پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت جانسون به مناسبت سالگرد برجام؛

برجام بهترین گزینه برای جامعه بین‌المللی بوده است

 بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی با اشاره به اهمیت توافق هسته ای با ایران تأکید کرد: بدون برجام، جهان در معرض خطر بزرگی قرار داشت.

به گزارش جماران، وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی که روز جمعه در واشنگتن‌پست منتشر شد ، عنوان کرد: هرکجا که در خاورمیانه را نگاه کنید، آمریکا و بریتانیا دست در دست یکدیگر تلاش می‌کنند تا بحران‌ها را یکی از پس دیگری خاموش کنند. شاید به نظر غیر معقول برسد اما اوضاع ممکن بود وخیم‌تر باشد.
وی افزود: تصور کنید که در جریان کشت و کشتار سوریه، جنگ داخلی یمن و ویرانی‌های داعش در عراق، ما با ایرانی مواجه بودیم که در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای بود.
بوریس جانسون عنوان کرد: تصور کنید مقامات ایرانی تنها چند ماه و یا شاید چند هفته با دستیابی به اورانیوم غنی‌سازی شده در سطحی که بتوان از آن به‌عنوان سلاح اتمی استفاده کرد، فاصله داشتند.واقعیت این است که بدون توافق هسته ای که دو سال پیش در یک روز جمعه‌ای منعقد شد، این سناریو به واقعیت تبدیل می‌شد و بحرانی دیگر به بحران‌های خاورمیانه افزوده می‌شد.
وزیر خارجه انگلیس مدعی شد: تاکنون، این توافق که به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، موفق بوده است و ما معتقدیم این توافق بهترین گزینه برای جامعه بین‌المللی بوده است.
وی افزود: پیش از حصول این توافق، تأسیسات زیرزمینی اتمی ایران نزدیک به 20 هزار سانتریفیوژ و بیش از 8 تن اورانیوم غنی‌شده در سطح پایین را در خود جا داده بود. درصورتی‌که این ذخایر اورانیوم را در سانتریفیوژها به کار بگیرید، می‌توانید ظرف چند ماه اورانیوم لازم برای ساخت یک سلاح اتمی را به دست آورید. ایران نیز به‌طور مداوم بر تعداد سانتریفیوژهای خود می‌‎افزود؛ به همین دلیل، شرایط در حقیقت خطرناک‌تر شده بود. 
رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس عنوان کرد: درصورتی‌که اقدامی دراین‌باره صورت نمی‌گرفت، زمان دستیابی به سلاح اتمی به چند هفته کاهش می‌یافت.
وی افزود: خوشبختانه، تحت توافق برجام، ایران دوسوم سانتریفیوژهای خود را از کار انداخت و 95 درصد ذخایر اورانیوم خود را واگذار کرد. امروز، ایران نه‌تنها چند هفته، بلکه حداقل یک سال تا به دست آوردن اورانیوم لازم برای تهیه سلاح اتمی فاصله دارد و ازآنجاکه این توافق قدرت‌ جدیدی به بازرسان بین‌المللی بخشیده است – در حقیقت سخت‌گیرانه‌ترین نظارتی که در تمام کشورهای جهان اعمال‌شده است – ما در کشف تلاش‌های احتمالی تهران برای تولید سلاح هسته‌ای شانس بسیار بیشتری داریم.
بوریس جانسون عنوان کرد: نتایج بازرسی‌ها نشان می‌دهد ایران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است. افزایش مدت‌ زمان دستیابی به سلاح هسته‌ای تا یک سال ما را قادر کرده است تا بتوانیم به هرگونه نقض توافق هسته‌ای واکنش نشان دهیم.
وی تأکید کرد: موضع انگلیس نیز این است که حمایت از برجام، دست‌های ایران را محکم‌تر از دست‌های ما خواهد بست.
وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از این یادداشت عنوان کرد: حال، این سوال مطرح می‌شود درصورتی‌که توافق نقض شود چه پیش خواهد آمد؟ حقیقت این است که ایران – و نه انگلیس و آمریکا – آزادی عمل بسیاری به دست خواهد آورد. بدون اعمال محدودیت‌ها بر برنامه اتمی آن‌ها، مقامات ایران می‌توانند سانتریفیوژهای ازکارافتاده را بار دیگر به‌منظور غنی‌سازی اورانیوم به کار ببرند.
وی افزود: نتیجه این مسئله قطعاً این خواهد بود که ایران برای بازیابی توانایی اتمی خود تلاش، و درعین‌حال، اسرائیل و متحدانش در خاورمیانه را تهدید خواهد کرد.
بوریس جانسون با طرح این پرسش که 'آمریکا و انگلیس چه گزینه‌ای در پیش روی خود خواهند داشت؟' افزود: به‌طور فرضی، ما می‌توانیم اعمال مجدد تحریم‌ها را در نظرگیریم؛ اما درعین‌حال باید تمامی خطرات از جانب ایران که در تلاش برای بازیابی قدرت اتمی خود است را نیز بپذیریم.
وی ادامه داد: این مسئله نیز حقیقت دارد که توافق اتمی ایران هرگز به‌منظور حل تمام مشکلاتی که با ایران داریم حاصل نشد. حضور ایران در کشورهای جنگ‌زده دیگر، مانند سوریه و یمن، تنش‌زا شده است.
وزیر خارجه انگلیس افزود: من نظر مقامات آمریکا درباره نقش مخرب ایران در منطقه را می‌پذیرم. می‌توانید اطمینان داشته باشید که انگلیس در جلوگیری از دخالت ایران در کنار آمریکا ایستاده است.
وی عنوان کرد: دونالد ترامپ در تأکید خود بر نظارت بسیار دقیق بر برجام درست عمل می‌کند. انگلیس نیز در دفاع از مفاد این توافق سختگیرانه اقدام خواهد کرد. بله، ایران از لغو بخشی از تحریم‌های اقتصادی بهره‌مند شده است؛ اما مدرکی دال بر این‌که برجام توانسته است اقدامات فرامرزی ایران را افزایش دهد وجود ندارد.
بوریس جانسون افزود: آیا این خطر وجود خواهد داشت که ایران از کره شمالی پیروی کند و زرادخانه اتمی ایجاد کند؟ نخستین بمب‌های اتمی کره شمالی از پلوتونیوم، و نه از اورانیوم، تولیدشده بود و به‌یقین ایران یک راکتور پلوتونیوم در سایت اراک احداث می‌کرد. اما مقایسه ایران و کره شمالی در همین حد پایان می‌یابد. به لطف توافق برجام، ایران هسته راکتور اراک را خارج و باقی‌مانده آن را باسیمان پر کرد. این موجب شد راکتور اراک به‌طور کامل توانایی تولید هرگونه ماده خطرناک را از دست بدهد.
رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در پایان تأکید کرد: در چشم‌انداز طوفانی خاورمیانه، موفقیت در اجتناب از بحران‌ها اندازه‌گیری می‌شود. برجام خطر بزرگ پیدایش ایران اتمی را برای دستکم یک دهه برطرف کرده است. بدین ترتیب، یکی از تهدیدهای نگران‌کننده ما کاسته شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.