احتمال تشکیل یک ائتلاف خلیجی- مصری جایگزین شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب بالا بوده و واکنش نظامی – امنیتی در برابر قطر اتخاذ خواهد شد.

عبدالباری عطوان' تحلیلگر مسائل عرب درخصوص نشست چهارجانبه عربستان و متحدانش در قاهره برای بررسی پاسخ قطر به شروط آنها نوشت: احتمال تشکیل یک ائتلاف خلیجی- مصری جایگزین شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب بالا بوده و واکنش نظامی – امنیتی در برابر قطر اتخاذ خواهد شد.

به گزارش جماران، وی در مقاله روز پنجشنبه خود در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم می نویسد: پیش از هر تحلیلی درباره موضع گیری نشست چهارجانبه عربستان، امارات، مصر و بحرین و اقدامات آتی آنها، نقاط اساسی را در خصوص این نشست باید در نظرگرفت که گام های بعدی آنها را تبیین می کند:
نخست: توافق چهار کشور درخصوص اینکه پاسخ قطر به خواسته های آنها منفی بوده و هیچ عقب نشینی نداشته همانطور که سامح شکری وزیر خارجه مصر بر این نکته تاکید کرد و این یعنی پایان میانجیگری کویت و انتقال به مرحله تشدید موضع گیری هاست.
دوم: استفاده سامح شکری از لهجه ای تند و کلمات صریح به نوعی نشان دهنده هویت اقدامات احتمالی آنها است. وی از الفاظی مانند 'قاطعیت'،'مواجهه' و 'برخورد' با حامیان تروریسم وعدم مسامحه با نقش قطر بهره گرفت.این چهار کشور تنها اتهام نمی زدند بلکه دلیل داشتند وخود را در برابر 'طوفان قاطعیت 'جدیدی برضد قطر می دانستند که لفظ آنها را شبیه زبان شاهزاده محمد بن زاید و محمد بن سلمان کرده بود.
سوم: استمرار تحریم سیاسی واقتصادی تا زمان عقب نشینی قطر از موضع گیری های خود و اطاعت از همه الزامات مورد خواست عربستان و متحدانش واجرای خواسته های جدید یعنی اینکه قطرباید همه شروط 13 گانه را بپذیرد و پرچم سفید تسلیم را در برابر این شروط بلند کند.
چهارم: تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری با قبول همه طرف ها و اینکه ممکن است این مسئله در نشست فوری وزرای خارجه که در روزهای آینده و یا هفته های بعد و یا در کنفرانس سالانه سران عرب در ماه دسامبر آینده بررسی شود.
پنجم: شیخ 'خالد آل خلیفه' وزیرخارجه قطر گفت: اتهام تروریست تنها معطوف به اخوان المسلمین و رهبران آن نیست بلکه هر کسی با آنها در ارتباط باشد این اتهام متوجه او نیز خواهدبود و به این اتهام می توان آنها را بازخواست کرد.
وی توضیح داد: این به این معنی است که هرکس که دولت ها را تایید نکند و از اقدامات آنها در قبال اخوان المسلمین انتقاد کند، ممکن است خود را در مظان اتهام تروریسم ببیند خواه لیبرال باشد یا سکولار و مطابق آن باید میلیون ها نفر را بازداشت کرد وجلسات محاکمه برای آنها تشکیل داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.