سخنگوی رسمی حماس با بیان اینکه ایران هیچگاه از حمایت فلسطین عقب‌نشینی نکرده است، گفت: گزارش یونسکو درباره قدس اشغالی و الخلیل به دروغ دهها ساله اسرائیل پایان داد.

 

به گزارش جماران سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی وابسته به سازمان ملل متحد (یونسکو) اخیرا با صدور گزارشی اعلام کرد که شهر قدس، یک شهر اشغالی است که یهودیان هیچ ارتباطی با آن ندارند. گزارش این سازمان با اعتراض شدید مقامات رژیم صهیونیستی مواجه شد. این گزارش در شرایطی ارائه شد که صهیونیستها به دنبال جلب رضایت ایالات متحده آمریکا برای انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس اشغالی بود. از سوی دیگر، جنبش مقاومت مردمی حماس چندی پیش سند سیاسی جدید خود را منتشر کرد؛ سندی که محتوای آن موجب شد تا برخی تصور کنند این جنبش به دنبال دست کشیدن از گزینه مقاومت است. در همین ارتباط و همچنین در خصوص مسائل دیگر مرتبط با مسأله فلسطین،خبرنگار مهر گفتگویی را با «فوزی برهوم» سخنگوی رسمی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛ 

*اخیرا سازمان یونسکو وابسته به سازمان ملل متحد در گزارشی صراحتا قدس را شهری اشغالی اعلام و تأکید کرده است که برخلاف ادعای مسئولان رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی میان یهودیان و این شهر وجود ندارد. این سازمان همچنین شهر الخلیل را در لیست میراث جهانی قرار داده است. چنین اقداماتی از سوی یونسکو چه نتایجی را برای مسأله فلسطین به همراه خواهد داشت؟

با گزارش صادره از سوی یونسکو دروغ صهیونیستها مبنی بر ارتباط یهودیان با قدس اشغالی برملا شداقدام اخیر یونسکو در اشغالی خواندن شهر قدس گام مهمی برای ملت فلسطین و همچنین کشورهای عربی و اسلامی محسوب می شود. بدون شک با گزارش صادره از سوی یونسکو دروغ صهیونیستها مبنی بر ارتباط یهودیان با قدس اشغالی برملا شد؛ دروغی که از چند دهه پیش مطرح شده بود. این تأثیر بزرگی در تنویر افکار عمومی خواهد داشت. البته ناگفته نماند که محتوای دیگر گزارش های یونسکو درباره مقدسات فلسطینیان نیز با محتوای گزارش اخیر این سازمان تفاوتی ندارد. تمامی گزارش ها به نفع فلسطین و مقدسات آن بوده است. تمامی این گزارش ها نشان داد که اشغالگران صهیونیست هیچ ارتباطی با مقدسات فلسطینیان ندارند.

*زمزمه های زیادی مبنی بر تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس اشغالی شنیده می شود. هرچند که ترامپ این مسأله را به تعویق انداخته است، اما آیا به نظر شما در آینده ممکن است چنین طرحی عملیاتی شود؟ در صورت عملیاتی شدن این طرح، پیامدهای آن چه خواهد بود؟

متأسفانه تشکیلات خودگردان فلسطین هم در راستای همکاری با اسرائیل و آمریکا برای ضربه زدن به جبهه مقاومت فعالیت می کندواقعیت این است که سیاست و استراتژی اصلی دولت جدید ایالات متحده آمریکا به ریاست ترامپ، حمایت تمام قد از رژیم اشغالگر قدس در سطوح مختلف است. در این شرایط متأسفانه تشکیلات خودگردان فلسطین هم در راستای همکاری با اسرائیل و آمریکا برای ضربه زدن به جبهه مقاومت فعالیت می کند. درهرصورت، ممکن است سردمداران ایالات متحده آمریکا آنقدر حماقت داشته باشند که اقدام به انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس اشغالی کنند. با این حال، ارتکاب چنین حماقتی ثابت خواهد کرد که آمریکایی ها نژادپرستانه فکر می‌کنند. آنها باید مسئولیت کاری که انجام می دهند. را برعهده گیرند. این اقدام همچنین تمامی شعارهای آمریکایی ها در حمایت از حقوق بشر و دموکراسی را زیر سؤال خواهد برد.

*اخیرا بحرانی میان قطر و کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین ایجاد شده است. دیدگاه شما در خصوص این بحران که البته پس از مخالفت دوحه با شروط کشورهای عربی وارد فاز جدیدی نیز شده است، چیست؟

در وهله اول باید بگویم که ما برای دولت قطر احترام قائل هستیم. دولت قطر تاکنون حمایت های زیادی از ما به عمل آورده است. قطر همچنان در زمینه های بازسازی غزه و زیرساخت های تخریب شده آن، از ما حمایت به عمل می آورد. ما می خواهیم که کشورهای عربی با یکدیگر متحد باشند و هیچ اختلافی میان آنها وجود نداشته باشد. این اختلافات هیچ سودی برای اعراب، کشورهای اسلامی و مسأله فلسطین ندارد. امیدوارم که اعراب اختلافات خود را هرچه سریعتر با یکدیگر حل و فصل کنند.

*نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسأله فلسطین و پشتیبانی از فلسطینیان در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی در طول دهه های اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از حمایتِ فلسطین و گروه های مقاومت عقب نشینی نکردما از نقش ایران در حمایت از مسأله فلسطین قدردانی می کنیم. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از حمایتِ فلسطین و گروه های مقاومت عقب نشینی نکرد. حمایت های ایران از مسأله فلسطین همچنین در سطوح گسترده ادامه دارد و ما قدردان این حمایت ها هستیم. امیدواریم که این حمایت ها در آینده نیز ادامه پیدا کند. ما به عنوان یک جنبش مقاومت مردمی به حمایت های زیادی برای مقابله با اسرائیل نیازمند هستیم تا بتوانیم به دفاع از نوار غزه و فلسطین اشغالی ادامه دهیم. به طور کلی ما در جنبش حماس از هر طرفی که اقدام به حمایت از گروه های مقاومت می کند، تشکر و قدردانی می کنیم. بنابراین، حمایت های جمهوری اسلامی ایران نیز برای ما محترم است. ما امیدواریم که این حمایت‌ها ادامه یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.