توانند به سمت ایران نگاه کنند. 
شرکت بویینگ، پرچمدار بازگشت به ایران، مصمم است از شرکت ایرباس ـ مستقر در فرانسه ـ عقب نیفتد و از ایران که نیازمند هواپیماست، سفارش بگیرد.
پارسال بویینگ برای فروش حدود یکصد هواپیما با ایران توافقی به امضا رساند. این شرکت، آوریل امسال هم توافقی با شرکت هواپیمایی آسمان برای فروش 30 هواپیمای 737 MAX امضا کرد.

** توتال راه را برای ورود شرکت های بین المللی به ایران باز کرد
روزنامه فایننشال تایمز نیز گزارش کرد: «توتال» با ایران قرارداد بست و پیشقدم شد تا راه برای ورود و سرمایه گذاری سایر شرکت های بین المللی در ایران هموار شود. 
فایننشال تایمز افزود: مقام های فرانسه و ایران اعلام کردند در کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه، یک توافق گازی چند میلیارد دلاری با ایران برای توسعه بخشی از «پارس جنوبی»، بزرگ ترین میدان گازی جهان, امضا کردند. 
این قرارداد گازی، سایر شرکت های بین المللی را هم تشویق می کند تا در این کشور اسلامی سرمایه گذاری کنند. 
طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران دارنده دومین ذخایر عظیم گازی جهان و چهارمین تولید کننده نفت جهان محسوب می شود اما صنعت انرژی ایران هنوز فرسوده است و ایران برای زنده کردن آن، به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای پنج سال آینده نیاز دارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.