سفیر عربستان در الجزائر جنبش مقاومت اسلامی "حماس" را به "تروریستی" بودن و تلاش برای تنش‌آفرینی در منطقه متهم کرده بود که این اظهارات وی با واکنش مقامات و شخصیت‌های الجزائری روبه‌رو شد.

به گزارش جماران، سامی بن عبد الله صالح، سفیر عربستان در الجزائر اخیرا جنبش حماس را به دست داشتن در توطئه‌ها و مشکل آفرینی متهم کرده و مدعی شده بود که این جنبش در "لیست تروریسم" قرار دارد و مقاومت حق سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" است.

این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز قبلا از قطر خواسته بود که حمایت‌هایش از جنبش حماس و گروه اخوان المسلمین را متوقف کند.

این اظهارات سفیر سعودی با واکنش "ناصر حمدادوش" رئیس فراکسیون پارلمانی جنبش "جامعه سالم" در پارلمان الجزائر روبه‌رو شد. وی تصریح کرد که وقتی سفیر عربستان در الجزائر جنبش حماس را به "سازمان تروریستی" بودن متهم می‌کند، نمی‌توان در قبال آن سکوت کرد.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، حمدادوش تصریح کرد که سفیر عربستان باید به احساسات ملت الجزائر در قبال مساله اصلی امت که مساله‌ای عقیدتی است، احترام بگذارد و به اظهارات "هواری بومدین" رئیس جمهور فقید این کشور که گفته بود «الجزائر در کنار فلسطین خواهد ماند" پایبند باشد.

وی افزود، سفیر عربستان نباید مواضع سازشکاران و بیانگر تسلیم و خفت کشورش در برابر دشمن صهیونیستی را در سرزمین آزادگان (الجزائر) بیان کند.

این نماینده پارلمان الجزائر تصریح کرد: ما هر کسی را که مقاومت فلسطین در برابر اسرائیل را "سازمان تروریستی" قلمداد کند، مانند کسی می‌دانیم که ارتش و جبهه آزادی بخش ملی الجزائر در زمان انقلاب این کشور را "سازمان غیرقانونی" بداند و چنین فردی از نظر ما خائن و دین فروش و برده شیطان است.

حمدادوش با اظهار تعجب از تغییر مواضع تاریخی برخی کشورهای عرب حامی ملت فلسطین و مخالف سرسخت دشمن صهیونیستی، تاکید کرد: ما مخالف این هستیم که کشور الجزائر شریک این مواضع خفت بار در زمینه مساله فلسطین و تلاش‌ها برای تسلیم در برابر اسرائیل و ایجاد موضع حمایتی در این زمینه به منظور حل مساله فلسطین به قیمت تخریب وجهه مقاومت به عنوان توجیه و بهانه‌ای برای شروع جنگ جدید قرار داده شود.

وی از سفیر عربستان خواست از اظهارات خصمانه خود علیه مقاومت فلسطین عقب نشینی کند و از سمت دیپلماتیک خود در الجزائر به عنوان زمینه‌ای برای ترویج این گرایشات غیرعربی و غیراسلامی استفاده نکند؛ چرا که این کار باعث افزایش تنش و اختلاف میان کشورها و ملت‌های امت می‌شود.

این نماینده الجزائری از وزارت خارجه کشورش خواست با احضار سفیر عربستان، به وی نسبت به بیان چنین اظهارات غیرقابل قبول در خاک الجزائر هشدار دهد.

وی افزود: بهتر است که عربستان حامی مقاومت فلسطین به عنوان خط مقدم دفاع از امت باشد و زمینه لغو محاصره غزه و عمل به وعده‌های خود در زمینه بازسازی این منطقه را فراهم کرده و در کنار انسان‌های شریف و آزاده جهان قرار گیرد.

فعالان الجزائری و حامیان مقاومت هم در اعتراض به این اظهارات سفیر عربستان در کشورشان علیه جنبش حماس و مقاومت فلسطین، پویشی را تحت عنوان "#مطمئنا_ مقاومت" راه اندازی کرده و حمایت خود از مقاومت فلسطین را اعلام نمودند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.