دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از روز جمعه در جریان نشست گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان با دیگر رهبران جهان دیدار می‌کند که چالش‌هایی نظیر جنگ‌های مختلف، تغییرات آب‌وهوا، تجارت و دیگر مسائل جهانی در این نشست مطرح خواهند شد.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نزدیک به ۲۰ هزار نیروی پلیس قرار است به تامین امنیت سران کشورهای گروه ۲۰ در مقابل معترضان ضد سرمایه‌داری بپردازند که با شعاری مبارزه طلبانه یعنی "گروه ۲۰ – به جهنم خوش آمدید" به استقبال آنها می‌روند.

با این حال پتانسیل بروز مناقشه در پای میز کنفرانس آن هم در زمانی که غرب و اروپا دچار شکاف‌های شدید هستند، نظم بعد از جنگ سرد دچار تزلزل شده و چین و روسیه خود را در عرصه جهانی جسور کرده‌اند، وجود دارد.

همه نگاه‌ها در این نشست به دونالد ترامپ است که طی ریاست جمهوری‌اش آمریکا را وارد یک مسیر انزواطلبانه بر مبنای سیاست "اول آمریکا" کرده و در ماه مه در نشست گروه ۷ در ایتالیا نیز به دیگر رهبران کشورها تاخت.

دیگر همتایان ترامپ خود را برای سورپرایزهای جدید بعد از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در خارج کردن کشورش از معاهده تغییرات جهانی آب‌وهوا، زیر سوال بردن تعهدات ناتو و کم اهمیت دانستن اصول تجارت آزاد آماده می‌کنند.

آدام اسلیتر، یک اقتصاددان دانشگاه آکسفورد هشدار داد: این خطر وجود دارد که این اجلاس منجر به فضای چند قطبی میان آمریکا و دیگر کشورها بر سر مساله تغییرات آب‌وهوایی و مسائل دیگر شود. در عین حال جنگ‌های تجاری هم قریب الوقوع هستند چراکه ترامپ از آلمان و چین خواسته برتری‌های تجاری خود را بر آمریکا کاهش دهند و دیگر کشورها را هم با تدابیر مجازاتی در مناقشه بر سر فولاد، گاز طبیعی و گوشت گاو هورمونی تهدید کرده است. لحظه‌ای که در اجلاس گروه ۲۰ همه انتظارش را می‌کشند لحظه دیدار ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است.

در عین حال اجلاس گروه زمینه‌ساز ۲۰ صحنه برای دیگر رهبران جهان به منظور کسب نفوذ منطقه‌ای و قدرت است.

شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در حالی با شینزو آبه، ‌نخست وزیر ژاپن دیدار خواهد کرد که هر دو کشور نگران برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی هستند.

در عین حال نشست گروه ۲۰ تحت الشعاع دو جنگ خونین یکی در سوریه و دیگری در اوکراین که هر دو با روسیه مرتبط هستند و همچنین منازعه ایران و عربستان بر سر قدرت در خاورمیانه قرار خواهد داشت.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم که در سال ۲۰۱۶ دست به سرکوب متهمان به کودتا،‌ جامعه مدنی و کردها در کشورش زده در حالی به اجلاس گروه ۲۰ می‌رود که روابطش با آلمان دچار سردی شده است.

ترامپ پیش از نشست گروه ۲۰ با رهبران کشورهای کمونیست سابق اروپای شرقی از جمله ویکتور اوربان، رئیس‌جمهور دیکتاتور مجارستان دیدار خواهد کرد و این دیدارها در بردارنده تهدید یک شکاف جدید میان شرق و غرب در اتحادیه اروپا هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین روز پنجشنبه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و میزبان این نشست دیدار خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.